18 mån mellan syskon
Alla bor inte så de sakerna du beskriver är så enkla med spontanlek, det är den förståelsen jag vill få till. (Eller har släkt med småbarn.) Har också bekanta med små barn som inte träffat andra barn än syskon där det faktiskt finns en oro hur det påverkat dem.
Det kan ju vara ett måste ekonomiskt eller yrkesmässigt. Att vara borta från arbetsmarknaden utan avbrott i några år skulle för mig medföra stora problem att komma tillbaka då jag skulle hamna efter i kompetensen och inte klara jobbet på ett rimligt vis. Krasst och tråkigt men den verklighet jag har.
Tycker bara man får vara ödmjuk i att de allra flesta föräldrar gör det bästa de bara kan för att få till det så bra de kan.
Så små barn behöver inte vistas i en stimmig förskolemiljö alls, de behöver närhet, kärlek, en vuxen famn att sitta i när denne blir ledsen (om man tycker det blir svårt att få till med ETT småsyskon, gissa hur oddsen ser ut på förskolan men 2-3 pedagoger på upp till 20 barn i värsta fall?). För ett så litet barn är det sociala behovet väldigt litet och sköts bäst tillsammans med föräldrarna. Exempelvis på öppna förskolan eller i en lekpark. Annars är det inget skadligt alls för dem att primärt umågs med sina familjemedlemmar. På förskolan kan man tyvärr knappt ens garantera deras säkerhet vissa dagar...
Tyvärr ska ju vi ha ett "gameface" utåt och absolut inte råka visa för föräldrarna hur illa miljön är. Men nej, en 1,5-åring har inget att göra på förskolan OM denne inte måste.
Har själv fyra barn tätt. Födda 2015, 2017, 2019 och 2021. De äldre två är pseudotvillingar, de yngre två är pseudotvillingar. Det är härligt att ha barnen tätt i ålder! Det dröjer kanske ett halvår-8 månader innan den äldre och den yngre kan börja samspela lite, med hjälp och vägledning från oss föräldrar. Det är skönt att kunna synka dem ät och sovmässigt, tycker jag. Så jag har ändå inte upplevt mig som särskilt trött. Vissa påstår att den äldre pseudotvillingen ibland tar ett kliv bakåt i utvecklingen när småsyskonet kommer, men här har jag inte upplevt det alls. Snarare att den yngre pseudon varit väldigt tidigt istället och följt den äldre. Exempelvis blev den yngre (av det äldre paret) torr samtidigt som den äldre, så hon var knappt 1 år. Hon pratade flerordsmeningar innan 1,5 år. Hon lärde sig cykla utan stödhjul samtidigt som den äldre - runt 2,5 år m.m. Så toppenbra upplevelse hos oss!