Inlägg från: Anonym (Hallå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hallå)

18 mån mellan syskon

Anonym (Följer) skrev 2021-10-04 12:39:45 följande:

Och om man då inte får ett småsyskon och det större barnet måste gå på förskolan.

Svar som det ni ger här ger ju föräldrar ångest. Om de inte kan lösa det mer än att vara hemma 14-15 månader. Trots att de annars gör allt de kan för barnet, så är det alltså attans synd om barnet.

Nej, det är inte optimalt tyvärr. Hur har så många lyckats missa hur illa det är på dagens förskolor? Förskoleupproret har ju försökt lyfta detta i flera år - men ändå görs bara fler och fler besparingar. Ska man då låtsas som ingenting för att föräldrar inte ska få "ångest"? Har man inget val så har man inget val, men HAR man däremot ett val så borde det vara självklart att ha sitt lilla barn hemma. Anknytningsteorin som många har lyft och lyft och lyft verkar de flesta förstå sig på bra, däremot, men funderar sedan inte alls på om det kan vara dåligt för barnet att vara ifrån sina primära anknytningspersoner heltid+ varje vecka från väldigt tidig ålder. De SER ju de stora barngrupperna och hur få pedagoger som ändå är med en stor mängd barn varje dag. Hur får de inte ihop matematiken..? Hur kan de tro att det är en vettig miljö för så små barn?
  • Anonym (Hallå)
    Anonym (Följer) skrev 2021-10-04 12:39:45 följande:

Och om man då inte får ett småsyskon och det större barnet måste gå på förskolan.

Svar som det ni ger här ger ju föräldrar ångest. Om de inte kan lösa det mer än att vara hemma 14-15 månader. Trots att de annars gör allt de kan för barnet, så är det alltså attans synd om barnet.

Nej, det är inte optimalt tyvärr. Hur har så många lyckats missa hur illa det är på dagens förskolor? Förskoleupproret har ju försökt lyfta detta i flera år - men ändå görs bara fler och fler besparingar. Ska man då låtsas som ingenting för att föräldrar inte ska få "ångest"? Har man inget val så har man inget val, men HAR man däremot ett val så borde det vara självklart att ha sitt lilla barn hemma. Anknytningsteorin som många har lyft och lyft och lyft verkar de flesta förstå sig på bra, däremot, men funderar sedan inte alls på om det kan vara dåligt för barnet att vara ifrån sina primära anknytningspersoner heltid+ varje vecka från väldigt tidig ålder. De SER ju de stora barngrupperna och hur få pedagoger som ändå är med en stor mängd barn varje dag. Hur får de inte ihop matematiken..? Hur kan de tro att det är en vettig miljö för så små barn?
  • Anonym (Hallå)
    Anonym (Följer) skrev 2021-10-04 15:39:00 följande:

Det måste bero på. Den förskola jag tänker på har inte stora barngrupper och barnen får vara ute mycket i fin naturmiljö med så jag kanske är färgad av det när jag tänker på vad en förskola är.

Är det en personal på 2 barn eller tätare än så? I de absolut bästa förskolorna jag varit på har det varit en personal på 3,5 barn, och minsta barngruppen på 13 barn. Det var 2012 på ett föräldrakooperativ. Sedan dess har jag arbetat i fem olika kommuner, 8 förskolor, varav en privat och resten kommunala. Aldrig sett i närheten av samma personaltäthet som på kooperativet 2012. Inte ens på den bästa förskolan var det ens i närheten av så bra som barnen har det hemma med förälder (under tre år). Det är jag, och merparten av oss i branschen, ganska eniga i.
  • Anonym (Hallå)
    Anonym (Vi) skrev 2021-10-04 18:48:54 följande:

Finns inget som heter Allmän förskola. De flesta kommuner (alla?) erbjuder barn som fyllt 3 år 15 timmar per vecka på förskola. I vår kommun blir man bara erbjuden en gång. Vi avstod.

Jo, det finns något som heter allmän förskola.

"Från och med höstterminen det år då barnet fyller tre år ska kommunen erbjuda alla barn förskola under minst 525 timmar om året, så kallad allmän förskola. Det gäller oavsett vilken sysselsättning föräldrarna har. De 525 timmarna ska vara avgiftsfria."

Källa: www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/ratt-till-forskola
Svar på tråden 18 mån mellan syskon