• Anonym (Ts)

Pumpa innan bebis är född, vad händer med råmjölken?

Trots att jag ammat ett barn tidigare så känner jag mig inte så kunnig angående detta, så skulle uppskatta om någon kunde svara på frågan utan att göra narr av den.

Råmjölken är ju viktig för det nyfödda barnet, men jag undrar vad som händer med råmjölken om man börjar pumpa med bröstpump innan barnet fötts? Tar man slut på råmjölken då och riskerar att bebisen blir utan efter förlossningen och att det istället kommer vanlig bröstmjölk? Eller hur funkar det? Kan det aldrig ta slut sålånge bebisen inte är född?

• Svar på tråden Pumpa innan bebis är född, vad händer med råmjölken?
  • Anonym

Mjölkproduktionen kommer igång efter förlossningen och ökar när barnet äter.
    Så nej råmjölken tar inte slut.
    Men varför pumpa innan barnet är fött?

• Anonym (Va?)
    Anonym skrev 2021-10-01 20:56:03 följande:

Mjölkproduktionen kommer igång efter förlossningen och ökar när barnet äter.

Så nej råmjölken tar inte slut.

Men varför pumpa innan barnet är fött?

Klart att råmjölken tar slut. Råmjölken är ju inget man har hela tiden utan bara i början. Pumpar man ut den tar den slut och den vanliga bröstmjölken tar vid.
  • Anonym
    Anonym (Va?) skrev 2021-10-01 21:55:46 följande:
    Klart att råmjölken tar slut. Råmjölken är ju inget man har hela tiden utan bara i början. Pumpar man ut den tar den slut och den vanliga bröstmjölken tar vid.
    Ts pratar om att pumpa innan barnet föds
  • Anonym (B)
    Anonym skrev 2021-10-01 22:03:31 följande:

Ts pratar om att pumpa innan barnet föds

Ja men kan ju ha råmjölk innan barnet är fött? Klart det tar slut om hon börjar pumpa innan barnet är fött? Varför ens tänka tanken att pumpa före förlossningen?
  • Anonym
    Anonym (B) skrev 2021-10-01 22:24:17 följande:
    Ja men kan ju ha råmjölk innan barnet är fött? Klart det tar slut om hon börjar pumpa innan barnet är fött? Varför ens tänka tanken att pumpa före förlossningen?
    fråga ts
  • Anonym (Långtidsammare)
    Anonym (B) skrev 2021-10-01 22:24:17 följande:
    Nej, råmjölken tar inte slut även om man pumpar före förlossningen. Den fylls på. Däremot är ju frågan om man ens behöver pumpa innan. Gjorde inte jag och ammade utan problem och ammar än. 
  • Anonym (M)

Nej den tar inte slut. Den går över till mogen mjölk efter att moderkakan släpper och hormonerna i kroppen ändras. Vissa läcker ju råmjölk långt innan bebisen föds, skulle ju vara orimligt att den då tar slut. Folk som har graviditetsdiabetes eller förväntas få väldigt stora barn rekommenderas att mjölka ut innan och tillmata med det om det går. Tänk bara på att det inte kommer några mängder. De flesta fyller små sprutor och fryser tex. Nä har få ml åt gången. Kolla på babybaby.se tex för mer info om amning.

• Anonym (Ts)

Tack för svar!

Då vet jag att det inte tar slut iallafall, och anledningen till att jag vill testa är för att jag läst att det kan starta förlossningen om man börjar pumpa innan barnet är fött. Funderade på om det var värt ett försök men ville inte riskera att bebisen blir utan råmjölk.

• Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2021-10-01 22:55:03 följande:

Tack för svar!

Då vet jag att det inte tar slut iallafall, och anledningen till att jag vill testa är för att jag läst att det kan starta förlossningen om man börjar pumpa innan barnet är fött. Funderade på om det var värt ett försök men ville inte riskera att bebisen blir utan råmjölk.

DEt går inte att starta en förlossning genom att börja pumpa brösten.
  • Anonym (Fundersam)

Vad tror du själv...? Om du pumpar ut den så försvinner den så klart. Lite som att ta en tetra mjölk och undra vad som händer med mjölken om du öppnar och häller ut den i slasken.....

Varför skulle du ens komma på tanken att pumpa?? Det kommer ändå inte hjälpa dig när barnet kommer.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Ts) skrev 2021-10-01 22:55:03 följande:

Tack för svar!

Råmjölken tar slut, däremot så klart inte den vanliga mjölken. Det kommer inte att sätta igång någon förlossning, det kommer inte att hjälpa dig. Om du riskerar att gå över tiden så prata med din bm istället.
  • Tooja
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-10-01 23:50:46 följande:

Vad tror du själv...? Om du pumpar ut den så försvinner den så klart. Lite som att ta en tetra mjölk och undra vad som händer med mjölken om du öppnar och häller ut den i slasken.....

Varför skulle du ens komma på tanken att pumpa?? Det kommer ändå inte hjälpa dig när barnet kommer.

Men du kan ju inte jämföra mjölk i brösten med ett tetra-pack? Brösten producerar ny mjölk, och innan moderkakan har släppt, precis som M skrev ovanför, så kommer kroppen att producera mer råmjölk innan barnet är fött och inte vanlig mjölk. Jag ammade mitt första barn fram till att mitt andra föddes och fick den här informationen av vården, råmjölken tar INTE slut innan barnet är fött. Kroppen är smart och anpassar mjölken efter senast födda barnet. Så min äldsta fick råmjölk de typ två sista veckorna innan andra barnet föddes, hon fick i sin tur råmjölk när hon föddes eftersom att min kropp fortsatte att producera det till att hon kom ut. Därefter triggade moderkaksavlossningen igång ?vanlig? mjölkproduktion..
  • Anonym (kh)

Jag skulle ha fått s.k. pseudotvillingar ( två barn som föds inom ett år) om det andra barnet inte hade blivit dödfött. Jag frågade BM ang. bröstmjölken. BM sade dock att det inte är hela världen om jag inte slutar amma barn #1, eftersom jag bor i Sverige och det finns ersättning och annat, men om jag hade bott i ett u-land så hade det varit problem...

• Anonym (kh)

Jag missuppfattande dig! Ämnar du på riktigt pumpa ut bröstmjölk innan ditt barn är fött, och varför i så fall?

• Anonym (Läs)
    Anonym (kh) skrev 2021-10-02 03:27:53 följande:

Jag missuppfattande dig! Ämnar du på riktigt pumpa ut bröstmjölk innan ditt barn är fött, och varför i så fall?

Varför läser du inte hela tråden?? TS har svarat på det.
  • Anonym (Mamma till 6)

Rämjölken kommer som sagt inye att ta slut så länge bebisen inye är född utan fortsätta att bildas tills moderkakan släppt och ett par dagar till tills en mogna mjölken börjar komma, du hade till och med haft råmjölk om du fortfarande hade ammat ett äldre syskon. Det kommer tyvärr inte att sätta igång dim förlossning heller som sagt så är det många som fortfarande ammar syskon under sin graviditet. Jag tycker att du ska spara dig ansträngningen faktiskt. Vila istället och gör saker du mår bra av. Det finns nog en anledning till att de flesta förlossningar startar på natten när man har vilat

• Lönnsirap
    Anonym (M) skrev 2021-10-01 22:33:42 följande:

Nej den tar inte slut. Den går över till mogen mjölk efter att moderkakan släpper och hormonerna i kroppen ändras. Vissa läcker ju råmjölk långt innan bebisen föds, skulle ju vara orimligt att den då tar slut. Folk som har graviditetsdiabetes eller förväntas få väldigt stora barn rekommenderas att mjölka ut innan och tillmata med det om det går. Tänk bara på att det inte kommer några mängder. De flesta fyller små sprutor och fryser tex. Nä har få ml åt gången. Kolla på babybaby.se tex för mer info om amning.

Tusen tack! Jag har också undrat hur det fungerar och kul att få information, även om jag personligen inte behöver veta!

Men uppenbarligen så behöver jag veta detta, eftersom folk ju så "enkelt" gissar fel om hur det fungerar.

Vad bra att någon faktiskt visste hur det fungerar!
Svar på tråden Pumpa innan bebis är född, vad händer med råmjölken?