• Fri 1 Oct 2021 23:55
    2081 visningar
    9 svar
    9
    2081

    Vad tycker du om miljöpartiets klimatpolitik

    Miljöpartiet har haft en väldigt stor påverkan på samhället de senaste 10 åren. Först med samarbetet med Alliansen 2011 fram till 2014 och sedan i snart två mandatperioder tillsammans med socialdemokraterna.

    Vad tycker du om den politik de fått igenom under dessa år vid makten?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om miljöpartiets klimatpolitik
  • Sat 2 Oct 2021 04:54
    #1
    +1
    HSOF skrev 2021-10-01 23:55:25 följande:

    Miljöpartiet har haft en väldigt stor påverkan på samhället de senaste 10 åren. Först med samarbetet med Alliansen 2011 fram till 2014 och sedan i snart två mandatperioder tillsammans med socialdemokraterna.

    Vad tycker du om den politik de fått igenom under dessa år vid makten?


    Den är fullständigt förkastlig.

    Dom avveklar kärnkraftverk med hög säkerhet, för att istället importera kolkraftsenergi samt att starta en anläggning där man förbränner diesel.

    Vad är det för miljötänk?

    Dom införskaffar plastpåseskatt när handeln redan har avvecklat platspåsar och använder istället påsar gjorda på sockerrör.

    Papperskassarna som används idag är mindre miljövänliga än sockerrörspåsarna.

    Som ökar på skatten på drivmedel. Som som bor på landsbygden ich pendlar till sina jobb drabbas hårdast av detta..människor som inte har råd med elbilar som kostar hur mycket som helst, har dåliga vinteregenskaper. Bilar som inte fungerar speciellt bra om man har barnfamilj osv.

    Mp politiken riktar enbart in sig på människor som bor i storstäder och åker tunnelbana.
  • Sat 2 Oct 2021 11:53
    #2

    Hittills inga som är positiva till Mp??

  • Anonym (Klima­tovänl­igast)
    Sat 2 Oct 2021 13:12
    #3
    +1

    Miljöpartiet med dess aversion mot kärnkraft är det klimatovänligaste partiet. Klimatet påverkar även miljön, vilket gör miljöpartiet till det miljöovänligaste partiet. Det är i klimat och miljöfrågor kanske ett parti som vill väl, men är extremt kontraproduktivt.

    Bizarrt nog är klimatkonspiratoriker "klimathotet är en bluff"- stollar mer klimatsmarta (oavsiktligt) än de flesta andra. Så det här är en väldigt svår fråga för mig som bryr mig om klimatet.

  • Anonym (Kontr­aprodu­ktivt)
    Sat 2 Oct 2021 14:08
    #4
    Anonym (Klimatovänligast) skrev 2021-10-02 13:12:22 följande:

    Miljöpartiet med dess aversion mot kärnkraft är det klimatovänligaste partiet. Klimatet påverkar även miljön, vilket gör miljöpartiet till det miljöovänligaste partiet. Det är i klimat och miljöfrågor kanske ett parti som vill väl, men är extremt kontraproduktivt.

    Bizarrt nog är klimatkonspiratoriker "klimathotet är en bluff"- stollar mer klimatsmarta (oavsiktligt) än de flesta andra. Så det här är en väldigt svår fråga för mig som bryr mig om klimatet.

    [/quote

    [quote=81410625][quote-nick]Anonym (Klimatovänligast) skrev 2021-10-02 13:12:22 följande:[/quote-nick]

    Miljöpartiet med dess aversion mot kärnkraft är det klimatovänligaste partiet. Klimatet påverkar även miljön, vilket gör miljöpartiet till det miljöovänligaste partiet. Det är i klimat och miljöfrågor kanske ett parti som vill väl, men är extremt kontraproduktivt.

    Bizarrt nog är klimatkonspiratoriker "klimathotet är en bluff"- stollar mer klimatsmarta (oavsiktligt) än de flesta andra. Så det här är en väldigt svår fråga för mig som bryr mig om klimatet.


    Ja Miljöpartiet står mest för verkningslös symbolpolitik, som bli kontraproduktiv samtidigt som de spär på en alarmism som är väldigt överdriven, dock något som okritiskt rullas ut i msm media.

    Ska vi minska på co2 utsläpp globalt så måste vi göra något åt det där det skulle få en påverkan.
  • Sat 2 Oct 2021 21:14
    #5

    Bättre miljöpolitik än övriga partier men inte tillräckligt bra.

  • Sun 3 Oct 2021 14:17
    #6
    lövet2 skrev 2021-10-02 21:14:56 följande:

    Bättre miljöpolitik än övriga partier men inte tillräckligt bra.


    Hur är den bra och hur tycker du att den kan göras bättre?
  • Mon 4 Oct 2021 00:39
    #7

    Miljöpartiets klimatpolitik har alltid varit bortitok, vilket jag avskriver som originalt okunskap och senare ren ovilja att lära sig. Deras miljöpolitik kanske lite bättre, så vitt jag vet, men jag ger faktiskt inte så mycket för den. Så vitt jag har koll, alltså.


    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Anonym (Nej)
    Wed 2 Feb 2022 14:09
    #8
    Mackan1978 skrev 2021-10-02 04:54:09 följande:
    Dom avveklar kärnkraftverk med hög säkerhet, för att istället importera kolkraftsenergi samt att starta en anläggning där man förbränner diesel.
    1. Det heter avveckla.

    2. Avvecklingen av kärnkraften har inte inneburit en ökad import av kolkraftsel, Sverige har nämligen inte elbrist, utan vi har ett ständigt elöverskott som vi säljer vidare, främst till Tyskland, Danmark, Polen och Litauen. Det är exporten som driver upp priserna, främst i södra Sverige eftersom priserna i närliggande länder där är mycket högre än i Sverige. Detta kan vi inte göra något åt, eftersom EU:s regler kring fri marknad säger att svensk el ska vara tillgänglig även för våra grannländer.
    3. Av samma anledning som ovan (dvs höga elpriser i Europa) startade den privata aktören Uniper Karlshamns oljedrivna kraftverk (inte diesel alltså!), av den enda anledningen att man ville göra ekonomisk vinst på att sälja den smutsiga elen vidare till Europa.

    Förklara gärna hur ovanstående är MP:s fel. Jag väntar!
  • Anonym (J)
    Sat 12 Mar 2022 16:15
    #9

    Bästa politiken av de alternativ som finns. 

Svar på tråden Vad tycker du om miljöpartiets klimatpolitik