• Familjelivsemma

    OK beteende?

    Hej!

    Jag är osäker på om jag bör vara kvar i min relation. Vi kanske är för olika eller så undrar jag ibland om han kanske inte är helt snäll. Jag skulle väldigt gärna höra era synpunkter på ett (av många) exempel där vi har helt olika uppfattning:

    Vi ligger i sängen och ska sova. Jag sträcker ut en hand till honom för att ta initiativ till att skeda/kramas. Han säger något om att jag inte ska dra av honom täcket. Jag sträcker ut handen igen för att tydligare visa att det jag vill är att ha närhet, inte att dra av honom täcket. Han blir arg, sätter sig upp och drar av mig hela täcket till fötterna. Jag blir väldigt sårad. Då och efteråt kan han inte förstå det utan tycker att han reagerade adekvat på att jag två gånger dragit av honom täcket trots att han sagt ifrån att jag inte skulle göra det.

    Tacksam för att höra era åsikter - vad skulle ni tycka/reagera?

  • Svar på tråden OK beteende?
  • Magical

    Jag tänker att ni inte förstår varandras sätt att kommunicera. 
    När du för andra gången sträckte ute en hand borde du kanske också sagt med ord att du bara ville kramas/skeda, och att det inte handlade om att ta bort täcket. 

    Att han däremot drar bort hela ditt täcke låter helt stört, det är ju mycket överdrivet.

    Men jag tänker att det här måste väl bara vara ett symtom på hur ni har det? Jag har lite svårt att se att människor som gör så här mot varann har det bra i vardagen? 

  • Ellie

    Kanske hans "dra inte av mig täcket" betyder " jag vill inte skeda eller ha fysisk kontakt, jag vill bara sova"?

    Ni måste prata med varandra.

  • Lönnsirap

    Du respekterar eller förstår inte din partner, utifrån att du själv ser sin avsikt denna gång, men tidigare faktiskt gjort det som han inte vill.

    Kommunikation och hur man bemöter varandra i en relation är inte en engångs-grej. Det handlar inte enbart om här och nu.

    Har du exempelvis förstått hur illa vid sig han tagit sig av att du faktiskt dragit av honom täcket? Blev du sårad över att han inte kan läsa tankar, eller slog han ann en sträng om att du faktiskt tidigare inte varit så trevlig.

    Letar du verkligen efter en man som accepterar precis vad som helst från dig.

  • Familjelivsemma

    Oj, vad olika svar! Tänkte att jag kanske skulle kunna få ledning om de flesta pekade i samma riktning.

    Vi hade båda öronproppar och allt skedde på kanske sammanlagt någon minut så det var därför det i stunden inte blev att säga något. Men det är absolut vanligt att vi har kramats/skedats många gånger innan vi ska sova och det inte föregåtts av att någon sagt något utan kan vara att man flyttar sig närmare eller sträcker ut en arm eller ett ben som initiativ.

    För mig är intentionen jätteviktig och även om det blev missförstånd att han trodde att jag försökte dra av honom täcket (vilket är förståeligt att han då blev upprörd för i stunden), tänker jag att det väl borde bemötas annorlunda när det blev uppklarat vad min intention varit? Jag gjorde ju inte avsiktligt något dumt mot honom även om han i stunden trodde det, medan han faktiskt avsiktligt gjorde något dumt mot mig.

  • Mortiscia80

    Man kan vända på saken och undra hur han skulle beskriva det? "Jag försökte sova, var skittrött, och hon börjar dra av mig täcket och störa. Jag sa till henne flera gånger, till slut blev jag riktigt förbannad! Hon tänker bara på sina egna behov, att jag är trött skiter hon helt i, och nu sitter hon och är sur eller ledsen eller nåt. Nej, den här relationen kommer inte bli långlivad."

    Ärligt talat så tycker jag att det låter som att du är den jobbiga i det här fallet. Det känns som att det saknas en del mognad i ditt sätt att reagera och att du verkar ha svårt att sätta dig in i hur andra har det.

  • Physalis

    Det låter som att han var irriterad på dig sen innan eftersom han valde att tolka din rörelse som att du skulle dra av honom täcket. Om du nu inte brukar skojja genom att dra av honom täcket ibland.

    Om du inte visste varför han var irriterad så hade det varit lämpligt att fråga när du hörde hans irritation. Han och andra sidan borde inte explodera ut i en sån kraftig reaktion där han drar av dig hela täcket istället för att själv kommunicera.

    Ni båda skulle behöva öva er på att kommunicera nätta helt klart.

    Och vad är det för ursäkt från din sida med öronproppar? Du hörde ju uppenbarligen vad han sa när han bad dig sluta?


    Korrekturläser som en kratta
  • SkruttigtÄpple

    Håller med andra i tråden. När jag läser din Ts så får jag intrycket av att du gått honom på nerverna och han bett dig gång på gång att sluta och nu missförstod ditt närmande som att du helt enkelt skulle jävlas igen. Jag hade troligtvis reagerat likadant.

    Bli bättre på att kommunicera. Han kan inte läsa tankar och kan inte förstå när du vill mysa eller när du vill vara en retsticka.

Svar på tråden OK beteende?