• Barnvagnsrullare

    1-åring vill inte sitta och äta

    Vår son på nu 13 månader har alltid varit svår att mata, och det blir inte lättare! Han vill inte sitta ner och äta vid matbordet. För att överhuvudtaget få honom att sitta och bli matad gäller det att komma på något nytt och stimulerande som han kan hålla på med samtidigt (dvs distraction feeding) tex sätt på lock på burk, lägga saker i en behållare, utforska ny pryl osv, men det är superansträngande att försöka komma på en ny utmaning för honom varje dag. Har försökt få honom intresserad av att äta själv med sked (testat I can-sked, ergonomisk och vanlig), eller att ge honom plockmat som han kan hålla i men han är inte intresserad utan slänger ner grejerna på golvet. När han inte är stimulerad så går det inte att mata för då sträcker han ut armarna och vill bli upplyft från barnmatstolen (Tripp trapp) och får han inte det blir han jätteledsen och då går det ju ändå inte att mata honom. Det som fungerar bäst är att följa efter honom när han kryper/går runt i lägenheten och stoppa in bitar av mat i munnen på honom? det är lite jobbigt men framförallt tidskrävande att mata så och min kille har inte tålamod till det. Och svårt att mata med ?skedmat?. Han växer ok på längden även om han är under medel men vikten har laggat jämfört med BVCs kurvor VARJE månad sedan 4 månaders ålder och han ligger nu nästan 2 standardavvikelser under, från att ha legat nästan 2 standardavvikelser över vid 3 månader. Han ammade som bara den tills jag fick mindre mjölk och så blev ju han ju mer aktiv med. Fått bekräftat från BVC att han är ovanligt aktiv.

    FRÅGOR:

    - Vad kan vi göra för att få honom mer intresseraf av mat? Han vägrar tyvärr välling med?

    - Vad kan vi göra för att få honom att sitta lugnt och äta/bli matad?

    - Allmäna tips om du har erfarenhet av ett barn som inte går upp i vikt?

    - Kan det här bero på någon allergi eller är det för långsökt? Han har inga eksem eller andra reaktioner.

    - Skulle en barnpsykolog kunna hjälpa? Någon som har erfarenhet av det?

    Tacksam för hjälp!!

  • Svar på tråden 1-åring vill inte sitta och äta
  • Kodia

    Äter ni alla i familjen tillsammans? Är det någon skillnad om ni gör det eller inte?

  • Filttofflan

    Kan ni prova att själva ta ett steg tillbaka? Att servera plockmat enligt BLW och taco-modellen, och se till att det alltid finns något på bordet som ni vet har intresserat honom tidigare, kan vara ett sätt. Olika för olika barn om dessa metoder fungerar men värt att prova när han inte låter sig matas. Instiktivt har den varianten känts bra för mig då barnet får stor egen kontroll i matsituationen och själv får bedöma mättnad i egen takt :).

    Låter som att ni redan läst på en del och vet att det blir tokigt med distraktioner, men jag förstår att det är lätt att hamna där. Barn har olika nära till att intressera sig för mat och han verkar behöva lite extra tid att närma sig. Om han kastar mat på golvet så gör ingen grej av det, då uppmärksamhet på det beteendet kan göra att det istället ökar. Så gott det går försök att slappna av och låt honom utforska i egen takt. Låt honom själv plocka till sig det han vill ha och äta med händerna om han föredrar det - ju mer kladdande desto bättre! Sitt med och ät själva och ha fokus på en trevlig stund tillsammans istället för hur mycket han äter eller vad han gör med maten. Vill han gå från bordet så låt honom, ifall han inte istället vill sitta hos er?

    Se också över måltidsordningen så det inte blir småbitar här och var då det förstör aptiten och minskar sannolikheten att han vill äta vid de större målen.

    BVC-podden har några bra avsnitt om barn och ätande, ihop med dietist Sara Ask - rekommenderar dem! :)

    Utifrån att det verkar som att ni redan sökt en hel del information i ämnet utan att det gett vad ni önskat, så tänker jag att både dietist och barnpsykolog kan hjälpa till i detta. Även logoped, om det skulle vara grundat i något munmotoriskt (ex klöks lätt). Prata med er BVC-sköterska så får ni hjälp vidare :).

  • Baggan201

    Jag funderar på om han är tillräckligt hungrig vid mattiderna, hur ser rutinerna ut på en dag och vad får han i sig mellan måltiderna?

    Äter han samtidigt och samma som resten av familjen?

  • ElaineBenes

    Kan han få sitta i ert knä eller på en vanlig stol om han inte vill sitta i barnstolen? Förstår att vanlig stol kanske inte är ultimat men mitt barn har tyckt det var kul. Man får ju givetvis vara med och kan inte vända ryggen till en sekund.

    I den åldern gjorde jag mycket egna klämmisar, med sötpotatis eller andra rotfrukter som grund och hade även i rapsolja för extra energi. Om jag gjorde smoothies hade jag i grötpulver eller havregryn för att få det mer matigt.

    Nu har jag haft ett lätt barn som oftast gillat att äta, men väldigt små portioner, så har svårt att sätta mig in i situationen. Men vad säger BVC mer än att han är aktiv, ger de inga råd?

Svar på tråden 1-åring vill inte sitta och äta