Inlägg från: LFF |Visa alla inlägg
  • LFF

    Skaffa schäfer, hjälp!

    Blommise skrev 2021-10-04 21:57:27 följande:
    Sällskapshund och vakthund är det jag har tänkt.
    Då ska du inte ha en schäfer. De behöver aktivering (träning) i form av lydnadsträning (tävlingsinriktad sådan), spårträning, sökträning (alltså bruksgrenarna) eller det som kallas för skyddsträning (en tävlingsgren, inget man använder för att skydda sig själv med).

    Du blir inte dumförklarad men du vill ha en krävande bruksras och talar bara om vanlig basicträning. Inget om vad du tänker göra för att verkligen aktivera hunden. Prata med en uppfödare, åk ner till närmaste brukshundklubb och prata med schäferägare där, skapa kontakt med andra som tränar hund. 

    Du säger att du har jobbat på kennel men har ingen aning om hur man grundtränar en hund. Vad var det för ras/raser du jobbade med?
  • LFF
    Tow2Mater skrev 2021-10-05 15:59:53 följande:
    Klarar en synskadad/blind person av att aktivera sin ledarhund ska väl en normal nybörjare med hjälp av kurser kunna klara av det.
    Ledarhunden jobbar konstant, därav så är den inte i behov av annan aktivering på samma sätt som en "vanlig" hund. Det är samma som med tjänstehundar inom Polisen och Tullen. Eftersom de jobbar hela dagarna så får de den stimulans de behöver. 
  • LFF
    Blommise skrev 2021-10-05 14:34:46 följande:
    Ja, men jag hade inte tänkt skaffa en schäfer utan att ha kunskap om rasen först. även de andra hundraserna jag skulle kunna tänka mig ha kräver också mycket träning och aktivitet.

    Sen vill jag inte skaffa en hund bara för att ha den, isåfall hade jag skaffat en katt istället.
    Då börjar du att läsa på här gällande schäfer:

    schaferhundklubben.com/

    Och här:

    www.brukshundklubben.se/

    Och rasklubbarnas sidor för eventuellt andra raser du är intresserad av. Sen går du in på kennelsidorna och läser vad de skriver om rasen. 

    När du hittat ett par uppfödare du tycker verkar intressanta kontaktar du dem för att få mer information om deras hundar, deras syn på rasens framtid och vad den behöver, kollar upp intressanta avelskombinationer och kollar sen syskon, föräldrar, föräldrars syskon etc på Hunddata (hundar.skk.se/hunddata/Hund_sok.aspx eller Avelsdata hundar.skk.se/avelsdata/Initial.aspx ) för att se hälsostatistik på höfter, armbågar och eventuella andra sjukdomar som registreras hos SKK. Du kollar alltså inte bara att just föräldrarna till en eventuell valp är bra, det säger ingenting eftersom det hos hundar precis som hos människor kan dyka upp saker som finns längre bak. På tex höfter och armbågar så skulle jag dra öronen åt mig om bara föräldrarna till valpen är röntgade eller fria och resten av kullsyskonen antingen har nedslag eller inte ens är kollade när det kommer till bruksraser. 

    Sen bör ju avelshundarna även har meriter utöver MH/Korning och utställning. 
Svar på tråden Skaffa schäfer, hjälp!