• Anonym (hjälp)

    Hemfridsbrott, hotfull ex som krånglar med flytten

    Mix ex flyttade härifrån för en månad sedan, hon har en ny lägenhet och är skrivet på en annan adress, hon har varit här en gång själv och hämta det mesta att sin bohag och hon även tog en hel del som var min.  Nu ville hon hämta resten och eftersom jag är oroligt att hon tar flera av mina saker,  samlade jag alla hennes tillhörigheter i hallen  och meddelade henne innan hon kom att hon inte kommer att kunna gå in i dem andra rummet eftersom där finns endast mina privata saker och att jag kommer att vara med under hela flytten. 

    Hon kom idag men sin far och sin ex (alltså killen som hon har barn ihop med) och började med att hon skulle gå in i alla rum och rota i mina privata saker, jag sa nej, hon vägrade lyssna. Alla dem stod och var hotfulla mot mig och skrev att hon har rätt att göra som hon ville eftersom hon står skrivet på kontrakten på hyreslägenheten, jag förklarade att det stämmer inte eftersom det är jag som bor här och enligt lagen är jag bostadsinnehavaren.  Hon har flyttat ut och är skriven i en annan adress. dem vägrade lyssna. 

    Tills slut bad jag dem att lämna lägenheten men dem vägrade, exet  ringde polisen och polisen informerade henne att jag hade rätt att be dem att lämna lägenheten  eftersom det är jag som bor i det adresset och inte hon, hon vägrade ändå lämna. 

    Till slut gick alla 3 ute när dem håll på att flytta en soffa och då stängde jag dörren med låset. Dem fick inte komma in något mer. Nu tänker jag anmäla alla tre för hemfridsbrott och sen meddela att hon är inte välkommen här längre och att hon får fixa flytthjälp hos ett företag för att ta ut sina grejer. 

    Jag måste tillägga att jag filmade hela när dem var hotfulla och vägrade lämna lägenheten. Det kändes hotfull och jag vill ha det som bevis. 

    Vad tycker ni?  Mycket jobbigt situation. 

  • Svar på tråden Hemfridsbrott, hotfull ex som krånglar med flytten
  • Anonym (K)

    Jag tycker att du ska låta bli en anmälan. Varför skulle du vilja ha ännu mer med de där idioterna att göra när du äntligen blivit av med exet....?

    Spara filmen ifall de jävlas längre fram i tiden.

  • Anonym (hjälp)
    Anonym (K) skrev 2021-10-03 07:06:25 följande:

    Jag tycker att du ska låta bli en anmälan. Varför skulle du vilja ha ännu mer med de där idioterna att göra när du äntligen blivit av med exet....?

    Spara filmen ifall de jävlas längre fram i tiden.


    Polisen som jag pratade bad mig om hennes mobilnummer för att ringa  henne  och förklara igen vad som gällde, polisen hade pratat med henne innan jag ringde men hon vägrade ändå att lämna lägenheten och följa polisen anvisningar. 

    Jag vill inte ha att någonting att göra med dem idioterna tro mig  men hon envisas med att hon vill komma hit igen och det vill jag inte.   jag har meddelat henne att anlita en flyttfirma som kommer hit själva och hämtar hennes saker.  hon svarade att hon ska anlita en jurist.

    Det handlar om ett matbord, en säng, en bokhylla och en tvbänk.. men enligt lagen har jag inte rätt att flytta kasta grejerna själva. 
  • Anonym (Casanova)

    Det låter som solklart hemfridsbrott. Släpp inte in henne mer.

    Låter vettigt att hon får ta in en flyttfirma som bär ut grejerna om hon nu bevisat att det inte fungerar att släppa in henne.

    Hade också en brud som snodde allt mellan himmel och jord. Inklusive en stor del av mina kläder. Väldigt stort ha-begär i den tjejen.

  • Anonym (hjälp)
    Anonym (X) skrev 2021-10-02 23:01:04 följande:

    Är det du med exet som stuckit med barnet?


    Förstår inte svaret? men jag var ihop men en idiot som inte riktig förstår att hon inte bor längre här (hon har en ny adress och är skrivet nån annanstans) men vägrar pga hon är med i kontrakten på hyreslägenheten, jag fick  förklarad av en jurist  att den som står i kontrakten behöver inte vara bostadshavaren. Den som bor kvar är bostadshavren när det andra har flyttat ut och har en ny lägenhet och är skrivet nån annanstans avsett omdana är skrivet i kontrakten. Hon tycker nog att hon har rätt att komma hit och göra som hon vill och gå igenom alla mina privata saker och öppna alla mina lådor.
  • Anonym (herregud)

    Tycker att ni låter krångliga båda två. Vad är problemet att hon kollar i de andra rummen om du ändå är där? Det hade väl varit bättre att få det hela överstökat än att du ska låsa ute dem och eskalera konflikten ännu mer. Nej, jag hade inte ringt polisen, jag hade inte gjort en polisanmälan och jag hade inte låst dem ute. Har separerat två gånger och det gick alldeles utmärkt att sköta det snyggt med lite vilja. Vem fan orkar blanda in polisen för fyra möbler??

  • Anonym (K)
    Anonym (hjälp) skrev 2021-10-03 15:43:59 följande:
    Polisen som jag pratade bad mig om hennes mobilnummer för att ringa  henne  och förklara igen vad som gällde, polisen hade pratat med henne innan jag ringde men hon vägrade ändå att lämna lägenheten och följa polisen anvisningar. 

    Jag vill inte ha att någonting att göra med dem idioterna tro mig  men hon envisas med att hon vill komma hit igen och det vill jag inte.   jag har meddelat henne att anlita en flyttfirma som kommer hit själva och hämtar hennes saker.  hon svarade att hon ska anlita en jurist.

    Det handlar om ett matbord, en säng, en bokhylla och en tvbänk.. men enligt lagen har jag inte rätt att flytta kasta grejerna själva. 
    Här är en bra länk för dig: lawline.se/answers/far-vi-slanga-fore-detta-inneboendes-saker

    Hon får anlita vem hon vill, hon måste ändå hämta sakerna inom en viss tid.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Casanova) skrev 2021-10-03 15:49:40 följande:

    Det låter som solklart hemfridsbrott. Släpp inte in henne mer.

    Låter vettigt att hon får ta in en flyttfirma som bär ut grejerna om hon nu bevisat att det inte fungerar att släppa in henne.

    Hade också en brud som snodde allt mellan himmel och jord. Inklusive en stor del av mina kläder. Väldigt stort ha-begär i den tjejen.


    Det finns bevis på att det inte fungerade att släpa henne i lägenheten. 

    jag filmade hela och har bevis på att den vägrade följa mina anvisningar (jag hade till och med även skickat i förväg ett mail med anvisningar om hur flytten skulle se ut och att jag hade redan pratat med polisen och fått rådgivning) När dem gick över gränsen vägrade dem lämnat lägenheten eller följa polisen anvisningar, polisen hörde när jag sagt till dem att lämna lägenheten och att dem vägrade. Polisen fick ringa henne två gånger.

    jag vill absolut inte släppa henne eller dem något mer, hon har redan varit hit en gång en hel dag och gick igenom hela lägenheten själv, jag fick ta mina käraste ägodelar i bilen medan hon gjorde detta.  Jag förstår inte varför envisas hon igen att behöva gå igenom varenda rum och rota i mina privata saker när hon redan har gjort det om det inte handlar om att jävlas.  
  • Anonym (K)

    Och säg till hyresvärden att ta bort henne från kontraktet!

  • Anonym (hjälp)
    Anonym (herregud) skrev 2021-10-03 15:53:08 följande:

    Tycker att ni låter krångliga båda två. Vad är problemet att hon kollar i de andra rummen om du ändå är där? Det hade väl varit bättre att få det hela överstökat än att du ska låsa ute dem och eskalera konflikten ännu mer. Nej, jag hade inte ringt polisen, jag hade inte gjort en polisanmälan och jag hade inte låst dem ute. Har separerat två gånger och det gick alldeles utmärkt att sköta det snyggt med lite vilja. Vem fan orkar blanda in polisen för fyra möbler??


    Hon orkar att blanda polisen, det var hon som ringde först . den här handlar inte om fyra möbler utan om hennes stolhet om att få sin vilja igenom om att tro att hon fortfarande bor och har rätt att göra som hon vill. 

    Tycker du det är rätt att hon rotar i ens flyttkartonger och ens privata saker?? vägrar lämna olovligen ditt hem när dem går över gränsen??? Att det står 3 människor som är hotfulla i ditt hem och vägrar att låta bli att gå i dina privata rum??  jag har varit otroligt snäll och tillmötesgående,  hon har redan varit en hel dag själv i lägenheten och kolla igenom allt, det finns inga anledningar att kolla en gång till på allt. 
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (K) skrev 2021-10-03 16:07:19 följande:

    Och säg till hyresvärden att ta bort henne från kontraktet!


    Vi båda har sagt upp lägenheten, det är ingen som ska bo kvar här förutom jag 3 månader. 
  • Ginsinggeng

    Du kan anmäla för hemfridsbrott. Men vore jag dig skulle jag nog skita i det om du blivit av med dessa nötter. Gör du en anmälan så måste du ju ha mer med dom att göra igen 

  • Anonym (Svårt)

    Låter som du är i en jobbig sits… du skriver att du också ska flytta…kan du ,lagligt, förhala att hon hämtar sina saker tills dess att du fått tillträde till din nya bostad ? Dvs att du flyttar ut dina saker innan du släpper in henne igen? På så sätt kan du ju tömma lägenheten på dina tillhörigheter och när hon kommer finns bara hennes möbler kvar ….

Svar på tråden Hemfridsbrott, hotfull ex som krånglar med flytten