• Blommise

    Firar inte födelsedagar

    Hej. mina föräldrar firade min och mitt syskons födelsedagar tills vi blev 17 ungefär. min brors 18 och 19 årsdag firades dock, men sen dess firar han sina födelsedagar med kompisar. mina föräldrar firade varken min 18 årsdag eller 19 årsdag.

    Har dåligt med vänner så fick i princip fira de dagarna för mig själv.

    Vi har väldigt dåligt kontakt med släktingar så de firar inte våra födelsedagar och vi firar inte deras, blir inte bjudna.

    Min mamma firade sin förra födelsedag och postade om det på sociala medier för att få grattis. vi var tvungna att vara delaktiga då vi bodde tillsammans. men min pappas födelsedag firas inte alls, ingen som ens säger grattis till honom.

    Jag tycker faktiskt att det är lite dålig stil att inte fira födelsedagar. man behöver ju bara ge något litet, kanske ett kort räcker och säga grattis, sen brukar det inte vara mer. men nej, det är tydligen för mycket.

    Vad tycker ni? firar ni födelsedagar?

  • Svar på tråden Firar inte födelsedagar
  • Glinda från Oz

    Vad säger dina föräldrar när du tagit upp det här med dem?

  • Anonym (Bobvious)
    Blommise skrev 2021-10-03 10:02:32 följande:

    Jag tycker faktiskt att det är lite dålig stil att inte fira födelsedagar. man behöver ju bara ge något litet, kanske ett kort räcker och säga grattis, sen brukar det inte vara mer. men nej, det är tydligen för mycket.


    Dålig stil...? De är inte skyldiga dig att varken fira din eller sina födelsedagar. Om du vill fira så gör det, bjud in vem du vill. Det är ju DITT ansvar att ordna firandet nu när du är vuxen.
  • Dexter dot com

    Jag, min familj och mina vänner firar varandras födelsedagar. Menar du att ingen blir glad när du uppmärksammar deras födelsedagar och bjuder in dom när du fyller?

  • Anonym (W)
    Blommise skrev 2021-10-03 10:02:32 följande:

    Hej. mina föräldrar firade min och mitt syskons födelsedagar tills vi blev 17 ungefär. min brors 18 och 19 årsdag firades dock, men sen dess firar han sina födelsedagar med kompisar. mina föräldrar firade varken min 18 årsdag eller 19 årsdag.

    Har dåligt med vänner så fick i princip fira de dagarna för mig själv.

    Vi har väldigt dåligt kontakt med släktingar så de firar inte våra födelsedagar och vi firar inte deras, blir inte bjudna.

    Min mamma firade sin förra födelsedag och postade om det på sociala medier för att få grattis. vi var tvungna att vara delaktiga då vi bodde tillsammans. men min pappas födelsedag firas inte alls, ingen som ens säger grattis till honom.

    Jag tycker faktiskt att det är lite dålig stil att inte fira födelsedagar. man behöver ju bara ge något litet, kanske ett kort räcker och säga grattis, sen brukar det inte vara mer. men nej, det är tydligen för mycket.

    Vad tycker ni? firar ni födelsedagar?


    Tycker det är konstigt, de flesta brukar fira födelsedagar, i alla fall för sina barn som fortfarande bor hemma. Sedan får barnen själva bjuda in om de vill bli firade. Jag grattar alltid mina barn på deras födelsedag, vill de sedan fira den, så får de bjuda in.


    Men grattar du själv där hemma, med ett kort och grattis?

  • Anonym (Lina)

    Det låter väldigt trist.

    Jag är uppvuxen med att man firade barnen tills de flyttade hemifrån och även att firandet fortsatte när de bodde på eget håll. Föräldrarna frågar då hur det blir med födelsedagen och det vuxna barnet bjuder in familjen samt nära släktingar på kalas.

    Det är alltså intresse från båda håll.

    Jag är även van vid att föräldrarna firar sina födelsedagar. Själva födelsedagen kanske firas med partnern och barnen och sen på helgen kommer mormor/morfar och förälderns syskon tex. Mormor/morfar samt syskon och vänner vet om födelsedagen och frågar hur det blir, sen bjuder föräldern in på en passande dag. Även här är det alltså intresse från flera håll.

    Fyller föräldern jämnt så kan det vara så att familjen/släkten/vännerna tar tag i det och ordnar ett kalas åt föräldern.

    Jag tycker att du kan starta en ny tradition. Jag vet inte om du bor hemma fortfarande eller flyttat hemifrån, men börja med att i första hand ta tag i din egen födelsedag och bjud in till firande. Dra med syskonet i denna nya tradition.

  • Anonym (förälder)

    Visst kan man när man är vuxen själv bjuda in till firande av sin födelsedag, men det låter konstigt att föräldrarna inte ens ringer och grattar eller skickar ett grattis sms eller liknande. Bor man fortfarande hemma grattar man väl sina barn på något sätt. Tycker att det är konstigt att man inte ens säger grattis till sina barn på deras födelsedagar!
    Även om mina barn när dom blir vuxna och inte bor hemma längre inte bjuder in till något firande skulle jag självklart ringa och gratta eller liknande, det tycker jag är självklart som förälder.

  • Tow2Mater

    Varför säger Du inte ens grattis till din pappa när han fyller då?

    Vi vuxna firas/firar inte, mer än ett grattis på morgonen. Barnet får tårta och en slant (brukade vara presenter upp till ca 11 år, efter det var det inget barnet önskade sig).

  • SweeneyToad

    Vad tråkigt. Såklart ska man fira födelsedagar. 

    På tal om födelsedagar, så fyller jag år idag. 

  • Anonym (förälder)
    SweeneyToad skrev 2021-10-03 14:32:11 följande:

    Vad tråkigt. Såklart ska man fira födelsedagar. 

    På tal om födelsedagar, så fyller jag år idag. 


    Grattis! Hoppas att du får en bra födelsedag!
  • Tow2Mater
    SweeneyToad skrev 2021-10-03 14:32:11 följande:

    Vad tråkigt. Såklart ska man fira födelsedagar. 

    På tal om födelsedagar, så fyller jag år idag. 


    Grattis! Hur planerar du fira?
  • Anonym

    Nästa födelsedag bjuder du in dina föräldrar och syskon på kaffe och gräddtårta.
    Kanske startar du en ny tradition?
    Gör en utvärdering efter tårtkalaset. Om det blev kul så fortsätt bjud in på din födelsedag. Blir det inte kul så vet du det, då kan du fundera på om du ska bjuda igen.
    Men ge inte bara upp.

  • Anonym
    SweeneyToad skrev 2021-10-03 14:32:11 följande:

    Vad tråkigt. Såklart ska man fira födelsedagar. 

    På tal om födelsedagar, så fyller jag år idag. 


    Grattis på födelsedagen!
  • SweeneyToad
    Anonym (förälder) skrev 2021-10-03 15:39:45 följande:
    Grattis! Hoppas att du får en bra födelsedag!
    Tow2Mater skrev 2021-10-03 15:57:09 följande:
    Grattis! Hur planerar du fira?
    Anonym skrev 2021-10-03 17:32:01 följande:
    Grattis på födelsedagen!
    Tack!!!Glad

    Jag firade i förskott i fredags med min mamma och mormor. Glad
    Vi åt en härlig middag bestående av ryggbiff, stekt sparris, och god sås. 


  • Blommise

    [quote=81412739][quote-nick]Tow2Mater skrev 2021-10-03 14:17:48 följande:[/quote-nick]Varför säger Du inte ens grattis till din pappa när han fyller då?

    Det är inte jag som inte säger grattis.

  • Tow2Mater
    Blommise skrev 2021-10-03 21:27:05 följande:

    [quote=81412739][quote-nick]Tow2Mater skrev 2021-10-03 14:17:48 följande:[/quote-nick]Varför säger Du inte ens grattis till din pappa när han fyller då?

    Det är inte jag som inte säger grattis.


    Då missförstod jag vad du sa med "men min pappas födelsedag firas inte alls, ingen som ens säger grattis till honom".
  • Anonym (tvärt om)

    Jag firade min födelsedag för första gången när jag fyllde 20. Mina nya kompisar firade mig bara så där. Det kändes jättekonstigt. 

    Det är väl lite tråkigt att ingen firar dig när du vill det, ts, men samtidigt måste man ofta säga hur man vill ha det för folk är vanligtvis inte tankeläsare har jag upptäkt.

  • sextiotalist

    Vi firar inte stort, men gratulerar varandra (vi vuxna då), sonen firas om han är hemma, men han bor inte hemma sedan några år tillbaka.
    Sambons barn får självklart grattis och är vi tillsammans så firas det.

    Vi bjuder inte in folk och ingen tårta. Men vi gör lite godare mat och födelsedagsbarnet får bestämma vad vi äter

  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Bobvious) skrev 2021-10-03 10:28:46 följande:
    Dålig stil...? De är inte skyldiga dig att varken fira din eller sina födelsedagar. Om du vill fira så gör det, bjud in vem du vill. Det är ju DITT ansvar att ordna firandet nu när du är vuxen.
    Seriöst? Om ens barn bor hemma och fyller 18 år, tro fan det ska firas. Ganska stort dessutom då man blir myndig.

    19 och äldre kan det räcka med fika med närmaste familjen eller en middag ute och någon lämplig liten present.
Svar på tråden Firar inte födelsedagar