• Anonym (Undra)

    Fler fertila dagar = längre cykel?

    Jag har försökt bli gravid nu i 4 månader och har en regelbunden cykel

    För 2 månader sen började jag kartlägga min äl. Första gången hade jag 2 fertila dagar, dvs en fast gubbe i 2 dagar och aldrig någon blinkande innan.

    Den senaste äl hade jag 4 dagar blinkande gubbe och 2 dagar fast med samma test.

    Jag tolkar alltså det hela som att jag ena månaden var fertil 2 dagar och andra månaden 6 dagar.

    Nu har jag gått över bim med någon dag och fått negativt med testa ofta.

    Min fråga är: förlängs hela cykeln om de fertila dagarna helt plötsligt är fler?

  • Svar på tråden Fler fertila dagar = längre cykel?
  • Anonym (E)

    Om ägglossningen försenas gör mensen också det. Antal dagar från mensens start till ägglossning kan variera från månad till månad medan antal dagar från ägglossning till mens brukar vara ungefär samma för varje kvinna. Så säg att du brukar ha 14 dagar mellan ägglossning och mens, då blir cykeln 28 dagar om du ägglossar på dag 14 och 30 dagar om du nästa månad ägglossar på dag 16 etc.

  • Anonym (24)

    Nja, alltså, antal fertila dagar är ju alltid densamma. Eller dagar och dagar- ägget lever max ett dygn och det är då man kan bli gravid. Så uttrycket fertila dagar är missvisande. Spermier kan som allra längst leva uppåt en vecka och mer vanligt kanske tre dagar. Så samlag uppåt en vecka före äl kan göra en gravid, men det är ju ändå sen ägget släppt man väl blir gravid. Menscykelns längd beror helt på när man hade äl. Lutealfasen ändras inte, men tiden mellan mens och äl kan ändras. Så har man haft äl och inte blivit gravid kommer mensen när den ska i förhållande till när äl inföll.

  • Anonym (Undra)
    Anonym (24) skrev 2021-10-03 17:26:15 följande:

    Nja, alltså, antal fertila dagar är ju alltid densamma. Eller dagar och dagar- ägget lever max ett dygn och det är då man kan bli gravid. Så uttrycket fertila dagar är missvisande. Spermier kan som allra längst leva uppåt en vecka och mer vanligt kanske tre dagar. Så samlag uppåt en vecka före äl kan göra en gravid, men det är ju ändå sen ägget släppt man väl blir gravid. Menscykelns längd beror helt på när man hade äl. Lutealfasen ändras inte, men tiden mellan mens och äl kan ändras. Så har man haft äl och inte blivit gravid kommer mensen när den ska i förhållande till när äl inföll.


    Förstår inte vad du menar med alltid Samma antal? Fick utslag 2 dagar ena månaden och 6 dagar andra. Det måste väl betyda att man ibland har fler och ibland färre el är jag ute och cyklar?
  • Anonym (Undra)
    Anonym (E) skrev 2021-10-03 17:22:09 följande:

    Om ägglossningen försenas gör mensen också det. Antal dagar från mensens start till ägglossning kan variera från månad till månad medan antal dagar från ägglossning till mens brukar vara ungefär samma för varje kvinna. Så säg att du brukar ha 14 dagar mellan ägglossning och mens, då blir cykeln 28 dagar om du ägglossar på dag 14 och 30 dagar om du nästa månad ägglossar på dag 16 etc.


    Hmm ok jag ägglossade dag 14 (fast gubbe den dagen iaf) och är på dag 29 idag. Brukar vanligtvis få mens dag 26 så då har det förskjutits. Undra vad det kan bero på?
  • Anonym (Fe)
    Anonym (Undra) skrev 2021-10-03 17:32:13 följande:

    Förstår inte vad du menar med alltid Samma antal? Fick utslag 2 dagar ena månaden och 6 dagar andra. Det måste väl betyda att man ibland har fler och ibland färre el är jag ute och cyklar?


    Du är ute och cyklar ja. Den blinkande gubben bygger på att östrogenet stiger före äl.

    Det dessa test är bra för är att veta lite tidigare att du snart kommer ha ägglossning. När du får fast gubbe sker ägglossning inom 12-48 timmar.

    Så iom de blinkande smileysarna vet du flera dagar innan att ägglossningen troligen kommer ske en viss dag.

    Detta gör att du får fler dagar innan att ha samlag på vilket naturligtvis kan öka chanserna.
  • Anonym (Fe)
    Anonym (Undra) skrev 2021-10-03 17:34:44 följande:

    Hmm ok jag ägglossade dag 14 (fast gubbe den dagen iaf) och är på dag 29 idag. Brukar vanligtvis få mens dag 26 så då har det förskjutits. Undra vad det kan bero på?


    Fast gubbe betyder egentligen inte att du faktiskt haft ägglossning. När du får fast gubbe är det lh-hormon som detekterats. Detta ökar innan ägglossning men betyder inte att ägget sedan faktiskt lossnat. Man kan få förskjuten eller utebliven ägglossning.

    Om du vill veta att ägget faktiskt släpp så behlver du tempa med exempelvis natural Cycles. Den basala kroppstemperaturen stiger efter äl så då kan man vara säker på att äl verkligen skett
  • Anonym (24)
    Anonym (Undra) skrev 2021-10-03 17:32:13 följande:
    Förstår inte vad du menar med alltid Samma antal? Fick utslag 2 dagar ena månaden och 6 dagar andra. Det måste väl betyda att man ibland har fler och ibland färre el är jag ute och cyklar?
    Du kan inte bli gravid förrän ägget släppt och när det väl släppt inom max ett dygn efteråt. Det kvittar fullständigt vad äl-tester visar- det är efter ägget släppt man blir gravid. Äl-tester visar hormonpåslag som föregår äl. Det kan visa olika antal dagar. Men det spelar ingen roll egentligen. Du blir ju inte gravid under de dagarna i alla fall. Du kan däremot bli gravid pga sex du haft de dagarna för spermierna ligger och inväntar ägget.
    Äl sker 12-48 timmar efter äl-testet visat positivt. Så positivt äl-test dag 14 innebär äl dag 15.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Undra) skrev 2021-10-03 17:15:28 följande:

    Min fråga är: förlängs hela cykeln om de fertila dagarna helt plötsligt är fler?


    Nej.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Undra) skrev 2021-10-03 17:32:13 följande:
    Förstår inte vad du menar med alltid Samma antal? Fick utslag 2 dagar ena månaden och 6 dagar andra. Det måste väl betyda att man ibland har fler och ibland färre el är jag ute och cyklar?
    Nej, det betyder att dina hormonnivåer var olika mätbara.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Undra) skrev 2021-10-03 17:34:44 följande:
    Hmm ok jag ägglossade dag 14 (fast gubbe den dagen iaf) och är på dag 29 idag. Brukar vanligtvis få mens dag 26 så då har det förskjutits. Undra vad det kan bero på?
    Ingenting. Cykeln kan skifta fram och tillbaka hur mycket som helst och det har ingen betydelse och har oftast ingen direkt orsak heller, som t ex påverkan utifrån eller liknande.
  • Anonym (Undra)

    Mensen kom till slut bim + 4

    Och nu kom äl 5 dagar för tidigt (cykeldag 10)

    Vet inte vad som händer med mig kropp ärligt talat men börjar fundera på om jag är i klimakteriet

  • Anonym (Ålder?)
    Anonym (Undra) skrev 2021-10-16 15:22:44 följande:

    Mensen kom till slut bim + 4

    Och nu kom äl 5 dagar för tidigt (cykeldag 10)

    Vet inte vad som händer med mig kropp ärligt talat men börjar fundera på om jag är i klimakteriet


    Hur gammal är du då? Hoppande cykel kan man få i förklimakteriet.

    Sen förstår jag inte vad du menar med flera fertila dagar? När ägget släpper är det ca 1 dygn alltid som det kan befruktas. Det är inget som ändras.
  • Anonym (Undra)
    Anonym (Ålder?) skrev 2021-10-16 17:00:31 följande:

    Hur gammal är du då? Hoppande cykel kan man få i förklimakteriet.

    Sen förstår jag inte vad du menar med flera fertila dagar? När ägget släpper är det ca 1 dygn alltid som det kan befruktas. Det är inget som ändras.


    Redan fått svar på den frågan

    Jag är 34 men fattar det som att klimakteriet även händer 20 åringar
  • Anonym (Ålder?)
    Anonym (Undra) skrev 2021-10-16 21:23:01 följande:

    Redan fått svar på den frågan

    Jag är 34 men fattar det som att klimakteriet även händer 20 åringar


    Ok vad bra, jag läste bara dina inlägg. Du har ingen hormonpåverkan då, p-piller /p-stav innan? Annars är mitt tips att tempa några månader så ser du din cykel, och 4 månader är ju rätt kort tid att ha försökt.
Svar på tråden Fler fertila dagar = längre cykel?