• fyrhjulsdrift

    Inga gåvobrev ,pengar till bonusbarn.

    Hej!
    Jag har två barn som jag inte har kontakt med, har även två bonusbarn som jag har en bra kontakt med.
    Bonus barnet vill ha en mopedbil, men mamman har inte ekonomi till att ge henne en, jag känner att jag kan betala den åt henne, ge som en gåva fast skippar att skriva gåvobrev, den kostar ca 139 tusen men blir ändå en gåva på hennes födelsedag.

    Vad jag förstår så blir det bara framtida problem med gåvobrev, då gentemot min bröstarvingar.
    Mina bröstarvingar är oxå två tjejer, nästan samma ålder dom imellan, har gått vårdnadstvist två gånger över dom, sista gången uppgav bägge två att dom inte ville träffa mig mer, bara leva med mamma, har inte träffat dom på över 5 år och förstår att det med all sannolikhet blir livslångt då jag missat största delen av deras uppväxt, den yngre tog upp detta vid sista vårdnadstvisten att vi inte känner varandra, den äldre att hon aldrig ville träffa mig.

    Saknaden av mina egna barn har gjort att jag lever nära mina bonusbarn och ser nu dom som mina närmaste barn, varav jag vill ge dom saker jag inte kan ge mina barn, mina föräldrar betala första bilen, möblera upp första bostaden osv åt mig och det gav en bra start i livet som vuxen. jag har god ekonomi, inga lån på bostad,bil osv , har aldrig varit snål av mig är över 50 och förstår jag kommer ha så jag klarar mig även som pensionär och då har jag inte lagt in mammas kommande arv i min ekonom vilket kommer vara  mer än jag behöver..

    Min mamma lånade ut 250 tusen åt mig för länge sedan, var till huset jag byggde, sålde den fråga om hon ville ha tillbaka pengarna, svaret jag fick = jag är gammal nu, behåll pengarna.
    Vad mamma sa till mig var att berätta inte detta till dina syskon, det kommer ställa till det när hennes arv ska delas, det ses då som ett förskott på arvet.
    Inga gåvobrev eller något skrevs, hon berätta att dom pengarna kommer ingen veta om, banken går aldrig så långt tillbaka i tiden, bara max 7-10 år, sedan omöjligt att hitta igen om ingen vet om det. Vilket jag förstår stämmer till 100% då mitt första ex( inte hon jag har barnen med) fick pengar av hennes föräldrar, när dom senare dog kunde inte hennes syskon hitta igen den överföringen fast dom var giriga jurister, mitt ex är bankman och jag minns när hon fick pengarna, hennes pappan fråga om gåvobrev hon svara skicka bara över pengarna inga gåvobrev behövs.

    Vad jag undrar över är om detta jag gör är rätt? ge till dom barn som lever mig närmast och ger mig mycket glädje, mina egna barn har ju sagt sin mening och det är barn jag inte känner, varför inte göra bonusbarnen och min sambos liv lite lättare och roligare, att betala över på detta sätt är bara för att underlätta senare i livet för min sambo om jag går bort före, eller om det tar slut så har jag ändå en bra kontakt med bonusbarnen.

  • Svar på tråden Inga gåvobrev ,pengar till bonusbarn.
  • Anonym (Vem som helst)

    Personligen skulle jag inte ta råd av vem som helst gällande arv och gåvor.

    I min värld är det mest naturligt att ha stora gåvor ordentligt dokumenterade och faktiskt upptecknat att det ej är förskott på arv. För jag antar att du också kommer göra andra saker för att minska dina biologiska barns arv, så är det inte smartast att faktiskt ta ordentlig rådgivning innan om hur du bör göra.

    Eftersom du faktiskt har fått en ordentlig genomgång om hur landet ligger efter två vårdnadstvister tänker jag att du faktiskt har koll på vad som skulle kunna tänkas hända. Så rådfråga folk!

  • sextiotalist
    Anonym (Kalle) skrev 2021-10-04 08:17:25 följande:
    En sambo ärver inte överhuvudtaget. En maka ärver minst hälften.
    Det gör inte en maka heller, om det finns barn. Däremot kan makan/maken få sitta kvar i orubbat bo om barnen är gemensamma, men särkullbarn har rätt att få ut sitt arv direkt. 
    När man är gift, så träder däremot giftorätten in, där den efterlevande har rätt till sin del. 
    Finns det inga barn med så ärver även den efterlevande sin makes/makas del.
    Så i ts fall, så är den enda skillnaden att, om ts avlider, om de är gifta är att den efterlevande får sin giftorätt.
    Ts kan, även om de inte är gifta, testamentera hälften av sina tillgångar till sin sambo,
  • Anonym (789)

    Mopedbilar är ju livsfarliga. Där ligger problemet anser jag.

    Köp en epa istället.

  • Glinda från Oz
    sextiotalist skrev 2021-10-04 07:54:41 följande:
    Gör ingen större skillnad om de inte har väldigt olika förutsättningar.

    Särkullbarn har alltid företräde till sitt arv.

    Däremot kan man via testamente och försäkringar fixa det. När det gäller detta så är det en bra jurist som gäller
    De kan inte ärva något som inte finns. Jag har en kollega som skrivit över allt på frun som enskild egendom för att barnen från hans första äktenskap inte ska få en krona. Skitfult och det gör honom till ett arsle men så har han valt att göra i alla fall. 
  • Anonym (Casanova)
    Glinda från Oz skrev 2021-10-04 13:34:28 följande:
    De kan inte ärva något som inte finns. Jag har en kollega som skrivit över allt på frun som enskild egendom för att barnen från hans första äktenskap inte ska få en krona. Skitfult och det gör honom till ett arsle men så har han valt att göra i alla fall. 
    Nu är jag kanske lite elak men jag hoppas att frun vill skilja sig innan han dör...
  • Anonym (F)
    Anonym (Casanova) skrev 2021-10-04 13:40:17 följande:

    Nu är jag kanske lite elak men jag hoppas att frun vill skilja sig innan han dör...


    Precis min tanke. Frun kan dra med den enskilda egendomen plus hälften av resten om det vill sig illa.
  • Anonym (Kalle)
    Glinda från Oz skrev 2021-10-04 13:34:28 följande:

    De kan inte ärva något som inte finns. Jag har en kollega som skrivit över allt på frun som enskild egendom för att barnen från hans första äktenskap inte ska få en krona. Skitfult och det gör honom till ett arsle men så har han valt att göra i alla fall. 


    Barnen kanske är elaka as..?
  • sextiotalist
    Glinda från Oz skrev 2021-10-04 13:34:28 följande:
    De kan inte ärva något som inte finns. Jag har en kollega som skrivit över allt på frun som enskild egendom för att barnen från hans första äktenskap inte ska få en krona. Skitfult och det gör honom till ett arsle men så har han valt att göra i alla fall. 
    Såklart man kan, men det är en väldigt stor chansning, då är det bättre med testamente och försäkringar.
    Barnen är ju, i detta fall, manipulerade av sin mamma. Så då är det inte snällt att straffa barnen
  • Glinda från Oz
    Anonym (Casanova) skrev 2021-10-04 13:40:17 följande:
    Nu är jag kanske lite elak men jag hoppas att frun vill skilja sig innan han dör...
    Ja, det hade varit något, om drar och tar allt
  • EnAnonumius
    fyrhjulsdrift skrev 2021-10-03 22:24:18 följande:
    Det handlar inte om att ge bort arv i min mening, mer att leva livet, om jag ger av mig själv till bonusfamiljen så tycker inte jag att biologiska barnen sedan ska komma och begära jämkning om jag dör, om det visa sig att dom fått för mycket i pengar, varav jag håller det dolt och ger inga gåvobrev så vet ingen vart eller hur mycket som gått till dom under livet. som tidigare sagt har även banken sekretess på konton, spec på mig som är företagare, inte säkert dom ens kan begära7- 8 år tillbaka från jag avlider, utan bara vad som finns i tillgångar den dagen.
    Vadå begära jämkning?

    Det finns inget som det kan begära.

    Som bröstarvinge så ärver man det som är kvar av den döde släktingen. Man kan inte komma och kräva jämkning av folk som bröstarvinge, om nu den man ärver av har gett bort pengar när han/hon levde.

    Vill du ge bort något som kostar c:a 140kkr till din bonus så kan du göra det om du vill. Dina biobarn har ingen rätt att kräva jämkning av bonusen när du dör.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Inga gåvobrev ,pengar till bonusbarn.