• Soltjej25

Ont i svanken, missfall?

Hej!

Jag är i vecka 4+6 och alla symtom har försvunnit förutom ont i bröstvårtor. Förra veckan hade jag molvärk men det har försvunnit.

Istället har jag nu jäääätte ont i svanken..

Är så orolig. Är det missfall på g?

• Svar på tråden Ont i svanken, missfall?
  • Anonym (Nej)

Nej, det finns inget som tyder på det.

• Soltjej25
    Anonym (Nej) skrev 2021-10-04 11:04:31 följande:

Nej, det finns inget som tyder på det.

Okej, har läst runt en del här och om molvärken och spänd mage försvinner och man istället får ont i svanken så är det missfall enligt många..
  • Anonym (Nej)
    Soltjej25 skrev 2021-10-04 11:06:39 följande:
    Okej, har läst runt en del här och om molvärken och spänd mage försvinner och man istället får ont i svanken så är det missfall enligt många..
    Och vilka är dessa "många"? Har du läst på riktiga medicinska sidor då, typ 1177 eller liknande? För det cirkulerar väldigt mycket skit på internet.
  • Soltjej25
    Anonym (Nej) skrev 2021-10-04 11:09:32 följande:

Och vilka är dessa "många"? Har du läst på riktiga medicinska sidor då, typ 1177 eller liknande? För det cirkulerar väldigt mycket skit på internet.

Ja alltså det är ju bara att söka runt här på FL. har man inga symptom är det missfall, har man för mycket symptom är det missfall.

Jag har sökt runt på 1177 och enligt dom bör man ha symptom nu så som illamående osv. Samt ryggont får man endast sent i graviditeten enligt 1177.
  • Anonym (Nej)
    Soltjej25 skrev 2021-10-04 11:31:29 följande:
    Ja alltså det är ju bara att söka runt här på FL. har man inga symptom är det missfall, har man för mycket symptom är det missfall.

Jag har sökt runt på 1177 och enligt dom bör man ha symptom nu så som illamående osv. Samt ryggont får man endast sent i graviditeten enligt 1177.
    FL är knappast representativt för fakta. Precis som du säger, oavsett vad så är det si eller så i olika fall så fort man frågar nån här.

Du får nog läsa om, jag tror knappast det står "bör" utan snarare att det "kan" komma så tidigt. Jag hade inget illamående förrän halvvägs in nånstans, och då bara en handfull gånger. Ont i svanken kan man få av många orsaker, t ex att din kropp förändras i början, vidgar sig på olika sätt, tänjs ut. I slutet beror det naturligtvis också på att bebisen växer, trycker emot och rör sig, vänder på sig och går ner i läge för att födas.
  • Soltjej25
    Anonym (Nej) skrev 2021-10-04 11:41:33 följande:

FL är knappast representativt för fakta. Precis som du säger, oavsett vad så är det si eller så i olika fall så fort man frågar nån här.

Du får nog läsa om, jag tror knappast det står "bör" utan snarare att det "kan" komma så tidigt. Jag hade inget illamående förrän halvvägs in nånstans, och då bara en handfull gånger. Ont i svanken kan man få av många orsaker, t ex att din kropp förändras i början, vidgar sig på olika sätt, tänjs ut. I slutet beror det naturligtvis också på att bebisen växer, trycker emot och rör sig, vänder på sig och går ner i läge för att födas.

Ja men precis. Jag kommer sätta FL förbud på mig själv i några veckor.

Jag har dyslexi så kan nog vara därför jag läst lite galet. Ska läsa om igen och kommer se till att endast söka på sidor med riktig fakta.

Tack så hemskt mycket för dina svar
  • Anonym (Nej)
    Soltjej25 skrev 2021-10-04 11:48:02 följande:
    Ja men precis. Jag kommer sätta FL förbud på mig själv i några veckor.

Jag har dyslexi så kan nog vara därför jag läst lite galet. Ska läsa om igen och kommer se till att endast söka på sidor med riktig fakta.

Tack så hemskt mycket för dina svar
    Det låter bra ;)

Håll dig till välrenommerade läkarsidor så får du bra information, 117 så klart men också internetmedicin.se är en bra sida, även om den använder lite svårare termer ibland.
  • Jag är bara jag

Det finns absolut ingenting som heter "bör" när det gäller gravsymptom. Det enda man kan säga om 100% av alla gravida (nåja, nån promilles undantag kanske) är att man får utebliven mens och så småningom större mage. Där emellan finns det en uppsjö symptom och komplikationer och krämpor man kan ha. Massor av dom normala fast jobbiga.

Ett pågående missfall är det inte du har. Mest troligt inte MA heller. Svanken har jag inte haft ont vid mina 4 missfall. Och symptom kan komma och gå lite hur som helst så där tidigt. Jag hade molvärk ibland, absolut inte varje dag. 

Jag tycker du ska boka in ett VUL v.8 pga din oro. Det är det enda som ger absolut klart besked.

• Soltjej25
    Jag är bara jag skrev 2021-10-04 13:15:22 följande:

Det finns absolut ingenting som heter "bör" när det gäller gravsymptom. Det enda man kan säga om 100% av alla gravida (nåja, nån promilles undantag kanske) är att man får utebliven mens och så småningom större mage. Där emellan finns det en uppsjö symptom och komplikationer och krämpor man kan ha. Massor av dom normala fast jobbiga.

Ett pågående missfall är det inte du har. Mest troligt inte MA heller. Svanken har jag inte haft ont vid mina 4 missfall. Och symptom kan komma och gå lite hur som helst så där tidigt. Jag hade molvärk ibland, absolut inte varje dag. 

Jag tycker du ska boka in ett VUL v.8 pga din oro. Det är det enda som ger absolut klart besked.

Tack så mycket för ditt svar! Jag är så trött på denna oron. Kan liksom inte glädjas alls.. går bara runt och nojar.

Jag har bokat in ett VUL v.8+0 .. Hade gärna gjort ett tidigare vid typ 7+3 eller så men dom är helt fullbokade så det gick bli så. Nu är det bara 3 veckors lång väntan
  • Soltjej25

Tack så mycket för ditt svar! Jag är så trött på denna oron. Kan liksom inte glädjas alls.. går bara runt och nojar.

Jag har bokat in ett VUL v.8+0 .. Hade gärna gjort ett tidigare vid typ 7+3 eller så men dom är helt fullbokade så det gick bli så. Nu är det bara 3 veckors lång väntan
  • Soltjej25

• Jag är bara jag

Läs inget mer om missfall, försök sysselsätta dig med nåt annat så du glömmer oron en stund, ta en dag i taget. 3 veckor går snabbt, jag lovar! {#emotions_dlg.flower}

• Soltjej25
    Jag är bara jag skrev 2021-10-04 13:59:01 följande:

Läs inget mer om missfall, försök sysselsätta dig med nåt annat så du glömmer oron en stund, ta en dag i taget. 3 veckor går snabbt, jag lovar! 

Tack! Du är fantastisk!
  • Kaol81

Jag fick ischias tidigt när jag väntade min son. Och jag hade värk i svanken både i början och slutet (bara några veckor där i mitten som var ok) när jag väntade min dotter. Speciellt mycket fick jag när jag stod upp.

Även nu har det börjat mola lite i svanken. men bara så där att man vill trycka och massera lite. (Är i typ v 4-5)

Så Min erfarenhet säger snarare att det är ett graviditetsyomptom.

• Soltjej25
    Kaol81 skrev 2021-10-04 14:42:27 följande:

Jag fick ischias tidigt när jag väntade min son. Och jag hade värk i svanken både i början och slutet (bara några veckor där i mitten som var ok) när jag väntade min dotter. Speciellt mycket fick jag när jag stod upp.

Även nu har det börjat mola lite i svanken. men bara så där att man vill trycka och massera lite. (Är i typ v 4-5)

Så Min erfarenhet säger snarare att det är ett graviditetsyomptom.

Åh okej! Jag är rädd att det kommer bli väldigt mycket värre.. har rätt ont
  • svansmamman

Nu kanske du redan fått svar genom BM men jag har haft ont i svanken vid alla mina tre missfall, ju senare missfall jag haft desto ondare i svanken. Smärtan har börjat som molande värk i mage och svank som sedan successivt ökats för att nå kulmen vid utstötningen. Direkt efter att hinnor osv stötts ut har smärtan avtagit.

Håller tummarna för att smärtan inte inneburit missfall för dig!

Svar på tråden Ont i svanken, missfall?