• Anonym (Mamma)

Barn låg självkänsla

Hej

Min 9 åring har visat starka tecken på låg självkänsla.

Han pratar illa om sig själv, säger att han är tjock, ful och dum i huvudet när det är något som inte går som han önskar :(

Någon som haft barn med samma uttryck och kan komma med tips och råd?

Tänkte kanske skriva dagbok och göra affirmationer framför spegel kanske?

• Svar på tråden Barn låg självkänsla
  • Anonym (förälder)

Ni kanske kan prata med skolsköterskan. Om inte han/hon kan hjälpa kan ni säkert få råd om vart ni ska vända er.

• Anonym (man)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-10-04 18:56:28 följande:

Hej

Han pratar illa om sig själv, säger att han är tjock, ful och dum i huvudet när det är något som inte går som han önskar :(

1. Se till att pojken når normalvikt.

2. Se till att pojkem tränar

3. Se till att pojken blir bra på något

4. Ge mycket beröm

5. Säg att du älskar honom regelbundet. Ibland i situationer då du förväntas att inte göra det. Exempelvis i samband med tillrättavisningssamtal.
  • Anonym (man)

Hej

6. Var "fysisk" med honom och ge mycket kramar och gos
  • Anonym (man)

Hej

7. Skäll inte på honom.
  • Anonym (man)

Hej

8. Försök hjälpa honom att hitta vänner om han inte redan har ett brett vänskapsnät.
  • Anonym (kk)
    Anonym (man) skrev 2021-10-07 19:12:52 följande:
    1. Se till att pojken når normalvikt.
    Varför antar du att pojken är överviktig?
  • Anonym (man)
    Anonym (kk) skrev 2021-10-07 19:25:16 följande:

Varför antar du att pojken är överviktig?

Eftersom han kallar sig tjock och ful.
  • Anonym (kk)
    Anonym (man) skrev 2021-10-07 19:28:51 följande:
    Eftersom han kallar sig tjock och ful.
    Det behöver verkligen inte vara sant. Att det direkt ska gås ner, börja träna...Inte som att barnet är ful eller dum i huvudet för att han säger det heller.
  • Anonym (man)
    Anonym (kk) skrev 2021-10-07 19:33:04 följande:

Det behöver verkligen inte vara sant. Att det direkt ska gås ner, börja träna...Inte som att barnet är ful eller dum i huvudet för att han säger det heller.

Om nu han inte är överviktig är det bara att bortse från punkt 1 är det bara att bortse från första punkten. Vad är problemet? Med tanke på hur pojken uttalar sib är det dock troligt attbhan är överviktig. Och om så är fallet är det definitivt något som behöver ses över.
  • Anonym (kk)
    Anonym (man) skrev 2021-10-07 19:37:03 följande:
    Om nu han inte är överviktig är det bara att bortse från punkt 1 är det bara att bortse från första punkten. Vad är problemet? Med tanke på hur pojken uttalar sib är det dock troligt attbhan är överviktig. Och om så är fallet är det definitivt något som behöver ses över.
    TS kan bortse från en punkt, tvivlar ej på det men själva antagandet är orimligt. Det är många underviktiga/normalviktiga barn som snappar upp vuxnas kroppsprat och sprider det vidare, en vanlig ålder där ätstörda tankar börjar.
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (kk) skrev 2021-10-07 19:44:44 följande:
    TS kan bortse från en punkt, tvivlar ej på det men själva antagandet är orimligt. Det är många underviktiga/normalviktiga barn som snappar upp vuxnas kroppsprat och sprider det vidare, en vanlig ålder där ätstörda tankar börjar.
    Säger inte emot dig. Men under hela mitt liv har jag aldrig träffat en kille som inte haft en hyggligt korrekt uppfattning om sin kropp med avseende på vikt.
  • Anonym (man)
    Anonym (kk) skrev 2021-10-07 19:44:44 följande:

TS kan bortse från punkt 1 om barnet är normalviktigt. Annars behöver TS sw övee familjens livsstil. Det är endast föeäldrarnas fel om barnet onte är normalviktigt. Barnet ska inte skuldbeläggas övee huvud taget.

Vuxnas kroppsprat utgår jag ifrån att de inte tar med barnen.
  • Anonym (kk)
    Anonym (man) skrev 2021-10-07 20:11:02 följande:
    TS kan bortse från punkt 1 om barnet är normalviktigt. Annars behöver TS sw övee familjens livsstil. Det är endast föeäldrarnas fel om barnet onte är normalviktigt. Barnet ska inte skuldbeläggas övee huvud taget.

Vuxnas kroppsprat utgår jag ifrån att de inte tar med barnen.

En tråd om självkänsla behöver man inte koppla ihop med vikt, barnet ska inte se sig själv som ful eller dum i huvudet heller avsett vikt.

Barn påverkas av sin omgivning, så är det och det behöver inte vara TS med partner utan en 10åring möter många vuxna och även andra barn som fått höra saker. Det är många ätstörningar vars grund läggs tidigt. Konstigt om du missat detta?

• Anonym (man)
    Anonym (kk) skrev 2021-10-07 20:35:44 följande:

En tråd om självkänsla behöver man inte koppla ihop med vikt, barnet ska inte se sig själv som ful eller dum i huvudet heller avsett vikt.

Barn påverkas av sin omgivning, så är det och det behöver inte vara TS med partner utan en 10åring möter många vuxna och även andra barn som fått höra saker. Det är många ätstörningar vars grund läggs tidigt. Konstigt om du missat detta?

Fast du läser ju inte vad jag skriver.

Ge barnet en hälsosamma matvanor och en hälsosam livsstil. Då får barnet normalvikt.

Du verkar tro att barn lever i vakuum. Ett överviktigt barn kommer att få negativa kommentarer rörande kroppen i skolan, till skilnad feån en normalviktig. Detta får givetvis negativa konsekvenser för självkänslan och kroppsuppfattningen.
  • Anonym (förälder)

Skuld är nog en dålig utgångspunkt för både barnet och föräldrarna. Samtidigt är ev övervikt i sig något som påverkar självkänslan. Det går inte att uppfostra barnet förbi den påverkan som övervikten ger.

• Anonym (kk)
    Anonym (man) skrev 2021-10-07 20:41:05 följande:
    Fast du läser ju inte vad jag skriver.

Ge barnet en hälsosamma matvanor och en hälsosam livsstil. Då får barnet normalvikt.

Du verkar tro att barn lever i vakuum. Ett överviktigt barn kommer att få negativa kommentarer rörande kroppen i skolan, till skilnad feån en normalviktig. Detta får givetvis negativa konsekvenser för självkänslan och kroppsuppfattningen.

och du verkar inte förstå hur barn påverkas av sin omgivning

Det handlar inte om vikt i detta skede utan om självkänsla. Självkänslan ska inte stå och falla i om barnet ev har några extra kilo.

• Anonym (man)
    Anonym (kk) skrev 2021-10-07 21:01:03 följande:

och du verkar inte förstå hur barn påverkas av sin omgivning

Det handlar inte om vikt i detta skede utan om självkänsla. Självkänslan ska inte stå och falla i om barnet ev har några extra kilo.

Barnets självkänsla blir starkare med normalvikt... Det är fakta. Det betyder inte att den står och faller med vikten men det är en faktor.
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (man) skrev 2021-10-07 21:08:02 följande:
    Barnets självkänsla blir starkare med normalvikt... Det är fakta. Det betyder inte att den står och faller med vikten men det är en faktor.
    Äsch, hälften av ungarna är ju småfeta nu för tiden. Är det inte grav fetma så tror jag inte det har någon större betydelse ur den bemärkelsen.

Självklart är det bra för hälsan att vara normalviktig. Men inte blanda äpplen och päron.
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Casanova) skrev 2021-10-07 19:56:42 följande:
    Säger inte emot dig. Men under hela mitt liv har jag aldrig träffat en kille som inte haft en hyggligt korrekt uppfattning om sin kropp med avseende på vikt.
    Du har kanske inte det, men som lärare kan jag säga att andelen pojkar med ätstörningar ökar.
  • Anonym (Mamma)

Sonen är normalvuktig och behöver inte gå ner i vikt.

Vi äter varierat, rör oss vardagligt och sötsaker någon gång ibland. Aldrig introducerat lördagsgodis eller socker för specifika dagar så nej bara för att man är pojke så har man inte automatiskt en korrekt kroppsbild.

Svar på tråden Barn låg självkänsla