• linani

Jag dricker inte alkohol, blir konstigt bemött

Alkoholnormen är stark i vårt samhälle, så det är inte konstigt att folk blir nyfikna när man avviker från den. Ungefär som att gärna vilja veta varför någon inte äter kött, inte har barn, inte använder Facebook, osv.

Jag tycker inte det är märkligt att fråga, tvärtom känns det som en förutsättning för hela mänskligheten att vi är engagerade i varandra.

Men träffar du hela tiden nya människor som du måste förklara dig för? I såna fall kan du väl säga en nödlögn att du ska köra bil imorgon bitti, att du inte gillar smaken, vad som helst som inte leder till diskussion.

Om det är något sånär samma personer tycker jag bara att du kan be dom sluta ifrågasätta, och respektera dina val. Gör dom inte det låter de som dåliga vänner.

Jag tycker själv inte det är svårt om jag avstår alkohol. Brukar bara säga "jag är inte sugen" och så är det bra med det. Mest fånigt att många direkt förutsätter att jag är gravid..

• linani
    Anonym (Mja) skrev 2021-10-04 23:15:24 följande:

Men vissa saker av de du listar är ju känsligt; eller kan vara det. Att någon inte har barn kan ju vara hyperkänsligt för den som kanske precis givit upp efter 10 års kamp. Skälet att inte dricka kanske är något personen inte vill vara öppen med än. Måste man fråga om allt?

Måste och måste, man måste ingenting, men nu är det ju så det ser ut. Människor är nyfikna på varandra. Det är betydligt enklare att förändra hur man själv reagerar och agerar på saker, än att försöka förändra hur resten av världen beter sig.

Om det är vänner, nära kollegor, osv tycker jag absolut man kan lyfta den generella diskussionen kring att vissa frågor inte känns okej att ställa. Men det känns som ett arbete i motvind att uppfostra alla vuxna i sin omgivning.
Svar på tråden Jag dricker inte alkohol, blir konstigt bemött