• Anonym (älskarinna)

Att vara älskarinna är att..

...alltid komma i andra hand. Tänk att:

* Alltid behöva fira högtider med den man älskar på fel dagar för han firar med sin familj på rätt dag. Så julafton kan vara tex. 16 December eller 3 :e januari.

* Alltid behöva anpassa sitt schema/liv efter hans, aldrig tvärtom.

* Semesterresor blir dit han åker på jobbresor. Set är dessutom nästan enda chanserna man har att spendera hela nätter ihop.

* Den kärleken och tiden normala par delar i vardagen efter jobbet är komprimerad till allt från två timmar till 2 minuter ett par dagar i veckan.

* När man idrottar, nästan aldrig kunna ha han nära, inte veta om han kommer, se och försöka hitta honom i publiken...samtidigt som man skall idrotta för han får inte synas bredvid om det fimas. Aldrig kunna fira en seger med honom direkt efter, aldrig kunba få hans tröst vid en förlust direkt efter.

* Aldrig kunna dela sin kärlek på social media. Alla foton på oss som par i fotoalbum aldrig på ig/fb.

* Alltid behöva höra "borde inte du träffa någon snart" "Du är ju nästan trettio borde inte du..." osv. osv.och behöva låtsas vara singel trots att man älskar och hör ihop med någon.

* Ge upp drömmen om att bli mamma och behöva bära pstav ända till klimakteriet förmodligen.

• Svar på tråden Att vara älskarinna är att..
  • Marie7

Går emot strömmen här. Tråkigt när man skriver inlägg och får mycket skit. Vet hur det är. Får man känslor för någon så tänker man inte helt klart. Huvudet kan säga en sak, men hjärtat en annan. Och hjärtat tar oftast överhanden. Att vara älskarinna är svårt. Jag vet. Allt är på mannens villkor. Det bästa för din egen skull OM du mår dåligt av relationen är att bryta. Inte lätt jag vet. Men mår du bra och det inte stör dig att ha det så här fortsätt då tills du ledsnar.

Been there.

• Anonym (C)

Jag har också varit där och kan bara lova att du kommer må sämre och sämre. Ta dig ur det där medan du har någon slags självkänsla kvar.

• Anonym (well)
    Marie7 skrev 2021-10-05 13:06:14 följande:

Går emot strömmen här. Tråkigt när man skriver inlägg och får mycket skit. Vet hur det är. Får man känslor för någon så tänker man inte helt klart. Huvudet kan säga en sak, men hjärtat en annan. Och hjärtat tar oftast överhanden. Att vara älskarinna är svårt. Jag vet. Allt är på mannens villkor. Det bästa för din egen skull OM du mår dåligt av relationen är att bryta. Inte lätt jag vet. Men mår du bra och det inte stör dig att ha det så här fortsätt då tills du ledsnar.

Been there.

Så TS hade förväntat sig medömkan tror du?

Nej, man kan inte hjälpa att man får känslor för någon, nej.

MEN man kan bestämma om man ska agera på de känslorna eller inte. DET kan man hjälpa.

TS och alla andra "älskarinnor" är helt och fullt ansvariga för sina beslut och det är inte synd om dem på något vis.

Kan knappt ta denna TS på allvar.

Patetiskt dravel om hur synd det är om en själv för att man tagit beslutet att ha en "relation" med en redan upptagen man. Stackars TS som inte kan lägga ut på sociala medier att hon har en "pojkvän".

TS hör inte ihop med den där mannen, hur mycket hon intalar sig själv att de hör ihop.

Hon kanske älskar honom, men han älskar knappast henne och har ingen som helst respekt för henne (och ingen respekt för sin fru heller)
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (älskarinna) skrev 2021-10-05 11:23:39 följande:
    ...alltid komma i andra hand. Tänk att: * Alltid behöva fira högtider med den man älskar på fel dagar för han firar med sin familj på rätt dag. Så julafton kan vara tex. 16 December eller 3 :e januari. * Alltid behöva anpassa sitt schema/liv efter hans, aldrig tvärtom. * Semesterresor blir dit han åker på jobbresor. Set är dessutom nästan enda chanserna man har att spendera hela nätter ihop. * Den kärleken och tiden normala par delar i vardagen efter jobbet är komprimerad till allt från två timmar till 2 minuter ett par dagar i veckan. * När man idrottar, nästan aldrig kunna ha han nära, inte veta om han kommer, se och försöka hitta honom i publiken...samtidigt som man skall idrotta för han får inte synas bredvid om det fimas. Aldrig kunna fira en seger med honom direkt efter, aldrig kunba få hans tröst vid en förlust direkt efter. * Aldrig kunna dela sin kärlek på social media. Alla foton på oss som par i fotoalbum aldrig på ig/fb. * Alltid behöva höra "borde inte du träffa någon snart" "Du är ju nästan trettio borde inte du..." osv. osv.och behöva låtsas vara singel trots att man älskar och hör ihop med någon. * Ge upp drömmen om att bli mamma och behöva bära pstav ända till klimakteriet förmodligen.

Så kan det vara. Det är därför jag inte är älskarinna Att vara gift är att komma i första hand, dela vardag och barn, resa öppet tillsammans, inte behöva smyga med sin kärlek. Bra va? Tur att man har ett val, man måste inte nöja sig med smulor från en upptagen man.
  • fornminne

Ts, vad hoppas du på? Att han ska lämna sin fru? Eller är du beredd att ha det så här hela livet?

• Anonym (japp)

Att vara älskarinna är ett självskadebeteende enligt min mening.

Har själv fastnat i det under sluttampen av mitt dysfunktionella äktenskap. Det gjorde inget bättre, kan jag konstatera. 

• Anonym (älskarinna)

Jag vet att ingen tycker synd om mig, men jag tycker synd om mig själv.

* Idrottskarriär? = gett upp eftersom jag inte kan anpassa mig efter vare sig en tränares eller ens mitt eget schema. Jag tror jag kunde blivit väldigt bra...

* Andra män? I perioder när jag tänkt att jag måste bryta mig loss så har jag tänkt att en anna man kan hjälpa mig ur det. Men funkar aldrig mer än att flirta på internet. Träffas på riktigt och jag känner bara avsmak. Hade en pojkvän i tonåren...sedan bara vart med honom i över tio år.

• Anonym (xxx)
    Anonym (älskarinna) skrev 2021-10-05 13:52:54 följande:

Jag vet att ingen tycker synd om mig, men jag tycker synd om mig själv.

* Idrottskarriär? = gett upp eftersom jag inte kan anpassa mig efter vare sig en tränares eller ens mitt eget schema. Jag tror jag kunde blivit väldigt bra...

* Andra män? I perioder när jag tänkt att jag måste bryta mig loss så har jag tänkt att en anna man kan hjälpa mig ur det. Men funkar aldrig mer än att flirta på internet. Träffas på riktigt och jag känner bara avsmak. Hade en pojkvän i tonåren...sedan bara vart med honom i över tio år.

Självklart tycker ingen synd om dig, eftersom du själv valt bort både familj och idrottskarriär.
  • Anonym (Lina)

Det är fruktansvärt att vara älskarinna - på så många sätt. Att bidra till att en partner kan vara otrogen, det är det stora felet, men det skulle jag säga överträds en eller några ggr i början, sedan börjar helvetet för den som är älskarinna/älskare. Efter det är det den bedragande personen som på riktigt är den som gör det största felet.

Egoistiskt för älskarinnans/älskarens egen del är det största problemet att du bit för bit monterar ner din egen självrespekt till det att ingenting finns kvar och du bara är en skärva från det du var när du gick in i den här relationen. När du väl reducerats till denna patetiska rest till människa får du höra av den du älskar att du verkar må dåligt, är för deppig att vara med osv. Du måste spela glad och att det är ok, att du mår ok, för annars tycker den du älskar att det inte är en bonus att träffa dig, för hen har det tillräckligt jobbigt i sitt liv med sin respektive för att behöva bry sig om dig också. Det riktiga livet, som alltid kommer först. Dig kan hen alltid kapa, om det blir för jobbigt. Du måste alltså fortsätta att spela ok, vilket kommer göra dig än mer deprimerad och oförmögen att sätta ner foten och ryta ifrån.

Jag skulle säga att absolut är det fel att vara älskarinna, men det en person gör när den har någon vid sidan av sin officiella relation är riktigt, riktigt utstuderat, på fler plan än vad älskarinnan är skyldig till. Jag skulle till och med sträcka mig till att säga att Du som har en älskarinna/älskare utövar psykisk misshandel, och den du har som älskarinna/älskare troligtvis fullkomligt tappat bort sig själv. Som en form av normaliseringsprocess, där det tillslut är omöjligt att finna en väg ut. Jag skulle väldigt gärna höra från en person som har en älskarinna/älskare som reflekterat över sin egen skuld, vilka svårigheter du ställs inför. Vad händer i dig?

• mosstradamus
    Finns det nån statistik på hur många älskarinnor som verkligen får snubben i slutändan ??

(då menar jag alltså relationer som är långvariga men ojämlika dvs ena parten har familj och andra har det inte)
Svar på tråden Att vara älskarinna är att..