Inlägg från: nernu |Visa alla inlägg
  • nernu

Blir av med vårt barn

elsi skrev 2021-10-05 16:14:48 följande:

Nej, det gör de inte. Det råder tyvärr sekretess mellan socialtjänsten i olika kommuner, så familjer kan undkomma soc genom att flytta och därmed kan barn fortsätta att fara illa tills någon in den nya staden uppmärksammar det och anmäler på nytt. 

Stämmer inte ens lika grann. Socialtjänsten har anmälningsskyldighet som alla andra. Om man flyttar gör kommunen bara en orosanmälan till den nya kommunen. Och den nya kommunen begär enkelt ut uppgifter från den gamla kommunen. Det enda som händer är att man kan dra ut på utredning men undkomma fungerar inte.
  • nernu
    Embla twopointoh skrev 2021-10-05 17:54:30 följande:

Så när socialsekreterarna inser att familjen flyttat börjar de kolla i register vart de flyttat och sedan kontaktar de den nya kommunens socialtjänst?

De börjar inte kolla. Det syns direkt i systemet vilken den aktuella folkbokföringsadressen är. Och förresten så har socialtjänsten ansvar för att slutföra sin utredning inden kommun där den påbörjades även om familjen flyttar. Så om du flyttar från Malmö till Haparanda så får socialtjänsten i Malmö vackert utreda vidare ändå.
  • nernu
    elsi skrev 2021-10-06 08:19:05 följande:

Om det du säger är sant så är det fantastiskt.

Det stämmer dock inte med mina erfarenheter då jag gjort socialtjänstanmälningar i mitt jobb. Det har hänt att familjen då flyttat och lyckats hålla sig undan från socialen ytterligare en tid, på barnets bekostnad. Då jag arbetar i Stockholm så räcker det ibland att familjen flyttar inom länet för att socialtjänsten ska tappa bort dem. Och om en ny anmälan gjorts i den nya kommunen så är det inte säkert att de kan få tillgång till anmälan från den tidigare kommunen. Dessutom arkiveras anmälningarna efter en tid och blir svåra att söka rätt på i systemet, så en ny anmälan gör inte att gamla anmälningar dyker upp automatiskt. Allt detta gör det väldigt svårt att jobba med socialtjänsten för barn som far illa.

Det är inga problem alls för kommunen som tar emot anmälan att ringa upp den kommun som gjort annälab och fråga vidare. Under förhandsbedömningen får man ta in mer information från anmälaren utan att det bryter mot någon lag. Socialtjänsten har däremot sekretess mot dig som gjort anmälan. Den enda informationen du har rätt till är att veta om utredning inletts eller inte. Så det kan vara så att det har hänt mer än du fått veta.
  • nernu
    elsi skrev 2021-10-06 09:00:21 följande:

Nja, detta är ju vad som faktiskt hänt. Jag arbetar inom sjukvård och har patienter från hela länet. Då har jag ju sett att socialtjänsten i nya kommunen inte fått kännedom om anmälan från tidigare kommunen. Och handläggare i konnumen de flyttat från har tom sagt att de inte överrapporterar anmälningar automatiskt. Kan det vara handläggarens beslut i enskilda fall eller ska det ske automatiskt? Och har detta ändrats på sistone, för de fall jag tänker på skedde för kanske 2-3 år sedan. 

Om det är som du säger så är det oerhört glädjande och gör mitt arbete med utsatta barn så mycket rimligare. 

Det görs ju inte automatiskt utan bara om det finns oro. Men som jag sa så är den kommunen som startat en utredning skyldig att slutföra den. Så om de kommer fram till att inget behöver göras får ju inte den nya kommunen reda på det. Det är det här jag menar med att du inte får veta allt som socialtjänsten gör för de får inte berätta det för dig.
Svar på tråden Blir av med vårt barn