elsi skrev 2021-10-06 08:19:05 följande:
Om det du säger är sant så är det fantastiskt.
Det stämmer dock inte med mina erfarenheter då jag gjort socialtjänstanmälningar i mitt jobb. Det har hänt att familjen då flyttat och lyckats hålla sig undan från socialen ytterligare en tid, på barnets bekostnad. Då jag arbetar i Stockholm så räcker det ibland att familjen flyttar inom länet för att socialtjänsten ska tappa bort dem. Och om en ny anmälan gjorts i den nya kommunen så är det inte säkert att de kan få tillgång till anmälan från den tidigare kommunen. Dessutom arkiveras anmälningarna efter en tid och blir svåra att söka rätt på i systemet, så en ny anmälan gör inte att gamla anmälningar dyker upp automatiskt. Allt detta gör det väldigt svårt att jobba med socialtjänsten för barn som far illa.
Det är inga problem alls för kommunen som tar emot anmälan att ringa upp den kommun som gjort annälab och fråga vidare. Under förhandsbedömningen får man ta in mer information från anmälaren utan att det bryter mot någon lag. Socialtjänsten har däremot sekretess mot dig som gjort anmälan. Den enda informationen du har rätt till är att veta om utredning inletts eller inte. Så det kan vara så att det har hänt mer än du fått veta.