• ErkeE911

Blir av med vårt barn

Jag och min sambo har i flera år försökt att skaffa barn, och nu är hon gravid i v.37. Vi har soc efter oss, som i sin tur tvingar oss att bo på ett utredningshem, om vi vägrar göra som de säger så hotar de med att ta vårt ofödda barn ifrån oss (LVU). Vi är nu rädda, då vi inte vet vart vi ska vända oss.

Det finns fler som säger att boendet Brogården, utanför Uppsala är ett dåligt boende, de letar efter mer fel en att vara till stöd för de blivande föräldrarna.

Hamnar man där så blir man inspärrad där med tillsyn, vi har inga barn idag (ofödd) ändå vill de tvinga oss att bo där, fast det att vi inte vill det, för vägrar vi så blir vi av med barnet, bor vi där så blir vi av med barnet.

Det var en annan som vägrade och tog hjälp av en jurist, juristen sa då att soc inte kunde tvinga de att bo i ett utredninghem.

Hur ska man gå till väga, ska man bo där mot sin vilja för att inte bli av med sitt barn, är det verkligen rätt?

• Svar på tråden Blir av med vårt barn
  • Erica94
    Embla twopointoh skrev 2021-10-05 14:11:19 följande:

Det där är dumheter, det finns gott om exempel som lyfts fram i media att andra insatser inte ens övervägts i vissa fall. Det kanske inte tillhör vanligheten, men man kan inte heller fastslå att socialtjänsten alltid följer sina egna riktlinjer.

Absolut finns det brister i diverse verksamheter. Viktig aspekt är väl att socialsekreteraren och socialchefen kontaktar socialnämnden som gör en bedömning av ärendet. Socialnämnden tar ärendet vidare till tingsrätten som avgör behovet av LVU. Det är alltså flera instanser som gör bedömningen. Det är ingen enkel process som många tycks tro. Med det sagt, felbedömningar förekommer men det finns ändå en ganska stor rättssäkerhet.
  • Embla twopointoh
    Erica94 skrev 2021-10-05 14:52:27 följande:
    Absolut finns det brister i diverse verksamheter. Viktig aspekt är väl att socialsekreteraren och socialchefen kontaktar socialnämnden som gör en bedömning av ärendet. Socialnämnden tar ärendet vidare till tingsrätten som avgör behovet av LVU. Det är alltså flera instanser som gör bedömningen. Det är ingen enkel process som många tycks tro. Med det sagt, felbedömningar förekommer men det finns ändå en ganska stor rättssäkerhet.
    Jag vill minnas från diverse reportage att i praktiken så går både socialnämnd och förvaltningsdomstolar på de enskilda socialsekreterarnas bedömning, och endast i undantagsfall tar de sin undersökningsplikt. Jag minns speciellt en lagman som i ett av medierna uppmärksammat ärende, uttryckligen sade att han ansåg att han inte hade kompetens att göra några sådana bedömningar, och därför litade på tjänstemännen. Du får ursäkta, men det tycker jag är motsatsen till rättssäkerhet.
  • elsi
    ErkeE911 skrev 2021-10-05 13:24:23 följande:

Jag och min sambo har i flera år försökt att skaffa barn, och nu är hon gravid i v.37. Vi har soc efter oss, som i sin tur tvingar oss att bo på ett utredningshem, om vi vägrar göra som de säger så hotar de med att ta vårt ofödda barn ifrån oss (LVU). Vi är nu rädda, då vi inte vet vart vi ska vända oss.

Det finns fler som säger att boendet Brogården, utanför Uppsala är ett dåligt boende, de letar efter mer fel en att vara till stöd för de blivande föräldrarna.

Hamnar man där så blir man inspärrad där med tillsyn, vi har inga barn idag (ofödd) ändå vill de tvinga oss att bo där, fast det att vi inte vill det, för vägrar vi så blir vi av med barnet, bor vi där så blir vi av med barnet.

Det var en annan som vägrade och tog hjälp av en jurist, juristen sa då att soc inte kunde tvinga de att bo i ett utredninghem.

Hur ska man gå till väga, ska man bo där mot sin vilja för att inte bli av med sitt barn, är det verkligen rätt?

Varför vill soc att ni ska till ett utredningshem? Måste ju vara rätt allvarliga saker om de redan innan barnet är fött tror att det kommer att bli problem. Ni måste ju ha barnets bästa i åtanke, och är ni kapabla personer som passar att vara föräldrar skulle soc inte ens veta att ni väntar barn. Men nu är soc oroade och då har ni chansen att visa vad ni går för på utredningshemmet. 
  • elsi
    Alexi skrev 2021-10-05 13:53:38 följande:
    Du förstår väl att socialtjänster samarbetar?
    Nej, det gör de inte. Det råder tyvärr sekretess mellan socialtjänsten i olika kommuner, så familjer kan undkomma soc genom att flytta och därmed kan barn fortsätta att fara illa tills någon in den nya staden uppmärksammar det och anmäler på nytt. 
  • Embla twopointoh
    Långbenopluto skrev 2021-10-05 14:48:20 följande:
    Ja, dom tar kontakt med nya kommunens socialtjänst.

Så att flytta löser inget.
    Så när socialsekreterarna inser att familjen flyttat börjar de kolla i register vart de flyttat och sedan kontaktar de den nya kommunens socialtjänst?
  • nernu
    elsi skrev 2021-10-05 16:14:48 följande:

Nej, det gör de inte. Det råder tyvärr sekretess mellan socialtjänsten i olika kommuner, så familjer kan undkomma soc genom att flytta och därmed kan barn fortsätta att fara illa tills någon in den nya staden uppmärksammar det och anmäler på nytt. 

Stämmer inte ens lika grann. Socialtjänsten har anmälningsskyldighet som alla andra. Om man flyttar gör kommunen bara en orosanmälan till den nya kommunen. Och den nya kommunen begär enkelt ut uppgifter från den gamla kommunen. Det enda som händer är att man kan dra ut på utredning men undkomma fungerar inte.
  • Långbenopluto
    Embla twopointoh skrev 2021-10-05 17:54:30 följande:
    Så när socialsekreterarna inser att familjen flyttat börjar de kolla i register vart de flyttat och sedan kontaktar de den nya kommunens socialtjänst?
    Ja, så fungerar det.
  • nernu
    Embla twopointoh skrev 2021-10-05 17:54:30 följande:

De börjar inte kolla. Det syns direkt i systemet vilken den aktuella folkbokföringsadressen är. Och förresten så har socialtjänsten ansvar för att slutföra sin utredning inden kommun där den påbörjades även om familjen flyttar. Så om du flyttar från Malmö till Haparanda så får socialtjänsten i Malmö vackert utreda vidare ändå.
  • elsi
    nernu skrev 2021-10-05 17:56:41 följande:
    Stämmer inte ens lika grann. Socialtjänsten har anmälningsskyldighet som alla andra. Om man flyttar gör kommunen bara en orosanmälan till den nya kommunen. Och den nya kommunen begär enkelt ut uppgifter från den gamla kommunen. Det enda som händer är att man kan dra ut på utredning men undkomma fungerar inte.
    Om det du säger är sant så är det fantastiskt.

Det stämmer dock inte med mina erfarenheter då jag gjort socialtjänstanmälningar i mitt jobb. Det har hänt att familjen då flyttat och lyckats hålla sig undan från socialen ytterligare en tid, på barnets bekostnad. Då jag arbetar i Stockholm så räcker det ibland att familjen flyttar inom länet för att socialtjänsten ska tappa bort dem. Och om en ny anmälan gjorts i den nya kommunen så är det inte säkert att de kan få tillgång till anmälan från den tidigare kommunen. Dessutom arkiveras anmälningarna efter en tid och blir svåra att söka rätt på i systemet, så en ny anmälan gör inte att gamla anmälningar dyker upp automatiskt. Allt detta gör det väldigt svårt att jobba med socialtjänsten för barn som far illa.
  • nernu
    elsi skrev 2021-10-06 08:19:05 följande:

Om det du säger är sant så är det fantastiskt.

Det stämmer dock inte med mina erfarenheter då jag gjort socialtjänstanmälningar i mitt jobb. Det har hänt att familjen då flyttat och lyckats hålla sig undan från socialen ytterligare en tid, på barnets bekostnad. Då jag arbetar i Stockholm så räcker det ibland att familjen flyttar inom länet för att socialtjänsten ska tappa bort dem. Och om en ny anmälan gjorts i den nya kommunen så är det inte säkert att de kan få tillgång till anmälan från den tidigare kommunen. Dessutom arkiveras anmälningarna efter en tid och blir svåra att söka rätt på i systemet, så en ny anmälan gör inte att gamla anmälningar dyker upp automatiskt. Allt detta gör det väldigt svårt att jobba med socialtjänsten för barn som far illa.

Det är inga problem alls för kommunen som tar emot anmälan att ringa upp den kommun som gjort annälab och fråga vidare. Under förhandsbedömningen får man ta in mer information från anmälaren utan att det bryter mot någon lag. Socialtjänsten har däremot sekretess mot dig som gjort anmälan. Den enda informationen du har rätt till är att veta om utredning inletts eller inte. Så det kan vara så att det har hänt mer än du fått veta.
Svar på tråden Blir av med vårt barn