Anonym (Camilla) skrev 2021-10-06 13:20:36 följande:
Jag har precis genomgått behandling för BC. Under behandlingstuden är det självklart att avstå. Debatterar det i en cancergrupp. Där är det mer att 1 det smakar apa 2 sliter på levern mer än nödvändigt då levern har det nog tufft ändå. Avstod alkohol i 9 månader och var definitivt ingen uppoffring.
Senaste forskningen visar på att det behövs mycket mindre mängd alkohol för att riskera att drabbas av cancer. Inte bara BC utan i princip överallt där alkoholen rinner.
Du behöver ta tag i din hälsoångest. Det lättaste är ju att du inte dricker alkohol. Det tillför absolut ingenting. Alkohol är ett gift och konserveringsmedel. Ett sätt att ta tillvara på vinskörd men absolut inte nödvändigt. Det är bara nys. Kommer du upp i kalibern att du behöver alkohol för att koppla av, sova, festa, då har du problem.
Ta en vit månad och se om du mår bättre. Sedan kan du prova med 1-2 glas på helgen.
Jo jag förstår att ingen alkohol är bättre ur ett hälsoperspektiv men jag känner också att jag har det som min enda riktiga last. Och då dricker jag Max 2 glas per tillfälle och typ fredag och lördag. Kopplar ju av men jag klarar mig utan absolut.
Jag är smal/ normalviktig, har aldrig tagit hormoner, är sen 20 år vegetarian, tränar hyfsat regelbundet, aldrig rökt, dricker inte läsk etc
En riskfaktor som jag får ångest av men ändå vill fortsätta med.