• Anonym (J)

Alkohol ökar risken för bröstcancer

Tänker ni kvinnor på det och undviker alkohol?

Jag har hakat upp mig på det och känner mig övertygad om att jag kommer få bc pga att jag dricker några glas i veckan( typ 4). Har hälsoångest och har svårt att tänka rationellt. Fattar att det bara är att skippa om man vill minska risken men det som är gjort är gjort.

Bryr ni er om såna här riskfaktorer ni kvinnor över 35 år eller hur tänker ni?

• Svar på tråden Alkohol ökar risken för bröstcancer
  • Anonym (A)

Nej, det är inget jag går runt och funderar över. Är fullproppad med östrogen och dricker vin bäst jag vill. 40++.

• Anonym (J)
    Anonym (A) skrev 2021-10-06 12:56:42 följande:

Nej, det är inget jag går runt och funderar över. Är fullproppad med östrogen och dricker vin bäst jag vill. 40++.

Ååh vet du hur avis jag blir!! Vill också vara avslappnad och inte bekymra mig så mycket. Tar inte ens östrogen mot mina vallningar. Hur blir man som dig haha?
  • Anonym (Allmänt känt)

Alkohol ökar risken för all Cancer och ja, jag dricker sällan alkohol av den anledningen. Det är ju ett gift man häller i sig, precis som de som röker drar i sig gift ifrån cigaretter. Den enda gången jag dricker alkohol är på nyårsafton och då kostar jag på mig dyr Champagne för att jag tycker att det är gott. Jag skulle aldrig köpa billiga viner eftersom man inte har någon aning om vad de egentligen innehåller, men det är säkert en massa tillsatser som inte står med i innehåll på flaskan trots att det ska göra det.

• Anonym (J)
    Anonym (Allmänt känt) skrev 2021-10-06 13:03:06 följande:

Alkohol ökar risken för all Cancer och ja, jag dricker sällan alkohol av den anledningen. Det är ju ett gift man häller i sig, precis som de som röker drar i sig gift ifrån cigaretter. Den enda gången jag dricker alkohol är på nyårsafton och då kostar jag på mig dyr Champagne för att jag tycker att det är gott. Jag skulle aldrig köpa billiga viner eftersom man inte har någon aning om vad de egentligen innehåller, men det är säkert en massa tillsatser som inte står med i innehåll på flaskan trots att det ska göra det.

Fast jag gillar ju vin och tycker det är så gott och avkopplande. Men jag får även ångest när jag tänker på såna här grejer.
  • Anonym (livsnjutaren)

Jag tänker på min hälsa generellt. Tex att och det mesta vi äter och hur vi lever är skadligt för vår hälsa. Vitaminer kan vara skadliga, E-nummer, alkohol, mediciner konserveringsmedel, kemiska preparat vi kommer i kontakt med eller som finns i kläderna vi har på oss osv.

Ändå dricker jag vin relativt regelbundet (ca 2-3 glas i veckan)  och äter en del grejor som jag vet är dåligt för min hälsa. Att njuta av livet är en hälsosamt eftersom det minskar stresshormon och gör mig glad. Tror det är positivt för hälsan i längden. Att gå och noja gör en bara ångestfylld och begränsad. Vin och kaffe är livets bästa drycker.

• Anonym (A)
    Tar inte ens östrogen mot mina vallningar. Hur blir man som dig haha?

Ja du, jag brukar skoja lite och säga att vinet behöver jag för att överleva livet. Östrogenet likaså. Min professor säger att det är nödvändigt för mig att ta pga att jag var så ung när jag kom i klimakteriet. Jag känner att jag måste ta det för jag har inte vallningar utan jag svettas ner hela mig. Senast igår, 4 ggr under dagen . Så när jag kom hem var det bara att slita av sig allt och hoppa i duschen. Det är inte roligt någonstans utan jag lider varje dag. Har många år kvar av denna skit också.
  • Anonym (Camilla)

Jag har precis genomgått behandling för BC. Under behandlingstuden är det självklart att avstå. Debatterar det i en cancergrupp. Där är det mer att 1 det smakar apa 2 sliter på levern mer än nödvändigt då levern har det nog tufft ändå. Avstod alkohol i 9 månader och var definitivt ingen uppoffring.

Senaste forskningen visar på att det behövs mycket mindre mängd alkohol för att riskera att drabbas av cancer. Inte bara BC utan i princip överallt där alkoholen rinner.

Du behöver ta tag i din hälsoångest. Det lättaste är ju att du inte dricker alkohol. Det tillför absolut ingenting. Alkohol är ett gift och konserveringsmedel. Ett sätt att ta tillvara på vinskörd men absolut inte nödvändigt. Det är bara nys. Kommer du upp i kalibern att du behöver alkohol för att koppla av, sova, festa, då har du problem.

Ta en vit månad och se om du mår bättre. Sedan kan du prova med 1-2 glas på helgen.

• Anonym (Allmänt känt)
    Anonym (J) skrev 2021-10-06 13:06:29 följande:

Fast jag gillar ju vin och tycker det är så gott och avkopplande. Men jag får även ångest när jag tänker på såna här grejer.

Det är bra att vara medveten, men allt handlar väl om att dricka med måtta. Om du unnar dig ett glas vin en eller två någon gång i månaden är nog ingen fara, det är väl mer att man inte bör dricka alltför ofta. Jag är nog så anti alkohol för att jag ser det som ett gift och är livrädd för att få cancer.
  • Anonym (A)
    Jag har precis genomgått behandling för BC. Under behandlingstuden är det självklart att avstå. Debatterar det i en cancergrupp. Där är det mer att 1 det smakar apa 2 sliter på levern mer än nödvändigt då levern har det nog tufft ändå. Avstod alkohol i 9 månader och var definitivt ingen uppoffring.

Det har jag också tänkt på, om jag hamnade där. Min kompis var tvärtom. Mellan behandlingarna (cellgifter) festade hon på som aldrig förr för att mäkta med allt. Man tänker olika helt klart.

• Anonym (J)
    Anonym (Camilla) skrev 2021-10-06 13:20:36 följande:

Senaste forskningen visar på att det behövs mycket mindre mängd alkohol för att riskera att drabbas av cancer. Inte bara BC utan i princip överallt där alkoholen rinner.

Du behöver ta tag i din hälsoångest. Det lättaste är ju att du inte dricker alkohol. Det tillför absolut ingenting. Alkohol är ett gift och konserveringsmedel. Ett sätt att ta tillvara på vinskörd men absolut inte nödvändigt. Det är bara nys. Kommer du upp i kalibern att du behöver alkohol för att koppla av, sova, festa, då har du problem.

Ta en vit månad och se om du mår bättre. Sedan kan du prova med 1-2 glas på helgen.

Jo jag förstår att ingen alkohol är bättre ur ett hälsoperspektiv men jag känner också att jag har det som min enda riktiga last. Och då dricker jag Max 2 glas per tillfälle och typ fredag och lördag. Kopplar ju av men jag klarar mig utan absolut.

Jag är smal/ normalviktig, har aldrig tagit hormoner, är sen 20 år vegetarian, tränar hyfsat regelbundet, aldrig rökt, dricker inte läsk etc

En riskfaktor som jag får ångest av men ändå vill fortsätta med.
Svar på tråden Alkohol ökar risken för bröstcancer