• Anonym (Ts)

5-åring sparkade mig i sidan på magen, gravid vecka 22

Min 5-åring råkade sparka mig i sidan på magen när vi låg i min säng ..Det gjorde ont.. men det var ju ganska långt åt sidan.

Är det någon fara för bebisen? Läste nånstans att sparkar och slag mot magen kan skada moderkakan men det borde väl vara hårdare sparkar?

Har moderkakan högt i bakvägg enligt UL.

Har känt bebisen sparka flera gånger efter.. Är i vecka 22 (21+5).

Nån mer som blivit sparkad av sitt barn när ni är gravida? Borde ju inte vara jätteovanligt ..

• Svar på tråden 5-åring sparkade mig i sidan på magen, gravid vecka 22
  • Anonym (Lugnt)

Det ska oerhört mycket kraft till för att skada moderkakan eller fostret. Är du väldigt orolig så gå på Mvc för en extra koll. Det är fler än du som blivit sparkade eller ramlat på magen och liknande och där allt gått bra. Jag halvt som halvt ramlade märkligt som gravid med första barnet och det skenade till i hela magen. Men det var ingen fara alls.

• Anonym (Sofie)

Tror inte det är någon fara. Men åk och kolla upp det om du är orolig, åtminstone för att stilla din oro :) oron är hemsk!

Jag halkade på vintern när jag var i 7e månaden, MITT på magen. Fick ju fruktansvärt ont och min man blev jätteorolig, åkte in på akuten. Tack och lov var verkligen allt normalt men det hade kunnat sluta illa. Konstigt nog är barnet väldigt skyddad i magen.

• Anonym (Ts)

Tack för svaren :)

Bra att allt gick bra för er :)

Jag åkte inte in och kollade iallafall för det slutade göra ont ganska fort ändå och det var så långt ut på sidan så jag inte är säker på om det ens träffade där barnet ligger.

Sa till 5-åringen att h*n måste försöka vara försiktig med magen och tror h*n lyssnade.

Bebisen sparkar ju som vanligt och så så tror inte det var nån fara iallafall.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Ts) skrev 2021-10-12 01:14:15 följande:
    Tack för svaren :)
    Bra att allt gick bra för er :)
    Jag åkte inte in och kollade iallafall för det slutade göra ont ganska fort ändå och det var så långt ut på sidan så jag inte är säker på om det ens träffade där barnet ligger.
    Sa till 5-åringen att h*n måste försöka vara försiktig med magen och tror h*n lyssnade.
    Bebisen sparkar ju som vanligt och så så tror inte det var nån fara iallafall.
    Vad bra
Svar på tråden 5-åring sparkade mig i sidan på magen, gravid vecka 22