• Anonym (Jo)

    Vad ska jag jobba med?

    Jag har hamnat i den klassiska kvinnofällan känns det som, tagit mest föräldrarledighet, vabbat mest, jobbar deltid...och detta pga att jag inte gillar mitt jobb och min man tjänar betydligt mycket mer än jag.

    Känner dock nu att jag måste göra nåt åt min ?karriär?, jag har läst högskola 3 år för det jobb jag nu har och vantrivs på....känner mig nu beredd att plugga till nåt annat el söka annat jobb men vet inte vad...har googlat utbildningar och jobb i mängder men blir bara mer osäker på ens vad jag vill och vad jag är bra på...

    Vill ha ett jobb med flexibla tider, möjlighet att jobba hemifrån, rel bra lön...snälla kom med tips om vad som kan passa?!!

  • Svar på tråden Vad ska jag jobba med?
  • Anonym (Liv)

    Varför vill du ändra ditt liv om det inte saknas pengar i familjen?

    Det är min dröm, jobba så lite som möjligt och ge mer tid till familjen och mina intressen.

  • Anonym (Jo)
    Anonym (Liv) skrev 2021-10-06 20:34:39 följande:

    Varför vill du ändra ditt liv om det inte saknas pengar i familjen?

    Det är min dröm, jobba så lite som möjligt och ge mer tid till familjen och mina intressen.


    Jag måste jobba för att vår ekonomi ska gå ihop, Min man tjänar bättre än mig men har ingen extrem lön!

    Jag vill ha ett jobb jag trivs med och känner att jag mår bra av att gå till....det är väl inte så konstigt?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Jo) skrev 2021-10-06 20:25:00 följande:

    Jag har hamnat i den klassiska kvinnofällan känns det som, tagit mest föräldrarledighet, vabbat mest, jobbar deltid...och detta pga att jag inte gillar mitt jobb och min man tjänar betydligt mycket mer än jag.

    Känner dock nu att jag måste göra nåt åt min ?karriär?, jag har läst högskola 3 år för det jobb jag nu har och vantrivs på....känner mig nu beredd att plugga till nåt annat el söka annat jobb men vet inte vad...har googlat utbildningar och jobb i mängder men blir bara mer osäker på ens vad jag vill och vad jag är bra på...

    Vill ha ett jobb med flexibla tider, möjlighet att jobba hemifrån, rel bra lön...snälla kom med tips om vad som kan passa?!!


    Vad har andelen föräldraledighet, vab osv med att göra vad du kan tänka dig att jobba med i framtiden?

    Det är helt omöjligt att komma med förslag om vad som kan passa utifrån den knapphändiga information du ger. Vad har du för utbildning, vad jobbar du med nu? Varför trivs du inte med ditt jobb? Vad har du för intressen, vilken typ av yrke/arbetsuppgifter dras du till? Vad är viktigast, att du trivs på jobbet och känner att du gör skillnad, eller att ha en bra lön? Har du motivation och intelligens nog för att ta dig igenom en svårt högskoleutbildning, eller behöver det vara en lättare? Hur länge kan du tänka dig att plugga för att få ett jobb du trivs med och en bra lön (eller vad som nu är viktigast)? Gillar du att plugga, eller är det trist?

    Du behöver inte svara på allt här, utan frågorna är mer en utgångspunkt för dig att tänka igenom så att du kan smalna av valmöjligheterna och förhoppningsvis hitta ett yrke som passar dig.
  • Anonym (Hm)

    Omöjligt att komma med tips när de enda ledtrådarna du ger är sånt som handlar om att slippa jobbet?

  • Aliona

    Det finns en hel del mer eller mindre seriösa tester på nätet som du kan göra för att se vilka jobb som skulle passa dig.

    Flextid och möjlighet att jobba hemifrån är väl typiskt för olika kontorsjobb. Personal och administration kanske? Eller ekonomi?

  • Tvillingarna14

    Tänker spontant att du borde vända dig till en jobbcoach som kan guida dig rätt i den snåriga djungel av befintliga jobb och utbildningar. Lycka till.

  • Anonym (Gry)
    Anonym (Jo) skrev 2021-10-06 20:25:00 följande:

    Jag har hamnat i den klassiska kvinnofällan känns det som, tagit mest föräldrarledighet, vabbat mest, jobbar deltid...och detta pga att jag inte gillar mitt jobb och min man tjänar betydligt mycket mer än jag.

    Känner dock nu att jag måste göra nåt åt min ?karriär?, jag har läst högskola 3 år för det jobb jag nu har och vantrivs på....känner mig nu beredd att plugga till nåt annat el söka annat jobb men vet inte vad...har googlat utbildningar och jobb i mängder men blir bara mer osäker på ens vad jag vill och vad jag är bra på...

    Vill ha ett jobb med flexibla tider, möjlighet att jobba hemifrån, rel bra lön...snälla kom med tips om vad som kan passa?!!


    Flexibla arbetstider, jobba hemifrån och OK lön kan du få om du jobbar på kontor, statlig, handläggarjobb. Vet inte vad du har för utbildning men du har ju ett försprång även om det är i annan bransch du har din utbildning.

    Vi arbetar hemifrån på deltid nu, har flexibla arbetstider och bra förmåner och okej lön. Inte drömjobbet men att kunna arbeta hemifrån och va flexibel är guld värt.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Jo) skrev 2021-10-06 21:40:40 följande:
    Jag måste jobba för att vår ekonomi ska gå ihop, Min man tjänar bättre än mig men har ingen extrem lön!

    Jag vill ha ett jobb jag trivs med och känner att jag mår bra av att gå till....det är väl inte så konstigt?
    Att vilja jobba hemifrån handlar inte om att vilja trivas på jobbet. Det vill jag också, men mest för att slippa just gå till jobbet.

    Min dröm är att bli kontrakterad familjehem. Man tar emot placerade barn och får lön för det. Har ni ett rum över så kan det vara något för dig. Behövs ingen utbildning för det och lönen är helt ok.
  • Anonym (Lönekonsult)
    Anonym (Jo) skrev 2021-10-06 21:40:40 följande:

    Jag måste jobba för att vår ekonomi ska gå ihop, Min man tjänar bättre än mig men har ingen extrem lön!

    Jag vill ha ett jobb jag trivs med och känner att jag mår bra av att gå till....det är väl inte så konstigt?


    Lönekonsult ?
  • sextiotalist
    Anonym (Jo) skrev 2021-10-06 20:25:00 följande:

    Jag har hamnat i den klassiska kvinnofällan känns det som, tagit mest föräldrarledighet, vabbat mest, jobbar deltid...och detta pga att jag inte gillar mitt jobb och min man tjänar betydligt mycket mer än jag.

    Känner dock nu att jag måste göra nåt åt min ?karriär?, jag har läst högskola 3 år för det jobb jag nu har och vantrivs på....känner mig nu beredd att plugga till nåt annat el söka annat jobb men vet inte vad...har googlat utbildningar och jobb i mängder men blir bara mer osäker på ens vad jag vill och vad jag är bra på...

    Vill ha ett jobb med flexibla tider, möjlighet att jobba hemifrån, rel bra lön...snälla kom med tips om vad som kan passa?!!


    Vilka är din starka sidor?
    Gillar du språk, gillar du att skriva, gillar du matematik, gillar du teknik, gillar du att arbeta med människor ?
    Det finns många YH-utbildningar som du kan komplettera med. Själv arbetar jag på ett teknikkonsultföretag, inriktat på teknik. Vi har allt från de som gått gymnasiet med teknisk inriktning och till de som har doktorsexamen. Bland alla tekniker har vi även vanligt kontorsfolk. Bland de som arbetar hos oss finns det de som har tidigare arbetat som t.ex flygvärdinna och skolat om sig, sjukgymnast som skolat om sig.
Svar på tråden Vad ska jag jobba med?