• Lelle1234

äta ägg när man ammar

Är det någon som har erfarenhet eller vet om det inte är bra att äta ägg när man ammar. Kom just på att jag åt en fiskgryta med kokta ägg i. Känns som man är rädd för att äta allt. Äter/dricker inte mjölk (med allt vad det innebär), choklad, te, kaffe. Något mer man ska akta sig för? Tacksam för era råd.

• Svar på tråden äta ägg när man ammar
  • Göteborgstjej

Ägg??? Varför skulle inte det vara bra???

• mammatilldig

dú behöver inte akta dig för något utom gifter om inte barnet får ont. så ät du gott och njut!

• Carro1978

Det är väl ingen fara att äta ägg....

Man ska äta som man gjorde när man var gravid har jag hört! Varför ska man akta sig för mjölk, choklad m.m?

• Lelle1234

Min dotter får ont i magen av det mesta verkar det som så därav min fråga.

• Göteborgstjej

Det enda jag inte kunde äta var rå lök, allt annat funkade jättebra. Men ägg??? Är du verkligen säker att det är äggen hon får onte va?

• Carro1978

Okej, då kanske man ska passa sig lite mer. Ägg kan ju ge gasig mage om man är känslig. Mjölk ger hård mage....

Har ni inte fått något emot det?

• Amorella

Carro1978:
    Nej, nej! Det är inte alls samma kostregler som när man är gravid. Mycket av det man skulle undvika då var ju p.g.a. risk för t.ex. listeria som ger fosterskador. Men sådant går inte över i bröstmjölken.

Man kan äta och dricka i princip ALLTING när man ammar, utom vissa insjöfiskar. Men märker man att barnet reagerar med magknip eller allergiskt på något så får man naturligtvis undvika det, men då måste man ju först testa.

• mammatilldig

lelle- just ägg är inget som är vanligt men utöver det du räknat upp så är det vanligt att de får ont av kall eller kolsyrad dryck, kol, lök och annat som kan göra din mage grubblig. kola (kofeinet), gluten

• jummie

det enda man som ammande ska undvika är insjöfisk...alltså kan du äta ägg..du kan äta allt som du listar upp på "farliga" saker!!

mjölk kan du dricka, förutsatt att ditt barn inte är laktosintolerant! Choklad,te, kaffe kan man oxå äta o dricka som ammande...choklad kan ge röda prickar men är inget som påverkar bebisen..den mår inte ett dugg dåligt av prickarna!!

• Carro1978

Amorella:

Okej, då har jag fått helt fel info ifrån Barnmorskan. I broschyren ifrån henne så står vad man ska äta under graviditet och tiden man ammar. Man får så olika info ifrån alla ställen att man blir tokig snart! Med mitt första var det ingen fara att äta skinka på smörgåsen och nu ska man inte göra det! Forskningen är bra, men lite jobbig ibland

• jummie

Carro: om du läser lite noggrannare i infon från bm så ser du att det endast är ett fåtal saker som påverkar just ammande...det mesta som är listat där är för den gravida!

Knepigt formulerad info tycker jag...

• Amorella

Carro1978:
    Jo, jag har också sett på flera ställen att det är samma kostråd när man ammar som när man är gravid. Men jag var mycket noga att kolla upp det eftersom jag hade ett extremt behov av att äta sushi typ varje dag de första veckorna efter förlossningen. Men den enda risken med det är att man kan bli matförgiftad och då kan det vara lite jobbigt att amma samtidigt.

Här är den information som jag har valt att förlita mig på (Livsmedelsverket):
    www.slv.se/templates/SLV_Page____2320.aspx

• Carro1978

jummie:

Ska kolla

Jag fattade som att det var för båda tiderna och tyckte det var lite konstigt att de har kunnat ändra sååå mycket på så kort tid Skönt, då ska jag smaska på igen efter förlossningen

• jummie

hehe ja gör det...hade en stoooooor brieost väntandes på mig när jag kom hem från bb!!

GUUUUUD så gott det var

• Carro1978

Amorella:

Sparade sidan så kan jag titta sen! Tack.....

• Lelle1234

Jag hoppas det inte håller i sig mer än i 3 månader med det här onda i magen. Jag tror att hon är känslig mot te för jag har provat dricka te nu i 2 dagar och hon drar ihop sig jättemycket, gallskriker och blir jättelös i magen. Jag vet inte om det beror på teet men det verkar ju så. Har provat att vara utan idag så får vi se hur det går. Kan ju kanske vara så att hon är gasig också en del av skriktimmarna. Det är ju jättesvårt att veta men man är beredd att prova allt.

• Amorella

Har du testat amningste? Det sägs ju vara bra inte bara för mjölkproduktionen utan också mot orolig mage hos babyn. Jag köpte ett te i en hälsokostaffär som expediten sa var jättebra när man ammade och babyn hade orolig mage. Det var med anis, färnkål och kummin i och det är också det som brukar ingå i de speciella amningsteer som finns. Man kan självklart göra te själv av de kryddorna också. Smakade faktiskt helt okej! MAn kan ha i lite kamomill också.

• mammatilldig

lelle- svart te får de lätt ont av men prova rött eller grönt

• Lelle1234

Jag har bara druckit kamomillte och nyponte. Kan det verkligen vara det som hon blir dålig i magen av.

Svar på tråden äta ägg när man ammar