Inlägg från: Amorella |Visa alla inlägg
  • Amorella

äta ägg när man ammar

Carro1978:
    Nej, nej! Det är inte alls samma kostregler som när man är gravid. Mycket av det man skulle undvika då var ju p.g.a. risk för t.ex. listeria som ger fosterskador. Men sådant går inte över i bröstmjölken.

Man kan äta och dricka i princip ALLTING när man ammar, utom vissa insjöfiskar. Men märker man att barnet reagerar med magknip eller allergiskt på något så får man naturligtvis undvika det, men då måste man ju först testa.

• Amorella

Carro1978:
    Jo, jag har också sett på flera ställen att det är samma kostråd när man ammar som när man är gravid. Men jag var mycket noga att kolla upp det eftersom jag hade ett extremt behov av att äta sushi typ varje dag de första veckorna efter förlossningen. Men den enda risken med det är att man kan bli matförgiftad och då kan det vara lite jobbigt att amma samtidigt.

Här är den information som jag har valt att förlita mig på (Livsmedelsverket):
    www.slv.se/templates/SLV_Page____2320.aspx

• Amorella

Har du testat amningste? Det sägs ju vara bra inte bara för mjölkproduktionen utan också mot orolig mage hos babyn. Jag köpte ett te i en hälsokostaffär som expediten sa var jättebra när man ammade och babyn hade orolig mage. Det var med anis, färnkål och kummin i och det är också det som brukar ingå i de speciella amningsteer som finns. Man kan självklart göra te själv av de kryddorna också. Smakade faktiskt helt okej! MAn kan ha i lite kamomill också.

Svar på tråden äta ägg när man ammar