• anonym2005

    Kan vi få lite tips från andra föräldrar med barn i 2 års åldern?

    Hej!

    Som förstagångs-förälder är det svårt att hela tiden veta vad man håller på med, särskilt när man går in i helt ny fas lagom till man har fått kläm på den förra.
    Så känner jag som mamma, haha!

    Hur som helst så har sambon (Pappa) och jag (Mamma) en fantastisk grabb som fyller 2 år i december.
    Klart att alla tycker att sina barn är helt fantastiska, och det är dem ju!

    Men för att komma till saken hade jag gärna tagit emot lite tips och idéer från andra föräldrar, då vi har kommit in i en lite knepig fas just nu som vi inte riktigt får grepp om.

    Sonen har varit så otroligt enkel med precis allt sedan han föddes, nästan så att jag undrade om han blev förprogrammerad Flört . Men det kanske är det vi får igen för nu, haha!

    Läggningen har blivit ett mycket större problem nu, innan har det som sagt gått enkelt och smärtfritt.
    Nu får han ofta "utbrott", skriker oavbrutet, kastar ut nappen, snutten, täcke, kuddar - allt ur sängen. Han sover fortfarande i spjälsäng.


    Vi har under ca 1 månads tid provat att sitta/ligga bredvid tills han somnar, både med och utan musik, och det går hyfsat. Förutom när han blir så här "vansinnig", vad vi än försöker bryta med så skriker han. Man får inte heller ta i honom för han slår och vrider sig.

    Där ligger inga diagnoser eller liknande bakom, men vi står ändå villrådiga och en aning förvirrade kring hur vi ska göra.

    Vi funderar på att gå över till växasäng, om det kan hjälpa?

    Någon som har något tips eller känner igen sig?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-10-07 11:27
    Han har dessutom ratat välling sedan ca 2 månader tillbaka, så det fungerar inte längre som avslappningsmetod.
  • Svar på tråden Kan vi få lite tips från andra föräldrar med barn i 2 års åldern?
  • LFF
    anonym2005 skrev 2021-10-07 11:22:52 följande:

    Hej!

    Som förstagångs-förälder är det svårt att hela tiden veta vad man håller på med, särskilt när man går in i helt ny fas lagom till man har fått kläm på den förra.
    Så känner jag som mamma, haha!

    Hur som helst så har sambon (Pappa) och jag (Mamma) en fantastisk grabb som fyller 2 år i december.
    Klart att alla tycker att sina barn är helt fantastiska, och det är dem ju!

    Men för att komma till saken hade jag gärna tagit emot lite tips och idéer från andra föräldrar, då vi har kommit in i en lite knepig fas just nu som vi inte riktigt får grepp om.

    Sonen har varit så otroligt enkel med precis allt sedan han föddes, nästan så att jag undrade om han blev förprogrammerad Flört . Men det kanske är det vi får igen för nu, haha!

    Läggningen har blivit ett mycket större problem nu, innan har det som sagt gått enkelt och smärtfritt.
    Nu får han ofta "utbrott", skriker oavbrutet, kastar ut nappen, snutten, täcke, kuddar - allt ur sängen. Han sover fortfarande i spjälsäng.


    Vi har under ca 1 månads tid provat att sitta/ligga bredvid tills han somnar, både med och utan musik, och det går hyfsat. Förutom när han blir så här "vansinnig", vad vi än försöker bryta med så skriker han. Man får inte heller ta i honom för han slår och vrider sig.

    Där ligger inga diagnoser eller liknande bakom, men vi står ändå villrådiga och en aning förvirrade kring hur vi ska göra.

    Vi funderar på att gå över till växasäng, om det kan hjälpa?

    Någon som har något tips eller känner igen sig?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-10-07 11:27
    Han har dessutom ratat välling sedan ca 2 månader tillbaka, så det fungerar inte längre som avslappningsmetod.
    Är han för trött? Eller för pigg? Sovit för lite/mycket på dagen? Finns det några gemensamma nämnare för de dagar då han "flippar" ur? 

    Mina killar är nu 8 år (om en månad) och läggningarna har gått olika enkelt vid olika tider i deras liv. Ibland har båda två varit gratis vid läggningen, ibland bara en av två. 

    Det som funkat bäst för oss är att jag läst eller att vi lyssnat på lugn musik på låg nivå. För andra är det en enklare ljudbok som fungerar som avslappningshjälp. 
  • anonym2005

    Det mönster jag har kunnat se, har varit övertrötthet. Att vi kanske varit iväg på dagen vilket lett till att han inte sovit middag lika länge som han brukar eller ibland inte alls.

    Och när vi hamnat i de situationerna har det nästintill varit omöjligt att lirka med honom, han är runt överallt och bara skriker och gråter förtvivlat.

    Men, det är också svårt att undvika att hamna där, han är 15 h barn då jag inte jobbar för tillfället och ibland (ganska ofta faktiskt) vill vi ju åka iväg på saker över dagen, och om vi kommer hem mellan 14 -16 så går vi ju inte och lägger honom för att sova middag.

    Då har han kanske på sin höjd sovit 30-40 min i bilen.

    Så, vad gör man? =/

  • Alexi

    Det som hänt nu är att han börjar komma in i ålder att han har en egen vilja. Så det är inget konstigt. Det gäller att vara smart, hitta lösningar, leka fram det, hålla sig lugn osv.

    Jag tror på att bara fortsätta med de rutiner ni har och stå ut de kvällar det havererar. 

  • LFF
    anonym2005 skrev 2021-10-07 12:07:49 följande:

    Det mönster jag har kunnat se, har varit övertrötthet. Att vi kanske varit iväg på dagen vilket lett till att han inte sovit middag lika länge som han brukar eller ibland inte alls.

    Och när vi hamnat i de situationerna har det nästintill varit omöjligt att lirka med honom, han är runt överallt och bara skriker och gråter förtvivlat.

    Men, det är också svårt att undvika att hamna där, han är 15 h barn då jag inte jobbar för tillfället och ibland (ganska ofta faktiskt) vill vi ju åka iväg på saker över dagen, och om vi kommer hem mellan 14 -16 så går vi ju inte och lägger honom för att sova middag.

    Då har han kanske på sin höjd sovit 30-40 min i bilen.

    Så, vad gör man? =/


    När går han och sover på kvällen? Finns det möjlighet att han lägger sig lite tidigare och slipper bli övertrött? Finns det möjlighet att minska utflykterna en tid tills hjärnan "mognat" lite mer? 

    Annars är det bara att hålla ut, fortsätta med rutinerna med en åsnas envishet. 

    Mina killar har varit just av den typen av barn som krävt att rutiner hålls, oavsett om man är ledig eller inte. Att vara uppe senare på helgen har bitit oss stenhårt i arslet en eller ett par dagar efteråt. De blev också väldigt tjuriga och griniga när det blivit för mycket intryck (vi tex varit på utflykt där de inte varit tidigare) både samma kväll och sen dagen efter. Brukar kalla det "aktivitetsbakis"

    Så se över vad ni kan göra för att undvika att han slår över en tid helt enkelt. Som det är ju sammanfaller det ju dessutom med att han börjar bli mer självständig och bara det är ju en pärs i sig Hjärta
  • anonym2005

    Tack för alla tips och råd!
    Ja, han utvecklas något enormt nu - och fort går det!
    Vilja och envishet är två egenskaper som riktigt lyser om honom, nu när han har upptäckt det.
    Vi ska se över rutinerna och om vi kan pussla ihop vardagen på lite andra sätt Glad

  • anonym2005

    Ikväll blev det en skrikig kväll igen vid läggningen (Suck).

    Jag tyckte ändå att vi inledde det ganska bra,

    18.00 fick han kvällsmat

    Sen tvättade vi händerna efter maten

    Ca 18.20 tog vi på pyjamas och läste saga i soffan

    Så ungefär 18.45 gick min sambo upp och lade honom, det började bra utifrån vad jag hörde. Men efter en lång stund kom han ner med sonen och menade att han ville ha vatten "va...?" Tänkte jag, sen var det ju i princip kört när vi skulle lägga ner honom igen.

    Men efter många om och men räckte det med att jag tog honom i famnen 2 minuter, sen lade jag ner honom och 10 minuter senare sov han.

    Fråga mig inte varför det funkade, det funkar aldrig annars - kanske hade jag bara väntat ut hans skrikande tillräckligt dessförinnan...

    Varför kan man inte få instruktionsböcker till sånt här...?

Svar på tråden Kan vi få lite tips från andra föräldrar med barn i 2 års åldern?