• Thu 7 Oct 2021 20:46
    3086 visningar
    1 svar
    1
    3086

    Erinran / Varning på jobbet

    Hej

    Min pojkvän har idag fått en erinran på jobbet som varnar för att han kan bli uppsagd om han inte bättrar sig. Det verkar inte som om det är något gravt allvarligt han gjort, men de ifrågasätter hans kompetens och förmåga att hålla deadlines. Han jobbar superhårt på kvällar och helger och verkar tycka jättemkt om sitt jobb så detta är verkligen hemskt!

    Jag är 7mån gravid och nu jättestressad att han kommer bli av med jobbet i samma veva som vi får vår bebis, vi som planerat lång föräldraledighet och varit så lyckliga, nu är allt förbytt till total ångest!

    Vet ni om erinran vanligtvis leder till uppsägning och hur lång tid det tar? Kan man förhindra det på något sätt? Om han tar ut föräldraledighet eller sjukskriver sig kan han undvika uppsägning? Hur ska man tänka smart eller är det lika bra att ge upp och hjälpa honom att hitta nytt jobb?

  • Svar på tråden Erinran / Varning på jobbet
  • Kasper­Ström
    Fri 8 Oct 2021 20:43
    #1

    Jag tror att en varning är ett första steg i en uppsägning. Arbetsgivaren kan använda varningen i nästa steg (alltså vid uppsägning) för att visa att medarbetaren kände till sina brister men ändå inte gjorde något åt dem.

    Det första man bör göra är att verkligen fundera på om kritiken är befogad. Det är lätt att slå ifrån sig den men det är bättre att fundera på om man kan göra något annorlunda Om arbetsgivaren ställer orimliga krav eller om man faktiskt inte klarar av sitt jobb kanske man ska söka ett annat.

Svar på tråden Erinran / Varning på jobbet