• Anonym (Maja)
    Sat 9 Oct 2021 16:19
    5123 visningar
    30 svar
    30
    5123

    att bli pappa

    Vad som gäller om man blir förälder?

    Första steget om man ej är gift med mamman är att skriva på faderskapet, tror man inte att man är far kan man säga det och då görs ofta ett test. Är man inte gift med mamman får mamman enskild vårdnad så som pappa i den situationen måste man aktivt lyfta att man vill ha gemensam vårdnad, är man oense får man stämma om vårdnad i tingsrätten. Vårdnad är den juriidiska delen och ska inte blandas samman med umgänge och boende.

    Om man tycker att det är svårt att prata om biende och umgänge kan man kontakta familjerätten som är en instans inom soc (och som inte har några juridiska befogenheter). Där kan man få stöd med samarbetssamtal och man kan också få hjälp att skriva avtal om umgänge mm. Lyckas man inte komma överens där så är det samma som gällande vårdnad, man kan stämma om boende eller umgänge, då får man ett i domstol fastställt avtal om vad som gäller.

    Som förälder är man försörjningsskyldig för sitt barn. Om barnet bor främst hos den andra föräldern är man därför skyldig att betala underhåll. Grundtanken är att man ska komma överens om summan, det finns en räknesnurra på FKs sida för stöd och man kan också boka samtal om detta hos FK. Har man inte råd att betala fullt underhåll eller det uppstår andra problem kan man ansöka om underhållsstöd från FK istället. Då gårFK in med den del de bedömer att den underhållsskyldige inte har råd med så att barnet ändå får sin försörjning.

    Väldigt kort och övergripande.

    Samma regler förstås oavsett om preventivmedel användes vid befruktningen eller ej.

  • Anonym (Maja)
    Sun 10 Oct 2021 12:06
    #14
    BAAM skrev 2021-10-10 11:36:10 följande:

    Hej Så skulle jag göra min flickvän med barn så kan hon lämna mig flytta vart hon vill och välja att jag inte ska vara delaktig. kan hon göra så?

    jag har startat denna tråd är för att diskutera 


    Hon kan flytta var hon vill, det kan alla vuxna människor. Hon kan inte bestämma att du inte ska vara delaktig i barnets liv. Barnet har rätt till båda sina föräldrar vilket i praktiken innebär att en förälder som vill har rätt till umgänge med sitt barn, Uppstår en konflikt stämmer man om vårdnaden och det ska väldigt mycket till för att det inte ska bli gemensam vårdnad.
  • Anonym (Maja)
    Sun 10 Oct 2021 18:05
    #19
    BAAM skrev 2021-10-10 17:47:45 följande:

    Kan väl tycka att bor man ihop och sin flickvän blir gravid så ska det bli gemensam vårdnad automatiskt. Varför ska hon bestämma över något som man är två på? 


    Jag kan också tycka att när faderskapet är fastställt borde det bli gemensam vårdnad (och det oavsett om är ihop/bor ihop osv) och att man får stämma om man ej vill ha det så. Alttså lite tvärtom från nu. Men antar att detta är för litet problem för att man ska ha gjort något och att det är krångligare att lösa än det låter (att det då finns andra problem som skapas som dominoeffekt).

    Men så ser lagen ut i alla fall. Ogift moder = ensam vårdnad tills man skriver papper om annat.
  • Anonym (Maja)
    Mon 11 Oct 2021 19:05
    #30
    BAAM skrev 2021-10-11 18:00:21 följande:

    Jag tänker att det är inte alla som gifter sig idag utan det är vanligt att man är just sambo. Tycker det är dags att man kan registrera sitt sambo förhållande. 


    Vad betyder det, att registera aitt samboförhållande? Vi har ju två juridiska system föe partnera, samboskap och äktenskap - vill du ha ett tredje eller vad menar du?
Svar på tråden att bli pappa