Forum Lägenhet - Hus & hem
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • REGERINGEN LÖFVEN VILL MINSKA PARKERINGSPLATSERNA I SVERIGE (FÖR KLIMATETS SKULL)

    Lör 9 okt 08:49 Läst 1797 gånger Totalt 4 svar
    Lör 9 okt 08:49
    Regeringen Löfven vill ändra i bygglagen i syfte att kunna minska antalet parkeringsplatser i Sverige. Målet är att minska bilismen för att kunna uppnå klimatmålen som ingår i Parisavtalet samt Agenda 2030 och hållbar utveckling. 
     
    MÅL: MINDRE PARKERINGSPLATSER I SVERIGE
     
       I december 2017 gav regeringen Löfven  ut kommittédirektivet "samordning för ökat och hållbart byggande" (4). Syftet var att utreda hur man kunde få till stånd ett "hållbart bostadsbyggande".  Med hållbart bostadsbyggande menar man att man vill dra ned på byggandet av parkeringsplatser i Sverige i syfte att minska bilismen. Med en minskad bilism kan Sverige uppnå klimatmålen som framgår i Parisavtalet.
     
       Johan Edstav blev utredare och han kom med sitt slutbetänkande i mars 2021 som har namnet  "Stärkt planering för en hållbar utveckling - SOU 2021:23" (3) som han lämnade till bostadsminister Märta Stenevi.  När denna artikel skrives ( oktober 2021) så är förslaget ute på remiss och målet är att riksdagen ska rösta igenom förslaget i juli 2022.
     
    SVENSKA MILJÖINSTITUTET VILL UPPHÄVA BOENDEPARKERINGSFORMEN
     
       I betänkandet nämns Projekt Kompark (Kommunala parkeringsstyrmedel för energieffektiva städer).  Vilket är ett projekt som drivs av IVL - det svenska miljöinstituet (2). På Komparks hemsida skriver man att man vill undersöka olika parkeringsstyrmedel för att minska parkeringsmöjligheterna i Sverige. (och med parkeringsstyrmedel menar att alltså att man vill ta till ekonomiska åtgärder för att få till stånd sina mål). 
     
       IVL  skriver att ett minskat antal parkeringsplatser och höjda parkeringsavgifter minskar bilinnehavet och man beklagar sig samtidigt för att nuvarande regler är ett hinder för att sätta deras planer i verket i en större omfattning. IVL  vill upphäva Avgiftslagen från år 1957 som subventionerar parkeringavgifter.  Idag betalas parkeringsavgifterna av skattesedeln och av hyresgästerna.  IVL är motståndare till boendeparkering eftersom den är billigare än till exempel garageparkering och folk väljer då hellre boendeparkering. Därför förespråkar IVL ett borttagande av boendeparkering och med borttagandet av boendeparkering kan man höja parkeringsavgifterna. IVL samarbetar med  Chalmers Tekniska Högskola i detta ärende. 
     
    Läs hela artikeln: 
     
  • Lör 9 okt 11:00 #1

    I Tokyo Japan måste du ha parkerings plats innan du kan köpa bil, polisen kan komma hem till dig å titta på den.

  • Lör 9 okt 13:47 #2 +1

    Japp, bara de med ekonomiska resurser och eget boende i villa ska kunna ha bil. Mindre bemedlade som bor i lägenheter ska åka kollektivt, det duger gott åt dem.

  • Lör 9 okt 13:51 #3

    Då borde de föregå med gott exempel och sluta åka bil själva.

  • Sön 17 okt 17:32 #4

    Jag tycker det låter vettigt att inte kommunerna ska detaljstyra hur mycket parkering som man måste bygga för att kunna få bygglov. Min svåger jobbar på en större arkitektbyrå och ibland är det tydligen sjukt svårt att få plats med alla parkeringsplatser som kommunen kräver, vilket gör att det blir jättedyrt eller konstiga planlösningar. Jag tror många redan har börjat ställa lite lägre krav på typ lägenheter med studentbostäder och små lägenheter. Eftersom det i bostadbrist i studentstäderna vill man att det ska kunna byggas billigt. 

    Tror flera skrivit om detta, bla i DI:
    www.di.se/nyheter/rapport-sa-kan-fler-och-billigare-bostader-byggas-parkeringar-bromskloss/

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll