• Sat 9 Oct 2021 11:02
    1084 visningar
    5 svar
    5
    1084

    6 månaders rutin och mat

    Hallå Familjeliv, vi har en dotter på snart 6 månader och då är väl tanken att dessa smakportioner ska utökas och kanske bli några riktiga måltider. vi har även planer på att köra välling/ersättning som sista mål inför natten och även som frukost.

    Vår lilla dotter sover väldigt bra på natten och är vaken mellan 2-3 timmar åt gången på dagen men när det ska sovas så är det inte längre än 30 min i stöten och sen vaknar hon, ibland glad och pigg och ibland trött och gnällig där man då inser att det blir för lite sömn för henne, kanske en timme minst hade vart bra. Jag undrar för jag tror att jag läst någonstans att barn sover bättre med riktig mat / välling/ ersättning och enligt rykten även längre perioder, Har ni upplevt detta ni också ? ni med ex 30 minuters sovare?

    Även ge era tips och råd angående maten hur ni lade upp det under dagarna uppskattas :)

    Mvh Andreas

  • Svar på tråden 6 månaders rutin och mat
  • S23
    Sat 9 Oct 2021 11:09
    #1

    Vi upplevde ingen skillnad i sömn när barnet började äta.

    Däremot krävdes insats i form av bära/rullande vagn för att barnet skulle sova mer än 30 minuter på dagen.

    Jag vill råda er att inte gå för fort på med maten. Vid 6 månader börjar man med smakportioner (innan dess är det smaksensationer).

    Vi pratar då en tesked mat som utökas långsamt (för att mage och tarmar helt enkelt skall hinna med i omställningen).

    Vi körde blw. Det innebär alltså att barnet från start äter själv och hela bitar.

    Det kan exempelvis vara stavar med leverpastej, kokt morot, brocolli och liknande.

    I början får ju barnet då inte i sig så mycket may. Så för oss blev detta en bra start då intaget successivt ökade.

    Vi började med att ge ETT mål mat om dagen. Och ökade detta till två och sedan tre.

  • Sat 9 Oct 2021 11:12
    #2

    Nja, det är vid den åldern man börjar med små smakprov, regelrätta måltider är inte ett måste. Att introducera välling, ersättning och även gröt för småbarn låter som en bra start :)

  • Sat 9 Oct 2021 11:34
    #3

    OKej tack för tipsen! 

  • Sat 9 Oct 2021 13:07
    #4

    Jag vill slå ett slag för solid starts på instagram! Superbra om mat till bebisar och barn :)

    Men tänk på att vid sex månader är det ett mål mat om dagen, resten ersättning som gäller. Ersättning eller amning ska vara del av bebis kost i minst ett år. Sen kan man utöka allteftersom bebis växer och blir mer intresserad. Men tänk inte att ni ska ge mat dagens alla mål förrän ett år tidigast.

  • Sat 9 Oct 2021 23:50
    #5

    Forskning visade att ersättning tar lite längre tid att förbränna men att ammande kvinnor ändå skattade högre sömnkvalitet. Antagligen för att de inte vaknar till lika mkt vid amning som vid att stiga upp och blanda ersättning, och vid amning får både barn och mamma sömnhormon som gynnar återinsomning.

    Men ni ska göra det som funkar för er lilla individ :)

    Nu i början ska de vänjas långsamt med enstaka teskedar som utökas över tid så det är tyvärr inte fråga om att byta hela mål riktigt ännu (om inte till bm-ersättning). Bröstmjölk eller ersättning ska fortf vara huvudsakliga målet i flera månader till. Vid amning rekommenderas att en delammar i minst 1-2 år, om en vill och orkar (men då kan det ju mot slutet handla om att göra det med dagars mellanrum).

    Rekommenderar BVC-poddens avsnitt om mat, samt boken Smakäventyret som introduktion.

    För oss funkade BLW väldigt bra och det kändes intuitivt bra även för oss förälrar, men barn är olika så det funkar inte för alla.

    Lycka till med att hitta ert sätt! :)

Svar på tråden 6 månaders rutin och mat