• Fransan

Gravid, mannen vill inte

Hej!

Jag har ett problem som håller på att knäcka mig. Jag plussade för en vecka sedan (oplanerat) men ändå inte helt förvånande när vi inte skyddar oss. Vi har två barn sedan innan 8 och 11 och vi har alltid resonerat som att händer det så händer det- tills jag plussade. Mannen känner sig nu för gammal 44, jag är 34 och han vill nu bestämt att jag ska göra abort. Jag har inte blivit gravid sedan sista graviditeten så jag har som tänkt att det kanske faktiskt inte går.

Han säger att han inte vet vad han gör om jag väljer att behålla. Känner mig lurad, ledsen och uppgiven. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Gravid, mannen vill inte
  • Mortiscia80
    Fransan skrev 2021-10-09 14:31:06 följande:
    Tack för kloka ord och peppning. Du har så rätt! Men ändå att det kan vara så svårt ???? Känner mig automatiskt skyldig till att det blivit så här, men vet såklart att vi är två om det.
    Du hade inte känt dig skyldig om han inte hade kommit i efterhand och lagt den känslan på dig, när det borde ha varit hans ansvar att skydda sig om han var minsta osäker.
  • Fransan

Ett annat argument han kör med nu är att- Vad har förändrat sen du fick plusset, vi har ju sagt att vi är färdig med barn?. Och JA, vi har sagt att vi inte ska ha fler barn eftersom vi räknat med att det inte går. Och jag har bara varit otroligt tacksam att vi fått två friska. ( orkar inte dra hela min journal, men problem med äggstockarna ) Han känner sig nu lurad då jag uppenbarligen KAN bli gravid och tycker då jag borde agerat utifrån det, fast han vet att jag inte är 100% steril

Förlåt för luddig text! Så mycket jag vill få ner

Men ja, allt har förändrats sen det stod gravid på stickan..

• karolinak

Jag är i samma sits som dig fast med nr 6 och vår första gemensamma. Min man är 42 och jag 33. Vi gick till kurator på remiss från gyn. Vi kom fram till att en av oss får gå in i acceptans och kompromissa helt enkelt. Han vill inte leva med skulden att han fått mig till abort. Vi gick igenom rädslor vi har för att behålla och för abort samt positiva och negativa med vardera. Lutar mot att vi behåller.

• Drottningen1970
    Fransan skrev 2021-10-09 16:12:29 följande:

Ett annat argument han kör med nu är att- Vad har förändrat sen du fick plusset, vi har ju sagt att vi är färdig med barn?. Och JA, vi har sagt att vi inte ska ha fler barn eftersom vi räknat med att det inte går. Och jag har bara varit otroligt tacksam att vi fått två friska. ( orkar inte dra hela min journal, men problem med äggstockarna ) Han känner sig nu lurad då jag uppenbarligen KAN bli gravid och tycker då jag borde agerat utifrån det, fast han vet att jag inte är 100% steril

Förlåt för luddig text! Så mycket jag vill få ner

Men ja, allt har förändrats sen det stod gravid på stickan..

Skillnaden är att du nu är gravid.

Fråga honom vad som är skillnaden för honom nu jämfört med när han valde att ha oskyddad sex och därmed valde att ta en kalkylerad risk för en graviditet.

Återigen. Lägg tillbaks lägg tillbaks lägg tillbaks.

Du ska sluta diskutera alternativ med honom, för ju mer ni pratar ju starkare hot/argument kommer han att komma med om han tror att det fortfarande finns utrymme att övertala dig till abort.

Det bästa är att göra solklart att det inte blir nån abort. Så kan ha få lite tid på sig att flippa ur inman han sedan sansar sig. Så länge tiden för aborgräns inte nptts så kommer att nog att fortsätta tjata och argumentera. Ge dig inte in i de diskussionerna. Han kanske till och ned går så långt att han drar iväg för att visa dig att han menar allvar. Sitt i båten, jag är övertygas om att han lugnar sig när han inser faktum. Om inte så var det nog ingen relation att bevara ändå.
  • SaraL77

Om han prompt inne ville ha fler barn så borde han ha steriliserat sig. Otroligt ansvarslöst att nu försöka påverka dig till en abort. Du ska absolut inte göra något bara för att göra honom nöjd.

• skolios
    Fransan skrev 2021-10-09 13:12:46 följande:

Ja, som det känns nu vill jag behålla. Då jag som haft i bakhuvudet att jag inte kan bli gravid känns det också helt otroligt att jag är det och att den här chansen kanske inte kommer igen..

Dock så känns det fruktansvärt om jag måste välja mellan att ha en fungerande relation och då göra abort eller sabba hela vår familj och behålla det här barnet.

Som föregående redan har sagt, det är mannen som i så fall gör valet att sabba er familj. Det är han som helt plötsligt ändrar era spelregler, som tidigare var "om det blir så blir det". Han försöker på ett fult sätt lägga ansvaret på dig och det ska du inte gå på. Du kan med gott samvete leva ditt liv som vanligt genom att ta ansvar för befruktningen som nu har skett. Låt han tjura över sin egen dumhet (att inte skydda sig om han ej vill ha barn) hur mycket han vill.
  • QueenV

Ursäkta men han kanske skulle tänkt på det lite tidigare. Väljer man att ha oskyddat samlag så vet ju alla vad som kan ske?

Att göra detta mot dig är inte okej. Jag blir faktiskt irriterad. Abort är inget preventivmedel och det är ingen rolig grej att gå igenom (min närmsta vän har gjort en abort som var riktigt jobbig som innebar mycket smärta, blod i buken och lång sjukskrivning) så det är inte heller så jäkla roligt.

• Fransan

Tack alla för peppning!

Jag har nu sagt till honom att jag inte tänker göra abort. Han kontrade med att säga att han inte vet vad som kommer hända om jag väljer att behålla och att han känner sig sviken av mig som ändrat mig i barnfrågan.

Jag tror och HOPPAS att han kommer lugna sig, känns tungt att ta sig igenom det här utan honom vid min sida. Samtidigt känns det som det enda jag kan göra om jag ska vara sann mot mig själv.

• Drottningen1970
    Fransan skrev 2021-10-09 20:55:47 följande:

Tack alla för peppning!

Jag har nu sagt till honom att jag inte tänker göra abort. Han kontrade med att säga att han inte vet vad som kommer hända om jag väljer att behålla och att han känner sig sviken av mig som ändrat mig i barnfrågan.

Jag tror och HOPPAS att han kommer lugna sig, känns tungt att ta sig igenom det här utan honom vid min sida. Samtidigt känns det som det enda jag kan göra om jag ska vara sann mot mig själv.

Och det enda du behöver svara honom är att vad han väljer att göra är hans ansvar.

Skulle dock inte tyst svälja hans påstående om att det är du som ändrat dig i barnfrågan när ni tidigare gemensamt haft inställningen händer det så händer det?otroligt fräckt att utgå från att en graviditet självklart skulle innebära abort.

Hädanefter ger du dig inte in i några argumentationer. Tig ihjäl gnället.
  • Drottningen1970

Så kan du gärna berätta glatt för vänner och anhöriga att ni ska få ett till barn. Blir svårt för honom att fortsätta tjata om abort om katten är ute ur påsen som en glad nyhet.

Svar på tråden Gravid, mannen vill inte