• Anonym (Just Me)
    Sat 9 Oct 2021 18:17
    497 visningar
    4 svar
    4
    497

    Utåtagerande barn...

    Fler med utåtagerande barn?

  • Svar på tråden Utåtagerande barn...
  • Anonym (P)
    Sat 9 Oct 2021 18:19
    #1

    Jag har ett utåtagerande barn. Eller, det sker bara hemma iofsig...och bara när hon inte får som hon vill eller blir ledsen för något. Då agerar hon med en stor ilska och elakhet. Mina andra barn har inte detta beteende. Hur är ditt barn?

  • Anonym (Just Me) Trådstartaren
    Sat 9 Oct 2021 18:30
    #2

    Mitt barn blir väldigt frustrerad i skolan. Slåss och vill inte följa regler.
    När barnet tror sig få höra kritik kan barnet slåss även hemma/anslutning till fritidsintresset.
    Jag har svårt att förhindra utbrottet. 
    Vi blir snabbt sams och säger förlåt då vi pratar om vad som blev tokigt.

    En situation kan se ut så här:
    Ledaren till fritidsintresset vill veta hur denna kan hjälpa mitt barn. Barnet berättar och direkt efter greppar tag i min mobil. Eftersom samtalet rör barnet säger jag "nej" och jag omfamnar barnet som börjar slåss. Riktigt arg är barnet nu.
    Jag gör fel som brusar upp över att jag får ont. Jag lämnar barnet (dörr/vägg emellan oss och inget farligt kan ske) genom att jag säger att "jag går iväg nu" och så går jag. Barnet lugnar ner sig något tills att barnet är med mig igen

  • Sun 10 Oct 2021 01:40
    #3
    Anonym (Just Me) skrev 2021-10-09 18:30:14 följande:

    Mitt barn blir väldigt frustrerad i skolan. Slåss och vill inte följa regler.

    När barnet tror sig få höra kritik kan barnet slåss även hemma/anslutning till fritidsintresset.

    Jag har svårt att förhindra utbrottet. 

    Vi blir snabbt sams och säger förlåt då vi pratar om vad som blev tokigt.

    En situation kan se ut så här:

    Ledaren till fritidsintresset vill veta hur denna kan hjälpa mitt barn. Barnet berättar och direkt efter greppar tag i min mobil. Eftersom samtalet rör barnet säger jag "nej" och jag omfamnar barnet som börjar slåss. Riktigt arg är barnet nu.

    Jag gör fel som brusar upp över att jag får ont. Jag lämnar barnet (dörr/vägg emellan oss och inget farligt kan ske) genom att jag säger att "jag går iväg nu" och så går jag. Barnet lugnar ner sig något tills att barnet är med mig igen


    Råder att kolla upp affektkurva samt Bo Hejlskov. Kan ge lite vägledning. Bra böcker är Explosiva barn (Ross Greene), Hela havet stormar (Tova Winblad) och Fem gånger mer kärlek (Martin Forster). Bra poddar är Relatera mera (Urplay) och Relatera mera (Petra Krants L.)

    Kommunen har föräldrarådgivningstelefon samt familjevägledare.

    Onödigt att kämpa i ensamhet, det finns stöd att få! :)
  • Anonym (Just Me) Trådstartaren
    Sun 10 Oct 2021 13:21
    #4
    +1
    Filttofflan skrev 2021-10-10 01:40:28 följande:
    Råder att kolla upp affektkurva samt Bo Hejlskov. Kan ge lite vägledning. Bra böcker är Explosiva barn (Ross Greene), Hela havet stormar (Tova Winblad) och Fem gånger mer kärlek (Martin Forster). Bra poddar är Relatera mera (Urplay) och Relatera mera (Petra Krants L.)

    Kommunen har föräldrarådgivningstelefon samt familjevägledare.

    Onödigt att kämpa i ensamhet, det finns stöd att få! :)
    Tack!
    Jag har lånat en bok på biblioteket som heter "våga vara vuxen"
    Ska titta på böckerna du tipsar om.
    Jag har möte med socialtjänsten inbokad
Svar på tråden Utåtagerande barn...