• Anonym (C. S)

Ljuga på hälsodeklaration?

Genom min bank ska jag ta ett antal försäkringar, bl.a sjukdomsförsäkringar. Nu är det så att jag har recidiverande depression och går regelbundet till en ssk, samt äter mediciner för detta.

I hälsodeklarationen som måste fyllas i frågas det efter sjukdomar från de senaste 5 åren, så jag skrev depression. Frågorna fortsätter då till bl.a inläggning "svar: Ja, inom de senaste 5 åren" och sedan kommer frågan om självmordsförsök upp... Jag skäms så mycket att jag inte kan/vill svara sanningsenligt. I min journal finns ett dokumenterat från över 15 år sedan, men sedan var där en incident i samband med min inläggning. Vet inte riktigt om det har noterats som ett självmordsförsök med diagnoskod, dock står det i anteckningarna.

Hur noga kollas sådant här upp? Avtalet är redan ofördelaktigt för psykiska sjukdomar, och vet inte om jag någonsin kommer att uppfylla försäkringskraven. Inga symtom, eller sjukvårdskontakt på 36 månader. Jag går ju regelbundet till min kontakt, samt träffar läkare för att utvärdera medicinering. Medicinerna kommer jag nog behöva resten av livet. "kommer jag undan" om jag svarar nekande? Mår inte bra över att göra så, men det känns som om jag bara skjuter mig i foten om jag är ärlig?

• Svar på tråden Ljuga på hälsodeklaration?
  • Anonym (A)

Du måste vara ärlig!! Om du blir påkommen förlorar du försäkringen och dessutom kan du bli polisanmäld för att du gett vilseledande information!

• Anonym (J)

Det kollas! Tro mig, du vill inte ljuga i hälsodeklarationen och bli påkommen. De kollar när försäkringen tecknas, och ännu mer om den skulle falla ut. Inte en chans att du skulle få en krona, snarare riskerar du bli anmäld för bedrägeri.

• Anonym (U)

Man ska alltid vara ärlig när det gäller försäkringar. Kan bli bedrägeri, oavsett varför man ljög 

• Anonym (U)
    Anonym (U) skrev 2021-10-10 09:58:18 följande:

Man ska alltid vara ärlig när det gäller försäkringar. Kan bli bedrägeri, oavsett varför man ljög 

Du kan ju dock tillägga det var 15 år sedan..
  • Anonym (???)

Måste du teckna detta nu då? Kan du vänta så att sanningen ligger utanför 5 år? 

• Anonym (C. S)
    Anonym (???) skrev 2021-10-10 10:04:01 följande:

Måste du teckna detta nu då? Kan du vänta så att sanningen ligger utanför 5 år? 

Mnja, det är ett par år till innan 5-årsperioden löpt ut. Oavsett så träffar jag ju sjukvårdspersonal löpande och kommer göra ett hyfsat bra tag in i framtiden.
  • Glinda från Oz

Jag skulle väntat tills det gått fem år innan jag tecknade försäkringen. 

Journaler som är tillräckligt gamla finns inte i datasystemet utan arkiverade, jag har svårt att tro att de kollar dem. Ta reda på hur det ligger till i ditt fall. Ibland kan försäkringar tecknade via facket ge bättre förmåner, är det aktuellt för dig så kolla upp det. 

• Anonym (C. S)
    Anonym (U) skrev 2021-10-10 09:58:54 följande:

Du kan ju dock tillägga det var 15 år sedan..

Jag behöver kanske inte nämna vad som hände under inläggningen? Det var ju inom de senaste 5 åren.
  • Anonym (C. S)

Tänkte bara förtydliga, det var ungefär 2,5 år sedan jag var såpass sjuk. Får ju dippar och så ibland, men har undvikit inläggning sedan dess.

Vi utökade vårt huslån för lite renoveringar, och då var bankpersonalen väldigt på att vi skulle ha dessa försäkringar. Hon har ju så klart rätt, men det känns lite som om jag förstör för mig själv genom att bekänna detta.

• Anonym (A)
    Anonym (C. S) skrev 2021-10-10 10:13:28 följande:
    Jag behöver kanske inte nämna vad som hände under inläggningen? Det var ju inom de senaste 5 åren.
    Om de frågar vad inläggningen handlade om så ska du så klart vara ärlig med det.
  • Anonym (A)
    Anonym (C. S) skrev 2021-10-10 10:17:28 följande:

Tänkte bara förtydliga, det var ungefär 2,5 år sedan jag var såpass sjuk. Får ju dippar och så ibland, men har undvikit inläggning sedan dess.

Vi utökade vårt huslån för lite renoveringar, och då var bankpersonalen väldigt på att vi skulle ha dessa försäkringar. Hon har ju så klart rätt, men det känns lite som om jag förstör för mig själv genom att bekänna detta.

Hur kan du förstöra för dig själv? Du har ju ingen försäkring alls i nuläget, kan bara bli plus.
  • Anonym (nej)

Nej! Svara INTE ärligt, det kollas inte upp. En bank är inte en myndighet, du behöver inte vara ärlig, de kollar inte upp nåt. De vill väl göra nån kalkyl på dig om du kommer kosta dem i framtiden. Svara bara nej på det mesta. Svara inte ens ja på det om depression tycker jag.

• Anonym (nej)
    Anonym (C. S) skrev 2021-10-10 10:17:28 följande:

Ja du förstör för dig själv, bekänn inget. Det är ingen myndighet, de kommer inte kolla upp. Jag sade att jag skulle göra mig av med min hyresrätt när jag tog lån, men jag har kvar den och hyr ut den i andra hand. De har inte dem med att göra. 
  • Glinda från Oz
    Anonym (nej) skrev 2021-10-10 12:04:35 följande:

Nej! Svara INTE ärligt, det kollas inte upp. En bank är inte en myndighet, du behöver inte vara ärlig, de kollar inte upp nåt. De vill väl göra nån kalkyl på dig om du kommer kosta dem i framtiden. Svara bara nej på det mesta. Svara inte ens ja på det om depression tycker jag.

Det kollas inte upp före försäkringen används och det är helt meningslöst att ha en försäkring sommar inte kan använda. 

Liv- och sjukförsäkring har inget med banklån att göra. Jag hoppas du åker dit ordentligt för att du hyr ut din hyresrätt. 

• SaraL77

Givetvis kollas det upp noggrant. Du kommer behöva ge banken fullmakt till att rekvirera dina journaler. Och självklart går det att få tag på även gamla journalkopior då dessa sparas i minst 30 år. Om du ljuger så kommer det uppdagas och då faller din försäkring och dessutom kan du bli dömd för osant intygade alt. bedrägeri.

Svar på tråden Ljuga på hälsodeklaration?