Ljuga på hälsodeklaration?
Genom min bank ska jag ta ett antal försäkringar, bl.a sjukdomsförsäkringar. Nu är det så att jag har recidiverande depression och går regelbundet till en ssk, samt äter mediciner för detta.
I hälsodeklarationen som måste fyllas i frågas det efter sjukdomar från de senaste 5 åren, så jag skrev depression. Frågorna fortsätter då till bl.a inläggning "svar: Ja, inom de senaste 5 åren" och sedan kommer frågan om självmordsförsök upp... Jag skäms så mycket att jag inte kan/vill svara sanningsenligt. I min journal finns ett dokumenterat från över 15 år sedan, men sedan var där en incident i samband med min inläggning. Vet inte riktigt om det har noterats som ett självmordsförsök med diagnoskod, dock står det i anteckningarna.
Hur noga kollas sådant här upp? Avtalet är redan ofördelaktigt för psykiska sjukdomar, och vet inte om jag någonsin kommer att uppfylla försäkringskraven. Inga symtom, eller sjukvårdskontakt på 36 månader. Jag går ju regelbundet till min kontakt, samt träffar läkare för att utvärdera medicinering. Medicinerna kommer jag nog behöva resten av livet. "kommer jag undan" om jag svarar nekande? Mår inte bra över att göra så, men det känns som om jag bara skjuter mig i foten om jag är ärlig?