• Anonym (TS)

    Hur skydda SGI om man vill göra ingenting ett tag?

    Jag har sparat ihop lite (mycket) pengar och funderar på att vara ledig några månader och göra absolut ingenting och leva på sparpengarna. Har förstått att jag då förlorar min SGI. Vore ju sk*t om jag t.ex. skulle bli sjuk strax efter jag börjar jobba igen...

    Kan jag skriva in mig på Arbetsförmedlingen och ändå bli "lämnad ifred" om jag inte söker a-kassa? Men jag söker ju inte arbete. Kommer Försäkringskassan godkänna det som att jag hade en sysselsättning?

    Efter ledigheten tänkte jag jobba deltid. Om jag inte hittar ett jobb snabbt (väldigt osannolikt för min del), kan jag söka a-kassa på deltid och göra ingenting resten av tiden? Är det okej för dem? För jag tänker då inte söka ersättning för heltid när det inte är det arbetstidsmåttet jag söker arbete för, det vore omoraliskt.

    Någon som har koll? Är det något särskilt jag behöver tänka på?

  • Svar på tråden Hur skydda SGI om man vill göra ingenting ett tag?
  • Anonym (Inger)

    Jag vet inte hur det fungerar det där, hur som helst så orkade inte jag bry mig. Jobbat som en tok senaste åren. Kände att jag behöver en paus, sa upp mig och går hemma. Kommer göra det 1 år innan jag får barn.

    Friheten är underbar rent ut sagt. Ångrar mig inte en sekund.

  • Anonym (G)

    Du måste vara aktivt arbetssökande för att skydda din sgi.

    Skriver du in dig hos arbetsförmedlingen så kommer du få en plan som troligen innebär att du skall söka mellan 10-20 arbeten per månad, vilket naturligtivs inte tar så mycket tid.

    Ett annat sätt att skydda din sgi är att studera 50% på csn-berättigad utbildning. Du kan läsa en kurs på distans.

    Kanske är 4h plugg 5 dagar i veckan ändå skönt för att göra något under ledigheten?

    Om du bara skall studera en kurs så behöver du heller inte klara den för att sgi skall skyddas. Skall du däremot studera en kurs till sedan kan det bli problem med sgi-skyddet

  • Anonym (G)
    Anonym (Inger) skrev 2021-10-10 09:09:11 följande:

    Jag vet inte hur det fungerar det där, hur som helst så orkade inte jag bry mig. Jobbat som en tok senaste åren. Kände att jag behöver en paus, sa upp mig och går hemma. Kommer göra det 1 år innan jag får barn.

    Friheten är underbar rent ut sagt. Ångrar mig inte en sekund.


    Du skall alltså vara föräldraledig med lägsta föräldrapenning sedan? Eller räknar du med att arbeta 8 månader innan barn?
  • Anonym (TS)
    Anonym (G) skrev 2021-10-10 09:12:56 följande:

    Du måste vara aktivt arbetssökande för att skydda din sgi.

    Skriver du in dig hos arbetsförmedlingen så kommer du få en plan som troligen innebär att du skall söka mellan 10-20 arbeten per månad, vilket naturligtivs inte tar så mycket tid.

    Ett annat sätt att skydda din sgi är att studera 50% på csn-berättigad utbildning. Du kan läsa en kurs på distans.

    Kanske är 4h plugg 5 dagar i veckan ändå skönt för att göra något under ledigheten?

    Om du bara skall studera en kurs så behöver du heller inte klara den för att sgi skall skyddas. Skall du däremot studera en kurs till sedan kan det bli problem med sgi-skyddet


    Hur gör alla hemmafruar/hemmamän då?? :-O
  • Ruter

    Jag gjorde liknande. Då sökte jag en enkel kurs som gick på 50% som jag knappt behövde lägga energi på. Ett ämne inom hobbyn som jag håller på med för att på så vis skydda sgi.

  • Anonym (Hemmafru)
    Anonym (TS) skrev 2021-10-10 09:14:43 följande:
    Hur gör alla hemmafruar/hemmamän då?? :-O
    Accepterar att man inte har någon SGI. Antingen söker man jobb och då är det bara tillfälligt att gå hemma eller så är det ett medvetet val och då vet man också att man inte har någon SGI. Jag har varit hemma i fyra och ett halvt år nu, jag värderar friheten, lugnet och måendet mer.
  • Anonym (G)
    Anonym (TS) skrev 2021-10-10 09:14:43 följande:

    Hur gör alla hemmafruar/hemmamän då?? :-O


    Skiter i sin sgi.

    Alternativt barn tätt.

    Barnets första år är sgi skyddad. Då kan man sedan vara hemma tills barnet är typ två på föräldrapenning. Har man då fått ett barn till så är saken löst
  • Anonym (TS)
    Ruter skrev 2021-10-10 09:16:42 följande:

    Jag gjorde liknande. Då sökte jag en enkel kurs som gick på 50% som jag knappt behövde lägga energi på. Ett ämne inom hobbyn som jag håller på med för att på så vis skydda sgi.


    Men då skyddade du SGI:n bara till 50%?
  • Anonym (G)
    Anonym (TS) skrev 2021-10-10 09:31:01 följande:

    Men då skyddade du SGI:n bara till 50%?


    Nej. Det räcker med studier på minst 50% för att skydda hela sgi
  • Anonym (F)
    Anonym (TS) skrev 2021-10-10 09:14:43 följande:

    Hur gör alla hemmafruar/hemmamän då?? :-O


    De har ingen SGI. Har man ingen inkomst kan man inte ha någon. Blir de sjuka får de sjukvård som alla andra. Men ingen inkomst under tiden, för de hade de inte innan heller.

    Risken de får leva med är att bli långtidssjuk om de har avsikten att söka jobb senare, precis som din situation.

    Tipset om deltidsstudier är bra om du tänkt vara ?ledig? under några månader.
Svar på tråden Hur skydda SGI om man vill göra ingenting ett tag?