• mandelskrutten

    Ni som jobbar 100% distans (ej på kontoret) vad jobbar ni med?!

    Ni som jobbar 100% på distans (hemifrån/ej på kontoret), vad har ni för jobb?

    Efter pandemin vill min arbetsgivare att vi ska sitta 9 timmar på kontor varje dag .

    Känner mig bevakad, iakttagen och blir bara ett litet kugghjul i stora företaget. De får mer kontroll över en.

    Jag sparar pengar med att sitta hemma mm. Har enkelt jobb.

  • Svar på tråden Ni som jobbar 100% distans (ej på kontoret) vad jobbar ni med?!
  • Anotherone
    mandelskrutten skrev 2021-10-10 09:48:30 följande:

    Ni som jobbar 100% på distans (hemifrån/ej på kontoret), vad har ni för jobb?

    Efter pandemin vill min arbetsgivare att vi ska sitta 9 timmar på kontor varje dag .

    Känner mig bevakad, iakttagen och blir bara ett litet kugghjul i stora företaget. De får mer kontroll över en.

    Jag sparar pengar med att sitta hemma mm. Har enkelt jobb.


    Administrativt inom en offentlig verksamhet.
    Vi har också öppnat upp mera nu och för den som vill är man åter välkommen att komma in till kontoret. Men var och en kommer också att få avtala om att arbeta på distans mer strukturerat. Jag kommer att begära att få arbeta hemifrån så mycket det går och behöver komma in 2 dagar per månad, det är minimum på alla enheter. 
    Andra kollegor föredrar att vara på plats, medan någon kommer dela sin tid ungefär 50/50.
  • mandelskrutten
    Anotherone skrev 2021-10-10 11:21:34 följande:

    Administrativt inom en offentlig verksamhet.

    Vi har också öppnat upp mera nu och för den som vill är man åter välkommen att komma in till kontoret. Men var och en kommer också att få avtala om att arbeta på distans mer strukturerat. Jag kommer att begära att få arbeta hemifrån så mycket det går och behöver komma in 2 dagar per månad, det är minimum på alla enheter. 

    Andra kollegor föredrar att vara på plats, medan någon kommer dela sin tid ungefär 50/50.


    Uppfattas du inte som att du sviker teamet ifall

    du jobbar mer hemma än andra?

    Jag får de signalerna när jag presenterar det förslaget för mig..,,tyvärr
  • Anotherone
    mandelskrutten skrev 2021-10-10 11:27:39 följande:
    Uppfattas du inte som att du sviker teamet ifall

    du jobbar mer hemma än andra?

    Jag får de signalerna när jag presenterar det förslaget för mig..,,tyvärr
    Nej verkligen inte. Det är uttalat att alla som vill kommer att få arbeta på distans i den omfattning det passar enheten. Det är liksom spelreglerna. Vill man får man vara på plats 100%. Åt andra hållet - vill man får man jobba hemma nästan 100%, två dagars kontorsarbete per månad är minimum. 
    Sätter man såna regler får man ju vara beredd på utfallet så att säga.

    Som jag uppfattade senast dialogen var uppe i veckan så blir vi;
    3 st jobbar främst på distans, kontoret 2 dagar per månad (samma dagar förstås för att möjliggöra workshops mm)
    1st som vill vara på plats heltid
    2st som kommer lägga sig ungefär 50/50. Ena tänker varannan vecka på kontoret (pga barn varannan vecka) och andra uppfattade jag hemifrån kanske må-on och kontoret to-fre.
    Chefen har jobbat en del på distans redan innan corona så hen fortsätter väl så.

    Jag tycker att alla företag i nuläget ska skriva en policy gällande distansarbete och förmedla riktlinjerna till personalen, så att alla vet vad man har att utgå ifrån.
  • mandelskrutten
    Anotherone skrev 2021-10-10 11:38:59 följande:

    Nej verkligen inte. Det är uttalat att alla som vill kommer att få arbeta på distans i den omfattning det passar enheten. Det är liksom spelreglerna. Vill man får man vara på plats 100%. Åt andra hållet - vill man får man jobba hemma nästan 100%, två dagars kontorsarbete per månad är minimum. 

    Sätter man såna regler får man ju vara beredd på utfallet så att säga.

    Som jag uppfattade senast dialogen var uppe i veckan så blir vi;

    3 st jobbar främst på distans, kontoret 2 dagar per månad (samma dagar förstås för att möjliggöra workshops mm)

    1st som vill vara på plats heltid

    2st som kommer lägga sig ungefär 50/50. Ena tänker varannan vecka på kontoret (pga barn varannan vecka) och andra uppfattade jag hemifrån kanske må-on och kontoret to-fre.

    Chefen har jobbat en del på distans redan innan corona så hen fortsätter väl så.

    Jag tycker att alla företag i nuläget ska skriva en policy gällande distansarbete och förmedla riktlinjerna till personalen, så att alla vet vad man har att utgå ifrån.


    Känns som att ju lägre ner man är i organisationen, det företag jag jobbar för, ju mer simpelt jobb, desto mer bör man vara kontoret. Får de signalerna.

    Som att det är privilegium att få jobba hemifrån och bara de högre upp ska få rätten till den friheten...

    Är det så för dig med? Uppfattning?
  • Anotherone
    mandelskrutten skrev 2021-10-10 12:04:00 följande:
    Känns som att ju lägre ner man är i organisationen, det företag jag jobbar för, ju mer simpelt jobb, desto mer bör man vara kontoret. Får de signalerna.

    Som att det är privilegium att få jobba hemifrån och bara de högre upp ska få rätten till den friheten...

    Är det så för dig med? Uppfattning?
    Jag skulle säga att det var så innan covid. Vi hade ett distansavtal redan innan men det var mer förbehållet medarbetare högre upp i organisationen. Chefer, strateger, högre tjänstemän. Nu med covid så blev ju alla, allt ifrån dem med socialt arbete till ekonomer, kanslister, förvaltare, administratörer ALLA hemskickade. Och det har väl visat sig att arbetet blir gjort med minst samma kvalitet. Så nu kan man inte längre hävda att det skulle vara till nackdel att folk jobbar hemifrån.

    Dessutom var det så innan att alla inte hade tekniken. Jag tex. hade inte ens en laptop, jag hade en stationär skärm med en liten klient för jag jobbade aldrig hemifrån. Medan någon kollega fått en ny dator i form av laptop med docka. Hen jobbade heller aldrig hemifrån men möjligheten fanns och nu när covid kom så tog hen datorn och gick hem. Laptops beställdes till alla. Så det är också löst nu - alla kan.
Svar på tråden Ni som jobbar 100% distans (ej på kontoret) vad jobbar ni med?!