• Sun 10 Oct 2021 11:00
    4323 visningar
    2 svar
    2
    4323

    Rastips

    Hej, har haft funderingar länge på att skaffa en till hund.. funderar dock över ras. Haft vit herdehund, de har ju fantastisk temperament. Har ni tips på raser med liknande egenskaper fast mindre till storleken? Helst kortare päls då jag har häst och det blir en del duschar under lerperioden.

    Kikat på dansk-svensk gårdshund, även lite miniature american shepherd.

    Mestadels familjehund, hänga med på ridturer, ev eftersök.

    Vad har jag missat för raser att kika på?

  • Svar på tråden Rastips
  • Mon 11 Oct 2021 17:49
    #1

    Dvärgschnauzer och bedlingtonterrier är aktiva raser som gillar att jobba men inte kräver det i samma utsträckning som den vita herden. Korthårig collie kan vara ett alternativ om du inte tycker den är för stor. Om du kan tänka dig mer aktivering är ju schnauzern en trevlig men lite mer krävande ras.

  • Tue 23 Nov 2021 13:09
    #2

    Irish Softcoated Wheaten Terrier är en väldigt aktiv hund som behöver aktiveras mycket. De har ljus päls som behöver borstas runt 1 gång i veckan (eller mer). Jag rider själv och brukar ha med min Wheaten ut, och han älskar det. Dock är det viktigt att komma ihåg att det är en terrier, som kan ha egna idéer, så du behöver vara rätt bestämd. Det är också viktigt att du kan skratta åt hundens påhitt, och att det inte bara blir "Nej, nej, nej"

Svar på tråden Rastips