• Rutisen123

    Snoka i barnets rum?

    Tycker ni att det är okej att snoka i ens barn/tonårings rum? Eller att till exempel deras syskon snokar UTAN tillåtelse och berättar för föräldrarna vad den hittat?

    Jag personligen tycker som förälder att man berättar för barnet innan man går igenom rummet så den tycker det är okej. På det sättet kan barnet lita på en? Skriv gärna era åsikter:)

  • Svar på tråden Snoka i barnets rum?
  • Anonym (Why)

    Varför ska det snokas igenom?

    Kollar din partner igenom din telefon med jämna mellanrum?

  • Anonym (???)

    Vad är det du/ni i så fall söker efter? Om jag misstänker att min tonåring röker cannabis (eller värre)  skulle jag utan tvekan gå in och leta när ungdomen inte var hemma! Eller om jag misstänkte att ungdomen hade vapen hemma - kriminella saker helt enkelt. 

    Om man mest är nyfiken på om ungdomen har kondomer eller p-piller och har sex, så nej - sånt hör privatlivet till och vill de inte berätta för sina föräldrar så får det vara så. 
    Vad ska syskon in och göra? 

  • Anonym (Nej)

    Nej!! Då ska man ha väldigt starka misstankar om vad man skulle hitta, alltså veta att man söker efter droger, vapen eller liknande. Annars ska man aldrig bryta någons integritet på det sättet, och ett snokande syskons ska straffas så klart. Det spelar ingen roll om barnet säger att hen är ok med det, det visar bara att man inte litar på sitt barn och du kan aldrig veta om hen säger ja fast hen egentligen inte vill, så låt bli.

  • Anonym (Snoken)

    Om man frågar innan så är det väl ändå ingen mening med snokandet?

    Jag har snokat åtskilliga gånger i min yngsta sons rum, vilket jag hade skäl till och fick mina misstankar bekräftade.

  • Anonym (B)

    Ja. Om man misstänker något är det klart det är okej. Man har ju liksom ansvar över personen.

    Även om det gäller hämta tex porslin ska det vara okej, för det är ditt porslin och ditt hus. Men då är det inte att snoka.

  • Drottningen1970

    Ser ingen anledning att ett syskon ska snoka.

    En förälder däremot har ansvar för barnet och då kan det finnas situationer där det måste snokas för att man ska kunna uppfylla sitt ansvar som förälder. Om jag exempelvis misstänkte att mitt barn höll på med droger eller kriminalitet skulle jag göra allt i min makt för att ta reda på så mycket som möjligt. Barnets integritet skulle i det läget vara helt betydelselös för mig.

  • Anonym (Snoken)
    Drottningen1970 skrev 2021-10-10 13:18:16 följande:

    Ser ingen anledning att ett syskon ska snoka.

    En förälder däremot har ansvar för barnet och då kan det finnas situationer där det måste snokas för att man ska kunna uppfylla sitt ansvar som förälder. Om jag exempelvis misstänkte att mitt barn höll på med droger eller kriminalitet skulle jag göra allt i min makt för att ta reda på så mycket som möjligt. Barnets integritet skulle i det läget vara helt betydelselös för mig.


    Helt riktigt, håller med om allt.
    Jag har även snokat efter att barnet var myndig, så länge jag står för bostaden så tar jag mig denna rättighet.
  • Jemp

    I normalfallet tycker jag inte det är okej, men om barnet är på väg utför och in i problem är det en annan sak, precis som flera är inne på.

  • Anonym (Q)

    Om du menar att man letar igenom rummet utan att först säga till så bör man nog spara det till extremt allvarliga misstankar om droger eller destruktiva beteenden.

    Att man sedan behöver tillgång till den unga personens rum av mindre trängande skäl (lokalisera tallrikar och matrester i olika stadier av nedbrytning, hitta lånade och bortglömda prylar) kan man göra tillsammans eller efter att ha informerat honom eller henne. Så fort de kan ta ansvar för att klara av det själv så har de även privilegiet att göra det.

    Även barn har rätt till ett privatliv och det är inte ok att snoka i det. Jag har för tillfället tre tonåringar och har aldrig sökt igenom någons rum som i det första fallet, men nästan varje vecka hjälpt någon som i det andra.

  • Anonym (Rut)

    Tycker att det är ens skyldighet att leta igenom rummet, om man misstänker att barnet håller på med dåligheter (droger, något annat kriminellt, alkohol allt för ungt) eller mår uppenbart väldigt dåligt. 

    Barnet behöver inte informeras innan, tänker tvärt om att man passar på när barnet inte är hemma. Hittar man inget behöver man inte heller säga att man tittat igenom rummet.

  • nernu
    Anonym (Why) skrev 2021-10-10 11:50:53 följande:

    Varför ska det snokas igenom?

    Kollar din partner igenom din telefon med jämna mellanrum?


    En partner är vuxen och ansvarig för sig själv. Som förälder är du ansvarig för ditt barn. Går inte att jämföra.
  • JonasHisingen

    Håller med andra i tråden som skriver att det beror på vad man misstänker att barnet har i rummet och vilken ålder barnet är i. Utgångsläget är att man bygger en förtroendefull relation med sitt barn och att hon/han ibland gör misstag och att det är okej. Det sämsta man kan göra är att peka med hela handen tills barnet blir arton och då ger föräldrarna fingret. Handlar det om (illegala) droger, vapen, kriminalitet och liknande hade jag varit kompromisslös och krävt att få kontrollera. I övrigt tror jag det funkar bättre med dialog.

  • Anonym (Why)
    nernu skrev 2021-10-10 15:14:17 följande:

    En partner är vuxen och ansvarig för sig själv. Som förälder är du ansvarig för ditt barn. Går inte att jämföra.


    Nej men fortfarande handlar det om integritet och TS skriver inte varför.

    Misstänks något - då kan man tillsammans med barnet gå in och säga att man tänker gå igenom rummet, jag anser inte att man behöver skicka in ett syskon. Låter mer som att TS bara är nyfiken och vill snoka mer än att TS är orolig över något för då blandar man inte in ett mindre syskon om man exempelvis tror att man ska hitta kriminella saker
  • nernu
    Anonym (Why) skrev 2021-10-10 15:49:36 följande:

    Nej men fortfarande handlar det om integritet och TS skriver inte varför.

    Misstänks något - då kan man tillsammans med barnet gå in och säga att man tänker gå igenom rummet, jag anser inte att man behöver skicka in ett syskon. Låter mer som att TS bara är nyfiken och vill snoka mer än att TS är orolig över något för då blandar man inte in ett mindre syskon om man exempelvis tror att man ska hitta kriminella saker


    Skicka syskon gör man givetvis inte. Jag reagerade på jämförelsen att snoka om man nu vill kalla det så i sin partners liv eller i sitt barns liv.

    Nej ett barn ska inte ha samma rätt till ett privatliv för de har inte utvecklat något konsekvenstänk och varken kan eller förväntas ta ansvar för sina handlingar. Folk jämför ofta barns telefoner med våra gamla dagböcker vilket givetvis är helt befängt. En dagbok är en persons egna tankar i skrift. En telefon är ett kommunikationsmedel som gör att ditt barn har tillgång till saker som inte ens vuxna mår bra av.
  • Anonym (Why)
    nernu skrev 2021-10-10 16:01:43 följande:

    Skicka syskon gör man givetvis inte. Jag reagerade på jämförelsen att snoka om man nu vill kalla det så i sin partners liv eller i sitt barns liv.

    Nej ett barn ska inte ha samma rätt till ett privatliv för de har inte utvecklat något konsekvenstänk och varken kan eller förväntas ta ansvar för sina handlingar. Folk jämför ofta barns telefoner med våra gamla dagböcker vilket givetvis är helt befängt. En dagbok är en persons egna tankar i skrift. En telefon är ett kommunikationsmedel som gör att ditt barn har tillgång till saker som inte ens vuxna mår bra av.


    Att jag jämförde var mer ifall det fanns misstanke till misstro eller oro.

    Jag var orolig över min son, jag pratade med honom och sa att vi tillsammans skulle gå och kolla igenom hans rum. Han erkände då att han hade en halvdrucken flaska vodka i garderoben, så vi satte oss och pratade. Allt löste sig.

    Och som sagt - har man en oro så blandar man absolut inte in syskon i detta.

    Min tanke att man tar det med barnet och kommer igenom tillsammans (barnet behöver inte leta givetvis utan bara vara med på vad som sker) är för att jag inte vill ge mina barn anledningar till att inte lita på mig. Mina barn ska kunna lita på mig och det var just det jag fick igenom med min son. Händer något honom ute så ska han kunna ringa mig utan att vara orolig att få skit för något, han ska veta att jag ställer upp till 100% och inte vara rädd och inte ringa mig för att be om hjälp.

    Däremot så kan man alltid sitta ner dagen efter vid tillfälle och prata och diskutera.
  • Anonym (Integritet)

    Verkligen inte ok. Även barn /ungdomar behöver en privat sfär som ska respekteras.

Svar på tråden Snoka i barnets rum?