• pikalalela

Föräldrapenning, hjälp!

Hej
    Jag är beräknad 27 december. Jag har 8 semesterdagar kvar som jag kan använda innan jag går på föräldraledigt. Tips på hur jag ska lägga upp det i samband med föräldrapenningen? Eller spelar det någon roll när man tar ut föräldrapenning? dag innan röd dag/ helger, såna grejer? Hur långt innan bör man ansöka så man får pengarna i tid?

Tack snälla för alla råd

• Svar på tråden Föräldrapenning, hjälp!
  • flisanflisan

Hej!

Svår fråga och självklart helt beroende på vilket upplägg du/ni tänkt, men förbered dig på ett långt svar för här kommer mina reflexioner, ur mitt perspektiv:
    - vara hemma läääänge eller mer ordinärt (då tänker jag c:a 14 - 20 månader), dvs snåla med dagar eller snarare akta så de inte fryser inne?
    - fördelning mellan dig och medförälder (om sådan finns)
    - skatteplanering

För min del (jag får min tvåa nu i nov/dec) är strategin följande:
    - Jag räknar med att jobba till nån vecka innan bf. Mår fortfarande bra helt utan krämpor, så tror jag kommer klara det. Gjorde så med mitt förra barn och det gick fint. För andra är det viktigt att gå hemma och dona och görs gravidyoga i flera veckor, eller akta sig för covidsmitta. (Alternativt sjukskrivning/gravidpening men detär ju mer än hälsofråga än ett val, så skriver inget om det.) Jag för min del är fullvaccinerad och räknar kallt med att risken ska vara liten. Tycker också det känns roligare att ta ut föräldradagarna efter att barnet kommit ut.
    - Men OM jag hade tänkt vara hemma innan bf skulle jag ta föräldraledigt och ingen annan ledighet. Jag är höginkomsttagare och betalar normalt sett mycket skatt, vilket jag också kommer göra i år. Nästa år däremot räknar jag med att vara hemma kanske 10 månader, dvs arbeta bara 2 månader som innebär väldigt liten total årsinkomst = väldigt lite skatt. Det innebär för min del att insparad semester, komp, flex mm är listigt att ta ut efter årsskiftet 21/22, så de hamnar på 2022 års deklaration och fler slantar går till mig istället för till skatt. Jag har normalt sett ingenting emot att betala skatt och röstar snarare rött än blått, men just här tillåter jag mig att vara lite taktisk.
    - SGI-begreppet är du bekant med? Sjukpenningsgrundande inkomst. Det är den som utgör basen för hur storleken på din föräldrapenning beräknas. Bygger på din inkomst från anställning, i kombination med arbetstid. Dvs även om du tjänar skitmycket stålar på en deltidstjänst kan du aldrig nå upp till full SGI, för det krävs 100% anställning. Har att göra med att ens SGI relateras till hur mycket du "bidrar" till samhället, alltså även med ditt arbete, inte enbart hur mycket du tjänar/skattar. Rent taktiskt är det möjligt att spara väldigt många föräldradagar barnets första levnadsår, du får nämligen ingen reduktion i SGI om du är föräldraledig från ditt jobb utan att ta ut en enda föräldradag. När barnet fyller ett gäller att OM du är FL från ditt jobb behöver du ta ut FL-dagar för att kompensera all arbetsfrånvaro 5 dagar/vecka om du är hemma heltid, annars reduceras din SGI i motsvarande grad.
    - Om du eller partner avser att jobba deltid under någon del av barnets uppväxt innebär ju detta reducerad arbetstid. Det innebär att om du eller medförälder går ner 20% under ett år innebär det motsv 1 dag/vecka = behöver 50 sparade dagar per år. Om det finns föräldradagar sparade så att du kan ta ut 1 dag/vecka och så behåller du din SGI, men om föräldradagarna är slut så har du visserligen rätt att reducera din arbetstid fram till ungen fyller åtta år, men du tappar SGI. Risk för kvinnofälla, prata igenom detta i god tid om det skulle bli aktuellt.
    - Jag/vi har valt att inte spara så himla mycket. Efter 4-årsdagen får man bara spara max 96 dagar (tror jag det är). Jag ser hur folk i omgivningen får kämpa för att inte en massa dagar ska "frysa inne". Men det där är ju väldigt olika och vissa föräldrar väljer ju att vara hemma i 2 - 3 år eller längre med sin unge, då går dagarna säkert åt. Eller om en jobbar deltid.
    - Jag och min partner har valt att inte överlåta några dagar mellan oss, vi har splittat rakt av. Då har vi 180 SGI-dagar och 45 garantidagar (nästan inga pangar alls i dom) vardera per barn. Det kan verka rättvist och jämställt men i ärlighetens namn har jag varit hemma ganska mycket mer och på nåt sätt ändå "snålat" med mina dagar mer än min kille. Kvinnofälla som vanligt alltså! På pappret ser det ut som vi tagit ut prick lika men jag har haft avsevärt större inkomstbortfall. Jag tror det är ganska klokt att prata igenom det på ett tidigt stadium (om du har en medförälder) och sedan lyfta frågan igen om situationen förändras.
    - På något sätt tycks det ändå som att nästan alla heterofamiljer, oavsett hur jämställda ambitioner man har, landar i att morsan vill vara hemma längre än hon kanske tänkte från början. Inte redo att avsluta amningen, sover dåligt på nätterna osv, orsakerna är många.Och kanske jobba deltid sen. Och tydligen accepterar farsorna ofta det där.

Svar på tråden Föräldrapenning, hjälp!