• Anonym (TS)

    Ni som fått försäkringspengar för era barn. Vad har ni gjort med dessa?

    Har en bekant som har en son som har fått neuropsykiatriska diagnoser och de kommer få närmare 300 000:- i försäkringspengar.

    De har TryggHansa som försäkringsbolag och de betalar ut pengar till försäkringstagare dvs vårdnadshavarna i detta fallet som ett stöd till familjen.

    De uttrycker sig som att de "vunnit på lotto". De pratar om diverse onödiga prylar de ska köpa och resor som ska göras. Jag tycker det känns märkligt.

    Hur har ni gjort?

    Har ni levt gott på pengarna eller sparat dem till det barnet som ersättningen avser?

  • Svar på tråden Ni som fått försäkringspengar för era barn. Vad har ni gjort med dessa?
  • fjanten

    Det beror på. Med vår ekonomi hade vi sparat det till barnet. Hade vi däremot haft det knapert kanske de pengarna skulle kunna möjliggöra deltidsarbete för att få mer tid att hjälpa barnet på olika sätt. Men pengarna hade aldrig spenderats på prylar eller liknande till OSS, om det nu är vad du tänker att detta föräldrapar planerar.

  • LFF
    Anonym (TS) skrev 2021-10-12 12:33:43 följande:

    Har en bekant som har en son som har fått neuropsykiatriska diagnoser och de kommer få närmare 300 000:- i försäkringspengar.

    De har TryggHansa som försäkringsbolag och de betalar ut pengar till försäkringstagare dvs vårdnadshavarna i detta fallet som ett stöd till familjen.

    De uttrycker sig som att de "vunnit på lotto". De pratar om diverse onödiga prylar de ska köpa och resor som ska göras. Jag tycker det känns märkligt.

    Hur har ni gjort?

    Har ni levt gott på pengarna eller sparat dem till det barnet som ersättningen avser?


    Vi har fått skada för ärr i ansiktet (på hakan) för ena barnet. Dessa pengar behövde vi skapa ett eget konto i barnets namn för så att vi föräldrar inte kan använda upp pengarna utan barnet ska få tillgång till dem när han fyller 18. Vi skapade ett konto hos Avanza så att vi kunde investera pengarna. Han har fått pengar både från sin egen barnförsäkring (Folksam) och från kommunens försäkringsbolag då skadan inträffade på förskolan. 
  • Anonym (X)

    Det har inte varit några stora belopp att tala om alls men de har gått in på barnets sparkonto.

  • Anonym (Anna)

    Men det har väl inte du med o göra! De köper vad de vill, det är deras pengar.

  • Anonym (MTA)

    Jag skadade ett öga när jag var tonåring och fick kraftigt nedsatt syn på det ögat. Försäkringspengarna användes till utlandsresor och min systers språkresa. Lite bitter kan jag känna att jag är då jag har ganska dyra kostnader för glasögon idag. Förutom att jag fick följa med på någon resa, fick jag ingenting av pengarna.

  • Anonym (A)

    Pengarna får gärna täcka upp en del av föräldrarnas extra utgifter som följt med olyckan men resten (det absolut mesta alltså) borde sättas in i fonder eller liknande för barnet, låsta till 18 år eller längre om det går.

    Nöjespengar, det är så man spyr på såna föräldrar!

  • Anonym (MTA)
    Anonym (Anna) skrev 2021-10-12 12:46:34 följande:

    Men det har väl inte du med o göra! De köper vad de vill, det är deras pengar.


    Men man måste väl få ställa en fråga om hur andra gjort? Jag tror att det är ganska vanligt att pengarna används till annat än till barnet.
  • Anonym (förälder till barn med autism)

    Vi har ett barn med autism och utvecklingsstörning och fick också försäkringspengar ifrån Trygg-Hansa.

    Vi liksom många andra föräldrars på vårt barns skola, dvs särskola har gått ner i arbetstid, antingen den ena föräldern eller att bägge går ner tid och jobbar deltid.
    Det just för att barnet inte ska behöva ha långa dagar på skola och fritids då många av barnen behöver mer lugn och ro och inte orkar lång dagar.
    Det är också mer besök på habilitering, läkare osv som tar tid och som man kan lägga på den tiden man inte jobbar.
    Men det kan också vara att vissa fritidsaktiviteter bara finns vissa tider och man som förälder behöver vara med på det för att hjälpa barnet, vårt barn går på en idrott för barn med funktionshinder som är kl 16 te x.
    Finns ju inte lika stort utbud för barn med funktionshinder.
    Vi har också gått länge på simskola för barn med särskilda behov för att vårt barn ska kunna lära sig simma på sitt sätt, kostar lika mycket som andra simskolor men vi har hållit på länge.

    Vi behöver också köpa in vissa hjälpmedel som kostar, t ex använder sig många i skolan av bildspråk, dvs pratar med bilder och då behövs mobil, ipod eller liknande, ibland flera, också iPads då barnen använder dom och lägger pussel, enkla spel osv för att lära sig.
    Dom används också till viss del i skolan.

    Det kan vara vissa speciella kläder, speciella leksaker, anpassa hemmet.
    Men vi får också anpassa våra semestrar så att det fungerar för vårt barn och dom kan kosta mer då vi inte kan bo hur som helst.
    Ibland har vi inte kunnat göra saker med vårt funktionshindrade barn men då har vi ändå kunnat skicka våra andra barn på läger mm så att dom inte alltid behöver anpassa sig efter sitt syskon, dom får ofta ändå anpassa sig så det är ju ett tillskott på många olika sätt till familjen.
    Vårt äldsta barn har fått åka iväg mer på olika läger just för att hon ska få leva ett mer normalt liv med kompisar mm då hon ofta just fått ändra saker vi gör för att syskonet inte klarat av det vi tänkt göra eller så går det inte ens att genomföra.
    Man gör så att det ska bli så bra som möjligt för alla.

    Men vi försöker också spara pengar för ingen vet ju hur framtiden blir för vårt barn med autism och utvecklingsstörning, det ska finnas pengar till aktiviteter, utflykter, bra kläder osv även när barnet är vuxet.

    Så här resonerar de flesta föräldrar jag vet som fått försäkringspengar.
    Pengarna är till barnet och familjen men så klart helt beroende på varför man fick dom, i vårt fall går det ju mest till barnet men även till familjen eftersom vi alla måste anpassa oss efter vårt barn med funktionshinder.

    Sen har vi också vårdbidrag men det räcker inte långt när man gått ner i tid så försäkringspengarna är ett tillskott.

  • Limajo

    Ersättningen för vissa diagnoser är till föräldrarna, inte till för att spara till barnet, som ersättning för ärr exempelvis är. Det framgår av försäkringsbrevet.

    Som förälder till barn med npf har man ofta extra utgifter, eller begränsade inkomster i jämförelse med vad man skulle haft om man haft normtypiska barn. Så pengar till semesterresor mm kanske inte finns. Att vilja använda pengarna till att göra roliga saker med familjen ser jag inget fel i, även om jag kanske inte skulle uttrycka mig som att jag vunnit på lotto. Själv klantade jag mig när jag sökte vårdnadsbidrag så jag är inte berättigad till ersättning från förskringsbolaget. Hade jag fått pengar hade de dock gått till att ge familjen lite guldkant, inte till barnens sparkonton.

  • lövet2

    Nu fick jag ju inte i närheten av den summan, men en tilläggsförsäkring gjorde att jag fick ut en summa från TryggHansa när dottern fått sin diagnos.
    Jag satte av en tredjedel på ett konto i dotterns namn, så hon har lite extra pengar när hon blir vuxen. Resten har använts för att jag ska kunna vara ledig och följa med henne på en massa saker. Det är Hab, BUP, tandläkaren, skolmöten och så fritidsaktiviteter hon inte klarar av att gå ensam på. Som mamma till en 17-åring kan man inte bara vabba för allt, så jag får helt enkelt ta ledigt 2-3 dagar i månaden, och det kostar.

Svar på tråden Ni som fått försäkringspengar för era barn. Vad har ni gjort med dessa?