• Anonym (next step)

"Utslängd" hemifrån, 17 år. Vad gör jag nu?

Grattis på födelsedagen eller så. Imorgon fyller jag 17 och här sitter jag på en busshållplats med min hund, skolväska och en större väska med lite kläder och grejer. Jag och min styvmorsa har bråkat i flera år och vi fick väl båda nog. Hon sa att jag skulle dra åt helvete och inte sätta min fot i hennes hem igen. Jag sa att jag gärna lät bli. Farsan är en jävla mes och håller sig undan eller så är han på hennes sida när vi bråkar. Så jag drog. 

Jag tänker ta sista bussen som går ut till vårt landställe. Det blir jobbigt att ta mig till skolan i morgon bitti men skitsamma. 

Jag vill egentligen inte prata med någon på skolan om det. Särskilt inte på min födelsedag. Jag har faktiskt aldrig pratat med någon annan än mina lärare på skolan. Men jag antar att jag måste? Vad ska jag annars göra?

• Svar på tråden "Utslängd" hemifrån, 17 år. Vad gör jag nu?
  • Anonym (next step)

Tack för alla grattis. Jag stack till plugget ändå, jag bad grannen närmast att kolla till hunden runt lunch eftersom hon var ute fortfarande. Annars hade jag lämnat hunden till bonden, där är hon alltid välkommen har de sagt. Hunden har en stor inhägnad rastgård med uppvärmd koja, vattenfontän och fri tillgång på torrfoder. Nu är jag på landstället med min bästa kompis.

Min pappa kom till skolan och pratade med mig och mentorn. Vi kom inte fram till så mycket.

• Anonym (J)

Säg till farsan att köpa en bra modern EPA-traktor eller liknande, och bo kvar i stugan. De kan dra åt h-e.

• Anonym (next step)
    Anonym (J) skrev 2021-10-13 18:25:08 följande:

Säg till farsan att köpa en bra modern EPA-traktor eller liknande, och bo kvar i stugan. De kan dra åt h-e.

Nej, någon EPA-traktor är jag inte intresserad av men jag har en bra cykel med vagn här ute
  • Anonym (#)
    Anonym (next step) skrev 2021-10-13 18:20:46 följande:

Tack för alla grattis. Jag stack till plugget ändå, jag bad grannen närmast att kolla till hunden runt lunch eftersom hon var ute fortfarande. Annars hade jag lämnat hunden till bonden, där är hon alltid välkommen har de sagt. Hunden har en stor inhägnad rastgård med uppvärmd koja, vattenfontän och fri tillgång på torrfoder. Nu är jag på landstället med min bästa kompis.

Min pappa kom till skolan och pratade med mig och mentorn. Vi kom inte fram till så mycket.

Men vad sa din pappa då? Är han villig att låta dig flytta hem? Fattar han inte att han inte har rätt att slänga ut dig? Vet han inte att han är försörjningsskyldig gentemot dig? Vad är hans plan? Att låta dig bo kvar i sommarstugan och skicka pengar då och då så att du kan köpa mat?
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Ett annat sätt) skrev 2021-10-12 21:33:43 följande:

Efter alla sympatier och ryggdunkningar så kör jag en annan approach. Med egen erfarenhet av en helt omöjlig dotter som aldrig gjorde som man sa, tjafsade om allt osv. Det slutade med att jag kastade ut henne och hon flyttade till sin mamma istället.

Det var ett bra beslut nu med facit i hand.

Mitt tips till dig är att du ska skärpa dig.

Sköt skolan, håll ordning på dina grejer, hjälp till hemma med städ och disk. Var snäll och hjälpsam mot ev. syskon och halvsyskon och framförallt lägg band på dina tonårshormoner och tjafsa inte. Då kommer allt lösa sig och alla kommer må bättre.

Du vet att det var pga dig och din dotters mamma som din dotter uppförde sig så där. Nåt i er uppfostran gick fel och det är inte din dotters fel. Barn är barn.
  • En manlig man
    Anonym (Fel) skrev 2021-10-13 19:42:36 följande:

Du vet att det var pga dig och din dotters mamma som din dotter uppförde sig så där. Nåt i er uppfostran gick fel och det är inte din dotters fel. Barn är barn.

Vilket jävla skitsnack. Hon var ju t.o.m myndig. Hon fick hur många chanser som helst att bättra sig och jag sa även att om hon inte skärpte till sig så skulle hon bli tvungen att flytta. Jag uppförde mig inte så mot mina föräldrar och ingen av mina syskon heller.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (next step) skrev 2021-10-12 19:42:12 följande:

Grattis på födelsedagen eller så. Imorgon fyller jag 17 och här sitter jag på en busshållplats med min hund, skolväska och en större väska med lite kläder och grejer. Jag och min styvmorsa har bråkat i flera år och vi fick väl båda nog. Hon sa att jag skulle dra åt helvete och inte sätta min fot i hennes hem igen. Jag sa att jag gärna lät bli. Farsan är en jävla mes och håller sig undan eller så är han på hennes sida när vi bråkar. Så jag drog. 

Jag tänker ta sista bussen som går ut till vårt landställe. Det blir jobbigt att ta mig till skolan i morgon bitti men skitsamma. 

Jag vill egentligen inte prata med någon på skolan om det. Särskilt inte på min födelsedag. Jag har faktiskt aldrig pratat med någon annan än mina lärare på skolan. Men jag antar att jag måste? Vad ska jag annars göra?

Har ni ett lantställe där du kan bo är väl det bra. Annars kontaktar du socialtjänsten. Går du på gymnasiet så är dina föräldrar underhållskyldiga tills du gått ut i så fall.
  • wyhib

Har du wifi på busshålplatsen? Laptop?
    Bara nyfiken eftersom det står att inlägget är gjort på dator och inte mobil.
  • trollhona

TS, jag råder dig att du kontaktar skolkuratorn på din skola. De kan hjälpa dig med stöttning. De har också sekretess så det du säger där kommer inte ut till lärarna eller någon på skolan omm du inte ger ditt medgivande.

Du är minderårig och dina föräldrar (din pappa iaf) är ansvarig för dig både ekonomiskt och allt annat tills du är myndig eller gått ut gymnasiet. De har något som kallas för försörjningskyldighet.

Som sista utväg kontaktar du socialtjänsten, de har barn och unga-grupp där du får en handläggare som stöttar er, din pappa/styvmor kan gå föräldrakurs för att få tips och stöd därigenom.

Har du någon diagnos, typ NPF? Behöver du mediciner eller annat som är viktigt? 

Mitt tips är att du bor kvar i sommarstugan om det går, och att din pappa kommer dit med pengar för mat. Det finns bra och billiga recept om du söker på "portionen under tian" och gör upp en budget för hur du ska kunna ha råd med mat till dig och hunden på det du får.

Försök sköta studierna så gott du kan. Förstår att det är tungt, men bit ihop. Lycka till och grattis i efterskott.
  • trollhona

Ytterligare fråga, är sommarstugan vinterbonad? Finns det el? Rinnande vatten? Toalett? Förvaring för färskvaror?
    Kan man bo där tryggt och säker även på vintern?

Säg åt din pappa att köpa en överfallssprej till dig.

Svar på tråden "Utslängd" hemifrån, 17 år. Vad gör jag nu?