• fruvalborg

    Trans: bevis på att könet sitter i hjärnan eller bevis på snäva könsroller?

    Vad tänker ni kring texten nedan och hur skulle ni bemöta det?

    ?Påstående 1

    Män och kvinnor skiljer sig endast åt när det gäller det biologiska och allt annat är en social konstruktion (genus).

    Påstående 2

    Det finns människor vars kön i hjärnan inte stämmer med deras könsorgan (transpersoner).

    Dessa två påståenden strider mot varandra och endast ett av dem kan vara sant. Antingen är transpersoner bara ett symptom på för snäva könsroller eller så är transpersoner ett bevis på att kön sitter i hjärnan likväl som mellan benen. Vilket av påståendena anser du är sant och varför??

  • Svar på tråden Trans: bevis på att könet sitter i hjärnan eller bevis på snäva könsroller?
  • Anonym (Nää)

    Det känns väldigt knepigt att bara få välja mellan två påståenden när det gäller något som är ganska så mycket mer komplicerat.

  • Anonym (??)
    fruvalborg skrev 2021-10-12 21:53:00 följande:

    Vad tänker ni kring texten nedan och hur skulle ni bemöta det?

    ?Påstående 1

    Män och kvinnor skiljer sig endast åt när det gäller det biologiska och allt annat är en social konstruktion (genus).

    Påstående 2

    Det finns människor vars kön i hjärnan inte stämmer med deras könsorgan (transpersoner).

    Dessa två påståenden strider mot varandra och endast ett av dem kan vara sant. Antingen är transpersoner bara ett symptom på för snäva könsroller eller så är transpersoner ett bevis på att kön sitter i hjärnan likväl som mellan benen. Vilket av påståendena anser du är sant och varför??


    Varför skulle de strida mot varandra? Det gör de ju inte? De handlar om olika saker. 
  • Anonym (Inte bemöta det alls.)
    fruvalborg skrev 2021-10-12 21:53:00 följande:

    Vad tänker ni kring texten nedan och hur skulle ni bemöta det?

    ?Påstående 1

    Män och kvinnor skiljer sig endast åt när det gäller det biologiska och allt annat är en social konstruktion (genus).

    Påstående 2

    Det finns människor vars kön i hjärnan inte stämmer med deras könsorgan (transpersoner).

    Dessa två påståenden strider mot varandra och endast ett av dem kan vara sant. Antingen är transpersoner bara ett symptom på för snäva könsroller eller så är transpersoner ett bevis på att kön sitter i hjärnan likväl som mellan benen. Vilket av påståendena anser du är sant och varför??


    Då bägge är politiskt korrekta påståenden men ändå går emot varandra så hade jag inte velat bemöta frågan alls.

    Då oavsett vad jag svarar kan det bli fel, jag blir kallad transfob, blir av med jobbet, uthängd på sociala medier, min internethistorik grävs upp för att se om jag någon gång uttryckt mig rasistiskt, homofobt, osv.  och kanske polisanmäld så åberopar jag min rätt till tystnad.

    Men egentligen vill jag säga att bägge påståendena är fel. Män och kvinnor skiljer sig åt på väldigt många olika sätt, och väldigt lite av det är en social konstruktion.

    En del människor drabbas av könsdysfori och vill vara av motsatt kön. Det är en psykisk sjukdom, och borde behandlas som en sådan, inte med kirurgi och hormoner.
  • Anonym (Nää)
    Anonym (Inte bemöta det alls.) skrev 2021-10-12 22:22:52 följande:

    Då bägge är politiskt korrekta påståenden men ändå går emot varandra så hade jag inte velat bemöta frågan alls.

    Då oavsett vad jag svarar kan det bli fel, jag blir kallad transfob, blir av med jobbet, uthängd på sociala medier, min internethistorik grävs upp för att se om jag någon gång uttryckt mig rasistiskt, homofobt, osv.  och kanske polisanmäld så åberopar jag min rätt till tystnad.

    Men egentligen vill jag säga att bägge påståendena är fel. Män och kvinnor skiljer sig åt på väldigt många olika sätt, och väldigt lite av det är en social konstruktion.

    En del människor drabbas av könsdysfori och vill vara av motsatt kön. Det är en psykisk sjukdom, och borde behandlas som en sådan, inte med kirurgi och hormoner.


    Du skulle ha fullföljt din rätt till att åberopa tystnad (det är år 2020 - häng med i svängarna)
  • Anonym (hu)
    Anonym (Inte bemöta det alls.) skrev 2021-10-12 22:22:52 följande:
    Då bägge är politiskt korrekta påståenden men ändå går emot varandra så hade jag inte velat bemöta frågan alls.

    Då oavsett vad jag svarar kan det bli fel, jag blir kallad transfob, blir av med jobbet, uthängd på sociala medier, min internethistorik grävs upp för att se om jag någon gång uttryckt mig rasistiskt, homofobt, osv.  och kanske polisanmäld så åberopar jag min rätt till tystnad.

    Men egentligen vill jag säga att bägge påståendena är fel. Män och kvinnor skiljer sig åt på väldigt många olika sätt, och väldigt lite av det är en social konstruktion.

    En del människor drabbas av könsdysfori och vill vara av motsatt kön. Det är en psykisk sjukdom, och borde behandlas som en sådan, inte med kirurgi och hormoner.
    Så tufft att framstå som att det vore katastrof att uttrycka sig på ett visst sätt, beklaga sig och sedan ändå känna sig manad att säga det.
  • Anonym (genus)

    Jag förstår inte varför påståendena strider mot varann enligt dig. Transpersoner vet om att de inte är biologisk det andra könet men känner sig mer bekväma i det motsatta könets genusroll. 

  • Anonym (Inte bemöta det alls.)
    Anonym (hu) skrev 2021-10-12 22:46:29 följande:
    Så tufft att framstå som att det vore katastrof att uttrycka sig på ett visst sätt, beklaga sig och sedan ändå känna sig manad att säga det.
    Tack, men här är jag anonym, då kan jag vara tuff. hade knappast sagt så "på riktigt"
  • Anonym (hu)
    Anonym (Inte bemöta det alls.) skrev 2021-10-12 23:10:48 följande:
    Tack, men här är jag anonym, då kan jag vara tuff. hade knappast sagt så "på riktigt"
    Nej men du är även tuff nog att beklaga dig... Vilket får dig att framstå som ännu mer feg än om du bara hade postat ditt skräp rakt av.
  • Anonym (Inte bemöta det alls.)
    Anonym (hu) skrev 2021-10-12 23:26:24 följande:
    Nej men du är även tuff nog att beklaga dig... Vilket får dig att framstå som ännu mer feg än om du bara hade postat ditt skräp rakt av.
    Själva beklagandet var för att varna TS och andra om att tänka sig för innan de besvarar sådana här frågor, vart de än kan ställas, internutbildningar tex. Det kan gå illa om man svarar fel.

    Nu vet jag att det även kan gå illa för att man berättar att det kan gå illa, men ok. Det vågar jag riskera än så länge.

    Du får gärna kalla mig feg, men fel svar på sånt här kan leda till att man får sin sociala media avstängd eller ännu värre, förlorar jobbet. Vem har råd att förlora jobbet? Inte jag.

    Det är lättare att vara modig när ens åsikt inte är "ditt skräp" som du riskerar förlora jobbet för. 
  • fruvalborg
    Anonym (genus) skrev 2021-10-12 23:09:05 följande:

    Jag förstår inte varför påståendena strider mot varann enligt dig. Transpersoner vet om att de inte är biologisk det andra könet men känner sig mer bekväma i det motsatta könets genusroll. 


    Det är inte enligt mig, jag fick ta del av texten (skriven ur mitt minne så inte ordagrant) och hade svårt att förstå och bemöta den. Jag tycker ingenting, jag är för dåligt påläst men vill lära mig mer på grund av en bonus.
Svar på tråden Trans: bevis på att könet sitter i hjärnan eller bevis på snäva könsroller?