• Anonym (Oroli­g)
    Wed 13 Oct 2021 14:45
    7082 visningar
    33 svar
    33
    7082

    Otrevlig barnmorska vid abort. Kanske behöver göra en till

    För strax över ett år sen gjorde jag en abort. Vid mötet med barnmorskan (jag vet inte rätta benämningen på hennes yrkestitel med säger barnmorska nu) vad hon, vad jag upplevde de som, väldigt otrevlig. Kändes som att hon skuldbeläggde mig för att ha blivit oplanerat gravid. Jag försökte hålla de kort men svarade på hennes frågor. Och bla sa hon att vi "absolut välja ut ett nytt preventivmedel så att detta ABSOLUT INTE hände igen". Jag ville såklart inte att de skulle hända igen heller. De va sättet hon sa de och annat på. hon fick mig att känna mig så värdelös med både hennes val av ord, tonfall och kroppsspråk. Nu är jag livrädd för att de har hänt igen. Men denna gången valde killen att gå emot mig när jag sa att kondom är ett måste. Han låtsades alltså sätta på en och när jag efter en stund upptäckte att den inte va på så sa han att den måste åkt av i dig. De fanns ingen varken i mig eller utanför och han erkände sen att han inte satt på den för att "de är oskönt" med kondom! (vill inte ha kommentarer om detta, har redan blivit misstrodd av vår gemensamma vän så sånt behöver jag inte, nu vill jag bara ha svar på min fråga eller råd) min mens är nu 3 dagar sen. Har beställt ett test men är rädd för vad det ska visa. Nog för att jag vill ha barn men inte nu. Och inte med honom. Jag är totalt livrädd för att de ska visa positivt, rädd för bemötande av kvinnokliniken och barnmorska. Jag är ingen person som använder abort som preventivmedel men de kommer ju isf att se ut som de. Jag vill inte tala om hur han lurade mig, är som sagt rädd för att bli misstrodd. Jag drar mig för att både ta testet och om de är positivt, ringa till kliniken. Mitt hjärta klappar. Får ångest över att kanske behöva genomgå en till abort. Jag vet varken ut eller in. Om det nu skulle vara så, kan jag be om att få en annan än tidigare barnmorska? Hur ska jag bemöta hen om jag får likadant bemötande den här gången? Va ska jag göra?

  • Svar på tråden Otrevlig barnmorska vid abort. Kanske behöver göra en till
  • Thu 14 Oct 2021 16:01
    #21
    Anonym (Orolig) skrev 2021-10-14 11:39:24 följande:
    Hej alla! Vill först tacka för ert fina stöd. Jag tog ett test imorse som tack och lov va negativt. Jag vet inte varför mensen är sen. Om det kan vara stressen efter de som hände. Men det känns som om en stor sten lyft från mina axlar. Jag behöver inte vända mig till abortkliniken och inte genomföra en till vilket känns otroligt bra. Nu ska jag ta itu med mitt mående efter att han gjorde sådär utan mitt samtycke och tankarna om att lämna blir allt starkare. Ska även skaffa preventivmedel trots att jag har svårt för hormoner. Återigen, tack för ert stöd och fina ord!

    Du ska inte skaffa hormonpreparat om du inte vill eller mår dåligt av det. Killen får vackert använda kondom eller avstå sex, eller så får ni ha sex på andra sätt än samlag. Det finns ju många möjligheter, eller hur? Dock bör du göra slut med din nuvarande kille, eftersom han inte respekterar dig samt inte är att lita på. Du har INGET att skämmas för, du träffade en dålig barnmorska. Men det är viktigt att du gör vad du kan för att inte hamna i denna situation igen. Gällande t ex val av partner, inte bara val av preventivmedel.
  • Thu 14 Oct 2021 22:05
    #22
    Anonym (Orolig) skrev 2021-10-13 19:03:31 följande:

    Tack!

    Jag kanske får ta och berätta för dom om de går åt de hållet.


    Det viktigaste är ju hur du går vidare nu.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Thu 14 Oct 2021 22:59
    #23
    Anonym (HH) skrev 2021-10-14 13:41:37 följande:

    Haha, oavsett så ska du såklart skriva till killen att du förmodligen är gravid. För att:

    1. Skrämma skiten ur idioten.

    2. För att få skriftligt att han avslöjar att han ljög om kondomen. Kanske kan anmälas.


    Jag sa till honom att min mens va sen och frågade om han va beredd att ta ansvar för sina handlingar. De va han såklart inte. Han vart nog rätt rädd. Tyvärr va jag för snabb så något erkännande skriftligt har jag inte fått. Men oavsett så blir de nog ingen anmälan. Ska koncentrera mig på mig själv och mitt mående nu.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Thu 14 Oct 2021 23:01
    #24
    fornminne skrev 2021-10-14 16:01:27 följande:

    Du ska inte skaffa hormonpreparat om du inte vill eller mår dåligt av det. Killen får vackert använda kondom eller avstå sex, eller så får ni ha sex på andra sätt än samlag. Det finns ju många möjligheter, eller hur? Dock bör du göra slut med din nuvarande kille, eftersom han inte respekterar dig samt inte är att lita på. Du har INGET att skämmas för, du träffade en dålig barnmorska. Men det är viktigt att du gör vad du kan för att inte hamna i denna situation igen. Gällande t ex val av partner, inte bara val av preventivmedel.


    Tack! Du har helt rätt. Jag ska iaf kolla på möjligheterna med preventivmedel med minst hormoner i. Eller kopparspiral.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Thu 14 Oct 2021 23:02
    #25
    Egon den stora skrev 2021-10-14 22:05:06 följande:

    Det viktigaste är ju hur du går vidare nu.


    Jag ska försöka landa i allt de här och se om jag känner att jag behöver gå och prata med nägon. Har just nu andra familjekriser som kanske kräver de också så de lutar åt de
  • Anonym (HH)
    Thu 14 Oct 2021 23:13
    #26
    Anonym (Orolig) skrev 2021-10-14 11:39:24 följande:

    Hej alla! Vill först tacka för ert fina stöd.

    Jag tog ett test imorse som tack och lov va negativt. Jag vet inte varför mensen är sen. Om det kan vara stressen efter de som hände. Men det känns som om en stor sten lyft från mina axlar. Jag behöver inte vända mig till abortkliniken och inte genomföra en till vilket känns otroligt bra.

    Nu ska jag ta itu med mitt mående efter att han gjorde sådär utan mitt samtycke och tankarna om att lämna blir allt starkare. Ska även skaffa preventivmedel trots att jag har svårt för hormoner.

    Återigen, tack för ert stöd och fina ord!


    Självklart ska du lämna honom. Och då behöver du inget hormonellt preventivmedel.

    Glöm inte att tala om för hela världen vad äcklet gjorde också.
  • Fri 15 Oct 2021 12:43
    #27
    Anonym (Orolig) skrev 2021-10-14 23:02:42 följande:

    Jag ska försöka landa i allt de här och se om jag känner att jag behöver gå och prata med nägon. Har just nu andra familjekriser som kanske kräver de också så de lutar åt de


    Huvudsaken just nu är att du förstår att du varit med om ett övergrepp och att en normal kille inte gör så. Sen kan du ta det andra allt eftersom.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Mon 18 Oct 2021 10:02
    #28
    +1
    Anonym (HH) skrev 2021-10-14 23:13:27 följande:

    Självklart ska du lämna honom. Och då behöver du inget hormonellt preventivmedel.

    Glöm inte att tala om för hela världen vad äcklet gjorde också.


    Jag lämnade honom i lördags kväll.

    Vem tror ni satt och grät, ångrade sig, bönade och bad?

    Det enda jag hoppas är att han förstår vad han har gjort och aldrig utsätter någon annan för samma sak.

    Egentligen vill jag berätta för alla men vart inte trodd tidigare så jag känner inte för att bli misstrodd igen. Jag hoppas att karma tar hand om honom.

    Dock så berättade han själv för hans närmaste killkompis varför jag lämnade honom. Kompisen hade gett honom en reäl utskällning sedan ringde han mig och vi pratade länge.

    De va ett mycket bra samtal och de känns skönt att hans egna vän vart arg på honom och tog avstånd. Då kanske han förstår vad han gjort ännu mer.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Mon 18 Oct 2021 10:03
    #29
    Egon den stora skrev 2021-10-15 12:43:44 följande:

    Huvudsaken just nu är att du förstår att du varit med om ett övergrepp och att en normal kille inte gör så. Sen kan du ta det andra allt eftersom.


    Tack! Dina och andras ord härinne betyder så mycket <3
  • Mon 18 Oct 2021 12:46
    #30
    Anonym (Orolig) skrev 2021-10-18 10:02:32 följande:

    Jag lämnade honom i lördags kväll.

    Vem tror ni satt och grät, ångrade sig, bönade och bad?

    Det enda jag hoppas är att han förstår vad han har gjort och aldrig utsätter någon annan för samma sak.

    Egentligen vill jag berätta för alla men vart inte trodd tidigare så jag känner inte för att bli misstrodd igen. Jag hoppas att karma tar hand om honom.

    Dock så berättade han själv för hans närmaste killkompis varför jag lämnade honom. Kompisen hade gett honom en reäl utskällning sedan ringde han mig och vi pratade länge.

    De va ett mycket bra samtal och de känns skönt att hans egna vän vart arg på honom och tog avstånd. Då kanske han förstår vad han gjort ännu mer.


    Han verkar ju i alla fall umgås med folk som är normala. I vilket fall så verkar det vara vanligt för tjejer att försöka lösa andras problem, vilket du inte behöver. Du har gjort mer än vad som kan krävas när du till och med pratat med både personen som utsatt dig för detta och dessutom hans kompis.

    Hoppas du kan gå vidare och släppa detta!
  • Anonym (A)
    Mon 18 Oct 2021 19:27
    #31
    fornminne skrev 2021-10-14 16:01:27 följande:

    Du ska inte skaffa hormonpreparat om du inte vill eller mår dåligt av det. Killen får vackert använda kondom eller avstå sex, eller så får ni ha sex på andra sätt än samlag. Det finns ju många möjligheter, eller hur? Dock bör du göra slut med din nuvarande kille, eftersom han inte respekterar dig samt inte är att lita på. Du har INGET att skämmas för, du träffade en dålig barnmorska. Men det är viktigt att du gör vad du kan för att inte hamna i denna situation igen. Gällande t ex val av partner, inte bara val av preventivmedel.
    Håller med
  • Anonym (XXX)
    Thu 21 Oct 2021 01:32
    #32
    Anonym (skräp) skrev 2021-10-13 15:48:48 följande:

    Säg att du blivit våldtagen. Det där är snudd på våldtäckt att göra så som han gjorde. Du behöver inte gå in närmare i detalj.


    Det var ett ovanligt dåligt råd. Personalen kommer i så fall att tjata om att hon ska polisanmäla, och de kan t.o.m. få för sig att ringa dit polisen. Och då blir det svårt för henne att säga till polisen att hon ljugit, och så dras det kanske igång en polisutredning mot den här killen som förstör hela hans liv. Hur tänkte du nu, egentligen?
  • Anonym (XXX)
    Thu 21 Oct 2021 01:34
    #33
    Anonym (Orolig) skrev 2021-10-13 16:06:10 följande:
    Har brottats mellan att de va ett övergrepp eller inte. Man vill inte tro att man varit med om de... Men visst har dom tystnadsplikt om jag skulle berätta vad som hände?
    Nej, inte om det gäller brott. Eller om socialen hör av sig och vill ha journalanteckningarna. Man kan inte lita på sjukvårdens s.k. tystnadsplikt. Det är enbart präster som har riktig tystnadsplikt - utan några undantag - i Sverige idag. 

    Om du är under 18 är de skyldiga att anmäla till både polisen och soc. 
Svar på tråden Otrevlig barnmorska vid abort. Kanske behöver göra en till