• Anonym (Molle)

    Alkoholist

    Jag dejtade en man i våras och sommaren.  Sista veckorna var jag osäker då jag hade märkt saker mer och mer. Jag så att han drack mer än vad han sa. Vi kunde ta lite vin till mat mm. För mig räcker 1,5-2 glas på en kväll. Jag sov hos honom och sen när jag vaknade vid 7 så låg han inte i sängen. Jag gick upp på toa då såg jag in i vardagsrummet att han satt och halsa ur en stor whiskey flaska, den var ny och stod i vardagsrummet oöppnad på kvällen.. Han såg inte mig. Jag struntade i toan utan klädde på mig sen gick jag utan att säga ngt.
    Jag åkte hem och bara landa i det jag hade sett. Stängde av mobilen under några timmar.
    När jag satte på den igen hade jag massor av sms och missade samtal och meddelanden på mobilsvar.
    Han var så full..
    Jag skrev att jag inte vill dejta/träffa någon som häller i sig whiskey. 
    Han sa att det var ju inga problem för han var inte full..
    Svarade bara "joo tjena".. 
    När kl var lite efter 14 så var jag på min balkong och jag hör en bil på gatan, det är han som kommer.. Han ragglar ur bilen och mot min port. Jag kollar snabbt att min ytterdörr är låst. Sen ringer han på och rycker i dörren.
    Sen raggla han ut igen.
    Ringde polisen och talade om vart han åkte ifrån och hans hemadress men tyvärr fann dom honom inte.

    Det har nu gått ett tag och jag saknar honom INTE. Det som trycker mig är att han har ett minderårigt barn. Barnet är 12 år. En jätte go unge på alla sätt.
    Min oror ligger där.
    Kan man göra en orosanmälan till sociala och vara anonym??

  • Svar på tråden Alkoholist
  • Anonym (H)

    man kan orosanmäla utan att föräldern vet vem som ringde. Annars hade ingen vågat orosanmäla. 

  • Anonym (anonym)

    Jepp du kan göra en anonym orosanmälan, men kom ihåg presentera dig inte när du ringer ( som man oftast gör av vana) och säg aldrig vem du är, för om du gör det så måste socialtjänsten uppge dig som anmälare, enligt lag, de bryr sig inte personligen, men du sätter dem i en sits om du vill vara anonym men råkat säga vem du är, för det kan de inte göra någonting åt.

  • Friger

    Ja, och jag tycker att du ska göra det.

    Du är anonym men det finns en risk att han misstänker dig. Blåneka om han får tag på dig så att han kan fråga. Då skapar du en osäkerhet. Kan ju vara skola, barns kompis föräldrar eller vem som helst som gjort anmälan.

    Blir det några tvångsåtgärder mot honom så är det bättre att han inte vet att det var du. Men för barnets skull tycker jag att du ska ta den risken.

  • Anonym (anonym)

    Du ringer och säger bara "jag vill göra en anonym orosanmälan gällande ett barn".

    De är enligt lag tvungna att ager inom ett par dagar.

  • Anonym (anonym)
    Friger skrev 2021-10-13 14:53:17 följande:

    Ja, och jag tycker att du ska göra det.

    Du är anonym men det finns en risk att han misstänker dig. Blåneka om han får tag på dig så att han kan fråga. Då skapar du en osäkerhet. Kan ju vara skola, barns kompis föräldrar eller vem som helst som gjort anmälan.

    Blir det några tvångsåtgärder mot honom så är det bättre att han inte vet att det var du. Men för barnets skull tycker jag att du ska ta den risken.


    Eftersom han är ett fyllo är det tveksamt att han kommer att lyckas räkna ut eller göra någonting, men man vet ju aldrig.

    Så ja håller med, säg bara, vad pratar du om, typ.
  • Anonym (Man50)

    Berätta precis det du upplevt när du hör en anmälan

    Oros anmälan låter ju som en jättegrej

    Men min erfarenhet är att det händer så mycket

    Tror det behövs fler och att man tar ifrån tårna om det ska hända något

    Men att köra dyngfull med sitt 12 åriga barn o bilen det är att ta i från tårna , snart kommer den gubben köra ihjäl någon eller nåt annat hända ?.

    Om du orkar , gör vad du kan annars bara lägg ner fyllot och blunda gå vidare .

    Det finns många som har ett helvete där ute i livet ?

  • Anonym (me)

    Tänk också på att slå in #31# innan du slår numret till soc så att du ringer från hemligt nummer, annars kan se konstatera vem anmälaren är ändå.

  • Anonym (A)
    Anonym (Man50) skrev 2021-10-13 22:19:17 följande:
    Berätta precis det du upplevt när du hör en anmälan
    Oros anmälan låter ju som en jättegrej
    Men min erfarenhet är att det händer så mycket
    Tror det behövs fler och att man tar ifrån tårna om det ska hända något
    Men att köra dyngfull med sitt 12 åriga barn o bilen det är att ta i från tårna , snart kommer den gubben köra ihjäl någon eller nåt annat hända .
    Om du orkar , gör vad du kan annars bara lägg ner fyllot och blunda gå vidare .
    Det finns många som har ett helvete där ute i livet
    Håller med
  • Anonym (Molle)

    Jag har gjort orosanmälan anonymt. Jag vet inte hur det gått eller går.
    Men jag känner att jag gjorde rätt mot barnet för barnet ska inte drabbas att ett fyllo. Inte någon annan som är ute heller ska drabbas av att skadas/dödas av ett fyllo.
    Jag saknar honom INTE utan lever mitt liv och mår super bra

  • Anonym (anonym)
    Anonym (Molle) skrev 2021-10-27 15:26:22 följande:

    Jag har gjort orosanmälan anonymt. Jag vet inte hur det gått eller går.
    Men jag känner att jag gjorde rätt mot barnet för barnet ska inte drabbas att ett fyllo. Inte någon annan som är ute heller ska drabbas av att skadas/dödas av ett fyllo.
    Jag saknar honom INTE utan lever mitt liv och mår super bra


    Bra gjort, nu vet du att barnet inte är helt ensamt, och att han kan få hjälp och stöd om han vill.
  • Anonym (??)
    Anonym (Man50) skrev 2021-10-13 22:19:17 följande:

    Berätta precis det du upplevt när du hör en anmälan

    Oros anmälan låter ju som en jättegrej

    Men min erfarenhet är att det händer så mycket

    Tror det behövs fler och att man tar ifrån tårna om det ska hända något

    Men att köra dyngfull med sitt 12 åriga barn o bilen det är att ta i från tårna , snart kommer den gubben köra ihjäl någon eller nåt annat hända ?.

    Om du orkar , gör vad du kan annars bara lägg ner fyllot och blunda gå vidare .

    Det finns många som har ett helvete där ute i livet ?


    Hon gjorde rätt som anmälde fyllkörning men det står inget att han hade barnet i bilen..
  • Anonym (A)
    Anonym (Molle) skrev 2021-10-27 15:26:22 följande:
    Jag har gjort orosanmälan anonymt. Jag vet inte hur det gått eller går.
    Men jag känner att jag gjorde rätt mot barnet för barnet ska inte drabbas att ett fyllo. Inte någon annan som är ute heller ska drabbas av att skadas/dödas av ett fyllo.
    Jag saknar honom INTE utan lever mitt liv och mår super bra
    Skönt för dig
Svar på tråden Alkoholist