• alextherocker

    Kan inte sköta arbetstiderna

    Hej

    Jag har ett jobb där jag börjar halv sju varje morgon. Men jag kommer alltid försent och går en halvtimme tidigare. Jag kan inte sköta rutiner. Är 31 år och har varit borta från arbetsmarknaden i 3 år. Dom andra verkar sköta det men jag klarar verkligen inte av det. Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Kan inte sköta arbetstiderna
  • Aryzza

    Skärp dig. Ställ klockan och gå upp i tid så du kommer i tid. Gå hem efter arbetsdagen är slut. Du är ju vuxen, bete dig som en!

  • Magical
    alextherocker skrev 2021-10-14 06:42:24 följande:

    Hej

    Jag har ett jobb där jag börjar halv sju varje morgon. Men jag kommer alltid försent och går en halvtimme tidigare. Jag kan inte sköta rutiner. Är 31 år och har varit borta från arbetsmarknaden i 3 år. Dom andra verkar sköta det men jag klarar verkligen inte av det. Vad ska jag göra?


    Har  du på riktgt problem måste du prata med din chef. Det kanske går att gå ner lite i tid så att du börjar och slutar de tider du faktiskt klarar av? 
  • nytt eller gammalt

    Börja med att identifiera varför du inte kommer i tid: lägger dig för sent, är tidsoptimist eller glömmer saker så du måste tillbaka o hämta t ex.

    Planera morgonen, t ex hur du ska ta dig till jobbet. Eventuellt skriftligt med tider, en enkel lista. Du kan lägga in larm på mobilen för de viktiga hållpunkterna.

    Förbered på kvällen innan så allt går smidigt.

    Viktigast av allt - se till att du får sova tillräckligt länge.

  • Glinda från Oz

    Se till att du har nycklar, plånbok och annat du behöver färdigpackat i väskan på kvällen. Gör frukost dagen innan och sätt i en påse i kylen, t.ex inplastade mackor, yoghurt eller vad du nu gillar, ät på vägen till jobbet. Duscha på kvällen och lägg fram kläderna du ska ha dagen innan. På det här sättet borde du kunna göra dig i ordning på 10-15 minuter.

    Ställ väckarklockan på ett ställe så du måste gå ur sängen. Ha två väckarklockor om det behövs.

    Att du går tidigare borde du lätt kunna göra något åt. Du har fått den här chansen, ta tillvara på den. Att få praktik/jobb är inte lätt när man varit borta från arbetsmarknaden så länge. Du får helt enkelt skärpa dig, du är vuxen nu det innebär ansvar.

  • alextherocker

    Jag jobbar som lokalstädare i en butik och det är ett väldigt slitsamt jobb som är rent skit. Man får inte beröm eller känner sig uppskattad. Fler som jobbar som städare?

  • alextherocker
    Magical skrev 2021-10-14 07:09:46 följande:

    Har  du på riktgt problem måste du prata med din chef. Det kanske går att gå ner lite i tid så att du börjar och slutar de tider du faktiskt klarar av? 


    Ingen verkar bry sig jobbar på Samhall
  • alextherocker
    nytt eller gammalt skrev 2021-10-14 07:11:50 följande:

    Börja med att identifiera varför du inte kommer i tid: lägger dig för sent, är tidsoptimist eller glömmer saker så du måste tillbaka o hämta t ex.

    Planera morgonen, t ex hur du ska ta dig till jobbet. Eventuellt skriftligt med tider, en enkel lista. Du kan lägga in larm på mobilen för de viktiga hållpunkterna.

    Förbered på kvällen innan så allt går smidigt.

    Viktigast av allt - se till att du får sova tillräckligt länge.


    Jag sover 5-6 timmar är det för lite?
  • Lönnsirap

    Börja med att få in rutiner som fungerar bättre. Börjar jobbet en viss tid behöver man "räkna baklänges"

    Själv har jag hålltider . Om resan tar 10 minuter, vet jag av erfarenhet att jag redan 30 minuter innan behöver "sätta fart". Detta vet jag för att jag testat. Om det "bara" är en kvart kvar så blir jag väldigt lätt sen.

    Arbetsgivaren och kollegor kommer reagera på att du inte jobbar tillräckligt, så du behöver också antingen be om att få gå ner i arbetstid under en period eller faktiskt jobba dina timmar.

    Det blir bättre med vana och fler saker som faller på plats när man jobbat ett tag. Du har inte lika mycket tid att hålla på med sådant som inte var ett problem förut, så det tar tid att vänja sig.

  • Lönnsirap
    alextherocker skrev 2021-10-14 08:01:02 följande:

    Ingen verkar bry sig jobbar på Samhall


    Att ingen verkar bry sig är inte korrekt tolkning av att folk inte ger dig feedback. Man har inte alltid så höga förväntningar på vissa anställda, men när du märker att något inte riktigt fungerar för dig behöver du putsa på att få det att fungera på en tillräckligt hög nivå.

    Att arbeta HELA arbetspassen, att komma i tid och att framstå som redo att jobba är viktigt i arbetslivet. På alla nivåer.
  • Mortiscia80
    alextherocker skrev 2021-10-14 07:59:57 följande:

    Jag jobbar som lokalstädare i en butik och det är ett väldigt slitsamt jobb som är rent skit. Man får inte beröm eller känner sig uppskattad. Fler som jobbar som städare?


    Jag har jobbat som städerska förut och det där med beröm och uppskattning har inte med yrke att göra, det kan jag säga direkt. Det är något som gäller för de allra flesta jobb tyvärr, och om man får någon positiv feedback så är det kanske nån gång per år. Du måste hitta en annan motivation för att gå till jobbet, och i slutänden kanske du behöver hitta något annat arbete om du inte passar där. Att komma sent och gå tidigt kommer ingen acceptera i längden.
    alextherocker skrev 2021-10-14 08:01:45 följande:
    Jag sover 5-6 timmar är det för lite?
    Ja det är för lite. 6 timmar skulle jag säga är minimum, 8 timmar är väldigt bra. Mer än 9 timmar är för mycket.
  • Jonnynilsson
    alextherocker skrev 2021-10-14 06:42:24 följande:

    Hej

    Jag har ett jobb där jag börjar halv sju varje morgon. Men jag kommer alltid försent och går en halvtimme tidigare. Jag kan inte sköta rutiner. Är 31 år och har varit borta från arbetsmarknaden i 3 år. Dom andra verkar sköta det men jag klarar verkligen inte av det. Vad ska jag göra?


    Hej,

    Du är tyvärr inte ensam. Det finns ganska många unga vuxna som inte klarar av att komma i tid till bland annat arbetet men det kan också gälla andra möten med bokade tider.

    Riktigt vad det beror på vet jag inte. Kanske extrem curling som barn? Hur som helst så har ett par personer genom åren fått gå från vår arbetsplats på grund av detta.

    Så ta tag i ditt liv och skapa rutiner innan det är för sent.
  • alextherocker

    Kommer nog inte kunna sköta ett jobb utanför Samhall sen

  • nytt eller gammalt
    alextherocker skrev 2021-10-14 08:01:45 följande:
    Jag sover 5-6 timmar är det för lite?
    Ja, som någon annan skrev så är 6 timmar minimum för de allra flesta. Själv klarar jag mig inte på mindre än 7 timmar (mer än enstaka tillfällen).
  • Lönnsirap
    alextherocker skrev 2021-10-14 09:28:50 följande:

    Kommer nog inte kunna sköta ett jobb utanför Samhall sen


    Du är inte ensam om att ha problem med tider och motivation. Ta det en dag och vecka i taget.

    Om du slipar på att komma i tid och lär dig vad som fungerar för dig så kommer du ha andra möjligheter än om du bara accepterar "att du är sån".

    Oavsett hur det går framöver så kommer du vinna på att försöka föra det bästa av din arbetsdag och det du jobbar med.
  • LFF
    Jonnynilsson skrev 2021-10-14 09:06:55 följande:
    Hej,

    Du är tyvärr inte ensam. Det finns ganska många unga vuxna som inte klarar av att komma i tid till bland annat arbetet men det kan också gälla andra möten med bokade tider.

    Riktigt vad det beror på vet jag inte. Kanske extrem curling som barn? Hur som helst så har ett par personer genom åren fått gå från vår arbetsplats på grund av detta.

    Så ta tag i ditt liv och skapa rutiner innan det är för sent.
    Nej, de som kroniskt kommer för sent tycker att deras tid är så mycket mer värd än alla andras så därav så behöver inte de anpassa sig till att komma i tid. Att komma i tid är att visa respekt för sina medmänniskor (= de man har bestämt träff/möte med). Det är respektlöst att alltid komma för sent. 

    Vi har det problemet redan nu i barnens klass. De går i andra klass, de allra flesta föräldrar skjutsar sina barn till skolan och ändå klarar de inte av att komma i tid. Föräldrarna lär barnen att det är ok att inte respektera sina lärare och klasskamrater genom att alltid vara lite sena. Under barnens två första skolår har vi minst en gång per termin (ofta flera) fått mail från lärarna om att det är viktigt att barnen är i tid till skolan eftersom alla sena ankomster stör uppstarten av dagen. 

    Så det handlar inte ett dugg om curlande utan om ren respektlöshet!
  • LFF
    alextherocker skrev 2021-10-14 06:42:24 följande:

    Hej

    Jag har ett jobb där jag börjar halv sju varje morgon. Men jag kommer alltid försent och går en halvtimme tidigare. Jag kan inte sköta rutiner. Är 31 år och har varit borta från arbetsmarknaden i 3 år. Dom andra verkar sköta det men jag klarar verkligen inte av det. Vad ska jag göra?


    Varför kan du inte komma i tid? Vad är det som gör att du alltid är sen? Ställ larm på mobilen, gå upp tidigare, gå och lägg dig tidigare. 

    Om du sover 5-6 timmar eller 8 har inget med att du kommer för sent att göra. Om du klarar dig på 5-6 timmars sömn, fine. Om du kommer för sent för att du försover dig, gå och lägg dig tidigare så du kan vakna tidigare. 

    Vad är det med rutiner som gör att du inte kan sköta dem? Människan är till största delen ett vanedjur, människan trivs som regel väldigt bra med inrutade vanor. Sätt upp rutiner, ställ larm som påminnelser. 

    Varför går du innan din arbetstid är slut? Är det för att du är klar med dina arbetsuppgifter? Är det ok då för din arbetsgivare att du går tidigare om du är klar tidigare? Om inte, se om du kan hjälpa dina arbetskamrater med något istället för att lassa över jobb på dem genom att smita tidigare.

    Jag får inte heller beröm varje dag eller varje vecka för mitt jobb jag gör. Det är snarare så att jag får total tystnad så länge det är bra och sen får man höra när saker skitit sig. 
  • Minimalen
    alextherocker skrev 2021-10-14 07:59:57 följande:

    Jag jobbar som lokalstädare i en butik och det är ett väldigt slitsamt jobb som är rent skit. Man får inte beröm eller känner sig uppskattad. Fler som jobbar som städare?


    Varför ska du få beröm och känna dig uppskattad när du både kommer för sent och går hem för tidigt?
  • CountessBathory
    alextherocker skrev 2021-10-14 07:59:57 följande:

    Jag jobbar som lokalstädare i en butik och det är ett väldigt slitsamt jobb som är rent skit. Man får inte beröm eller känner sig uppskattad. Fler som jobbar som städare?


    Du är ju där för ett sköta ett jobb, inte för att få beröm. Sådant får man när man är liten, du är vuxen nu. 
Svar på tråden Kan inte sköta arbetstiderna