• Thu 14 Oct 2021 09:40
    546 visningar
    4 svar
    4
    546

    Föräldraledig vid snitt

    Ni som har gjort planerat snitt i vecka 38 när gick ni på föräldraledighet? Jag ska planera min föräldraledighet och känner mig osäker på när det kan vara lämpligt att sluta arbeta innan snitt i vecka 38.

  • Svar på tråden Föräldraledig vid snitt
  • Anonym (Josef­in)
    Thu 14 Oct 2021 11:16
    #1

    Det beror ju helt på vad du jobbar med och har för arbetsuppgifter. Har du ett jobb som känns fysiskt jobbigt att utföra hade jag valt att ta ut föräldraledigt innan om inte graviditetspenning är aktuellt. Annars är det ju inte ett måste att vara hemma inför ett planerat snitt om man klarar att jobba.

  • Anonym (Sjuks­köters­ka)
    Thu 14 Oct 2021 12:03
    #2
    -1

    Jag jobbade upp till 5 dagar innan mitt planerade snitt. När jag slutade så målade jag om 2 rum, tapetserade ett annat och hade hand om 3 barn (sambo var på arbetsresa men om hem dagen innan snittet)

    Så jag var inte direkt i viloläge innan snittet. Hade inga som helst problem

  • nernu
    Thu 14 Oct 2021 12:11
    #3

    Just nu rekommenderas alla mammor att gå hem vecka 36 på grund av corona. Tänker att du ska gå hem i tid så att du både hinner bli sjuk och hinna tillfriskna innan snittet. Men du ska väl rådfråga din barnmorska

  • Anonym (Anony­m)
    Thu 14 Oct 2021 12:28
    #4
    Anonym (Josefin) skrev 2021-10-14 11:16:09 följande:

    Det beror ju helt på vad du jobbar med och har för arbetsuppgifter. Har du ett jobb som känns fysiskt jobbigt att utföra hade jag valt att ta ut föräldraledigt innan om inte graviditetspenning är aktuellt. Annars är det ju inte ett måste att vara hemma inför ett planerat snitt om man klarar att jobba.


    Jag har ett kontorsjobb och arbetar i huvudsak hemifrån, men tänker att jag kanske inte behöver arbeta till sista dagen innan snittet heller. Jag är därför tacksam för input från andra och intresserad av hur andra har resonerat kring föräldraledighet innan snitt/förlossning.
Svar på tråden Föräldraledig vid snitt