• Anonym (Glaset)

Hur kan familjelivare tåla så extremt lite alkohol?

I nästan varenda tråd som handlar om alkohol, pågår nästan alltid någon form av tävling om vem som dricker minst, vem som blir berusad på så liten mängd som möjligt samt vem som kan komma på flest potentiella katastrofscener som kan inträffa om en förälder tar två glas vin en kväll. 

Folk blir svårt berusade av ett halvt glas vin. Dricker man ett glas vin försämras omdömet så oerhört att risken är stor att man blir så fumlig att du sätter kniven i kroppspulsådern när du ska hacka lök och snabbt förblöder medan barnen drunknar i badet där man glömt dem på grund av vinglaset. Råkar man dricka vin mer än varannan lördag, kan det bli svårt att sköta jobbet på grund av den oerhörda bakfyllan som uppstår av mer än tre klunkar, en gång i månaden.

Jag har full respekt för att man inte vill dricka alkohol, vare sig det finns barn med i bilden eller inte. Men jag kan inte förstå varför det måste rendera sådana vansinniga överdrifter? Eller är familjelivare ett märkligt folkslag som inte tål det minsta alkohol?

Varför?

• Svar på tråden Hur kan familjelivare tåla så extremt lite alkohol?
  • Anonym (A)

Hahaha, tänker precis samma sak när jag läser i dessa trådar. Jisses alltså. Aprak på ett glas vin och bakfylla på det. Borde vara omöjligt.

• Fjäril kär

Jag tycker snarare att det är tvärtom... Att så många på Familjeliv tävlar om hur mycket man kan dricka utan att anse sig det minsta påverkad... Fast de rimligen borde vara rejält berusad av det dom angett i alkoholmängd.

• Anonym (C)

Har man för vana att nästan inte dricka alls så blir man fort onykter de gånger man ändå tar ett par glas. Dessutom är man inte lika bekant med känslan av att vara alkoholpåverkad, så man kan uppleva det som värre än vad det är eftersom man inte riktigt känner igen sig själv.

Sedan är det ju ytterligheterna som hörs i debatten. Även om det finns massor av människor som dricker lite lagom så orkar de flesta av dem inte lägga sig i diskussionen.

• lövet2

Låt 100 män dricka 2 starköl, och fråga sedan om de känner av det. Om de känner sig fulla, påverkade, lite glada eller inte känner av något alls. Fråga också om de tror att ölen påverkar deras reaktionsförmåga och omdöme. Gissningsvis har du då 90 som inte tycker att de är påverkade på något vis alls, 9 som bara känner sig lite glada och avslappnade och 1 som tycker han är påverkad eller t o m lätt berusad.
    Vad händer då om man kollar promillen och låter dem göra enkla tester på reaktionsförmågan? Det finns en hel del forskning på det, och svaret är glasklart; självklart är de påverkade. De skulle tappa körkortet och har en reaktionsförmåga som är betydligt sämre än för den som är spik nykter.

Den som druckit tycker inte han är berusad alls. Han mår bara bra och tycker att alla som säger något annat överdriver. Men omgivningen då? Vad ser de? De ser en som pratar lite högre, skrattar lite mer, blir arg för ingenting, har lite sämre balans - och vart tog hans sunda förnuft vägen? Nej, den som druckit 2 starköl är oftast inte full. Han tycker han är nykter men hans nyktra vän ser att han inte är det.

• Anonym (javisst)

ALLA diskussioner på FL tenderar att bli extrema. Men det har nog mest med att diskussionen till slut nästan alltid går över till att vinna diskussionen än med verkligheten att göra. Man börjar lite allmänt och så dras det allt mer extrema argument och liknelser i takt med att diskussionen hårdnar.

• Anonym (javisst)
    Anonym (javisst) skrev 2021-10-14 11:46:56 följande:

ALLA diskussioner på FL tenderar att bli extrema. Men det har nog mest med att diskussionen till slut nästan alltid går över till att vinna diskussionen än med verkligheten att göra. Man börjar lite allmänt och så dras det allt mer extrema argument och liknelser i takt med att diskussionen hårdnar.

Tillägg:

OBS! Viktigt att påpeka att detta sker åt båda hållen, ena sidan kommer till slut argumentera för att alkohol är det farligaste giftet i världshistorien och ett glas räcker för katastrof och andra sidan kommer argumentera för att man kan dricka minst 10 dunkar sprit utan någon som helst påverkan.
  • Anonym (Maja)

Jag tycker det är åt båda hållen. En del som menar på att de blir salongsberusade av att sniffa på ett glas vin och andra laget som menar att de är närmast spiknyktra efter en flaska vin. Rätt onyanserat från båda sidor. Självklart påverkas man av alkohol, och självklart påverkas en person som sällan dricker mer och tidigare av en mindre mängd alkohol, jämfört med en som regelbundet tar 1-2 glas/vecka. Däremot ska väl sägas att nykteristerna aldrig riskerar barnen genom sin nykterhet (mer än att eventuella barn kanske tycker det är märkligt att just deras föräldrar aldrig dricker något), medan barnen vars föräldrar dricker regelbundet löper en viss risk.

• Anonym (Olika)
    Anonym (Glaset) skrev 2021-10-14 10:32:03 följande:

I nästan varenda tråd som handlar om alkohol, pågår nästan alltid någon form av tävling om vem som dricker minst, vem som blir berusad på så liten mängd som möjligt samt vem som kan komma på flest potentiella katastrofscener som kan inträffa om en förälder tar två glas vin en kväll. 

Folk blir svårt berusade av ett halvt glas vin. Dricker man ett glas vin försämras omdömet så oerhört att risken är stor att man blir så fumlig att du sätter kniven i kroppspulsådern när du ska hacka lök och snabbt förblöder medan barnen drunknar i badet där man glömt dem på grund av vinglaset. Råkar man dricka vin mer än varannan lördag, kan det bli svårt att sköta jobbet på grund av den oerhörda bakfyllan som uppstår av mer än tre klunkar, en gång i månaden.

Jag har full respekt för att man inte vill dricka alkohol, vare sig det finns barn med i bilden eller inte. Men jag kan inte förstå varför det måste rendera sådana vansinniga överdrifter? Eller är familjelivare ett märkligt folkslag som inte tål det minsta alkohol?

Varför?

Alltså jag kan dricka 1 glas vin och känna av det väldigt mycket. Efter 2 glas är jag lite smått påverkad. Men om jag dricker 2 groggar eller 2 öl så känner jag inte av något.

Så kan ju vara olika beroende vad man dricker (för vissa) Jag får aldrig en bra fylla på hon, huvudvärk och måste lämna tidigt. Bakis dagen efter, oavsett om det bara är 3 glas.

Men inte samma gällande öl och sprit. Kan dricka rätt skapligt och bli bra full och inte bakis.

Därför dricker jag inte längre vin/cava/champagne etc
  • Drottningen1970

Fast tråden som jag tänker är upprinnelsen till ditt inlägg handlar ju inte om en förälder som tagit ett glas vin till maten utan en pappa som är märkbart berusad, är ensam med små barn och dessutom har en bakgrund med för mycket alkohol.

• Anonym (Andreas)

Den tråkiga sanningen vad gäller alkohol är ju att få är ärliga med hur mycket de egentligen dricker och därför uppstår såna här diskussioner. Samt att det finns många sanningar om hur mycket ett vinglas faktiskt innehåller.. Stor skillnad på 20 cl och 45 cl.. Båda är likväl bara ett glas... Och stor skillnad på att dricka en folköl och en 7,2.. Same same but different..

Som ambulanssjukvårdare är det förvånansvärt många som av en händelse råkar ut för diverse småblessyrer i vanliga Svenssonfamiljer just de kvällarna man "bara tar ett glas vin"...

• Anonym (mellanmjölksmänniskor)

Har också reflekterat över hur präktiga stora massan är på detta Forum. Raka motsatsen från Flashback där folk snarare tävlar om värsta svamptrippen och jämför hallucinationer.

Jag känner inte alls igen mig i denna typ av människor då alla i min familj, bekantskapskrets, kollegor osv dricker ganska mycket, dvs flera ggr i veckan, stora mängder på storhelger och sippat nåt glas vin till middagar hemma osv och alltid gjort. Det är alltifrån arbetare, akademiker, jurister, vanlig medelklass, egenföretagare, konstnärer mfl och utspridda i hela landet och utomlands.

Själv är jag ingen större förespråkare av alkohol. Tar ibland pauser och upplever då att det blir svårare att få till träffar med människor utan vin och öl. Det förväntas liksom att man ska dricka, träffa på barer, middagar osv vilket är trisst men samtidigt är det inte kul att vara nykter bland berusade personer.

För egen del tål jag betydligt mindre alkohol efter 40 än tidigare och får bedrövliga baksmällor om jag överstigen en viss mängd.

• Anonym (javisst)
    Anonym (mellanmjölksmänniskor) skrev 2021-10-14 13:07:37 följande:

Har också reflekterat över hur präktiga stora massan är på detta Forum. Raka motsatsen från Flashback där folk snarare tävlar om värsta svamptrippen och jämför hallucinationer.

Jag känner inte alls igen mig i denna typ av människor då alla i min familj, bekantskapskrets, kollegor osv dricker ganska mycket, dvs flera ggr i veckan, stora mängder på storhelger och sippat nåt glas vin till middagar hemma osv och alltid gjort. Det är alltifrån arbetare, akademiker, jurister, vanlig medelklass, egenföretagare, konstnärer mfl och utspridda i hela landet och utomlands.

Själv är jag ingen större förespråkare av alkohol. Tar ibland pauser och upplever då att det blir svårare att få till träffar med människor utan vin och öl. Det förväntas liksom att man ska dricka, träffa på barer, middagar osv vilket är trisst men samtidigt är det inte kul att vara nykter bland berusade personer.

För egen del tål jag betydligt mindre alkohol efter 40 än tidigare och får bedrövliga baksmällor om jag överstigen en viss mängd.

Nja, sen ska man ju heller inte förneka att alkohol HAR ofta jävligt taskiga konsekvenser för framför allt en mängd barn i samhället. BRIS drunknar i samtal från barn inför varenda storhelg. Visst de vuxna tycker säkert det är skitkul att supa sig dränfulla och bete sig som as men man kan knappast påstå att de är speciellt bra föräldrar. Och precis som du skriver så går den synen på fylla ofta i arv, barn som växer upp i en sån miljö har ofta själva problem med alkohol som vuxna och det är väl i sig kanske inte så förvånande eftersom man växer upp i en miljö dör alkoholism normaliseras / förskönas.

Mitt bonus barn växte upp i en sån miljö med en alkoholiserad pappa som hade "fest" varenda helg, sen spöade han såklart upp mamma lite då och då och att hans fulla kompisar tallade på hans tonåriga dotter lade han såklart inte märke till, vafan det är ju sånt som händer när folk blir lite "festglada". Behöver jag nämna vilket helvete båda barnen och mamma haft för att bli hela igen?
  • Anonym (F)

Många som hänger här har barn, ofta småbarn eller är gravida och kan/vill därför inte dricka mängder av alkohol.

Svar på tråden Hur kan familjelivare tåla så extremt lite alkohol?