• Anonym (Oroli­g)
    Thu 14 Oct 2021 16:05
    2571 visningar
    30 svar
    30
    2571

    Hjälp kanske är gravid

    Jag är en tjej på snart 43 och jag är så nervös o orolig angående graviditet. Jsg dejtade en kille från jobbet o det blev som det blev. Vi hade oskyddat sex. Han är typ 7år yngre än mig. Nu till grsviditet om jag kanske kunnat bli gravid. Vi hade sex den 3/10 och sista mens den 16/8. Jsg hade typ en liten blödning den 9/10 men det var typ bara en halv tampong. Men min mens har hoppat över flera månader ibland. Jag har redan gjort mitt när det gäller barn. Har 2st reda och ensamstående. Jag berättade för killen att vi ska göra ett gravtest. Jag funderar på detta om jag ska berätta för honom om det nu visar positivt. Och när kan jag göra gravtestet? Det var 9år sen jag fick barn men nu när mensen är oregelbunden så kanske man ska vänta en månad? Jag är så orolig och oansvarig????

  • Svar på tråden Hjälp kanske är gravid
  • Anonym (Liten­)
    Thu 14 Oct 2021 16:16
    #1

    Du är mest troligt i förklimakteriet iom att mensen är oregelbunden. Överlag är risken att bli gravid i din ålder oerhört liten. Men den finns- om man har äl, ett bra ägg och samlag just då. Ta ett gravtest minst 14 dagar efter sexet så vet du.

  • Anonym (L)
    Thu 14 Oct 2021 16:26
    #2

    Du är, med allra största sannolikhet, inte gravid. Vänta till slutet av månaden och ta ett test då. Självklart ska du berätta för honom om det visar positivt, åtminstone om du tänker behålla barnet då.

    Använd skydd nästa gång, även om risken/chansen att du ska bli gravid är väldigt liten.

  • Anonym (K)
    Thu 14 Oct 2021 16:35
    #3

    Det kan vara klimakteriet bara... men ta ett test. Självklart måste du berätta för honom ifall det blir positivt! Och meddela ditt beslut. För mig känns det som en abort ligger närmast till hands.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Sat 16 Oct 2021 15:51
    #4
    Anonym (K) skrev 2021-10-14 16:35:05 följande:

    Det kan vara klimakteriet bara... men ta ett test. Självklart måste du berätta för honom ifall det blir positivt! Och meddela ditt beslut. För mig känns det som en abort ligger närmast till hands.


    Ja det kan vara men är så orolig om jag kan blivit gravid men nu vill inte killen ses mer men vi ses på jobbet kanske igen. Då han fått för tillfället sluta. Måste jag berätta för han ändå? För en abort blir det iså fall och stelisering
  • Anonym (K)
    Sat 16 Oct 2021 17:13
    #5
    Anonym (Orolig) skrev 2021-10-16 15:51:49 följande:
    Ja det kan vara men är så orolig om jag kan blivit gravid men nu vill inte killen ses mer men vi ses på jobbet kanske igen. Då han fått för tillfället sluta. Måste jag berätta för han ändå? För en abort blir det iså fall och stelisering
    Jag har nog tänkt om. Ifall du verkligen är helt säker på abort så behöver du inte säga något, gör det bara och sterilisering är väl ett bra långsiktigt skydd att tänka på då.
  • Anonym (LK)
    Sat 16 Oct 2021 17:16
    #6
    +1
    Anonym (K) skrev 2021-10-16 17:13:07 följande:

    Jag har nog tänkt om. Ifall du verkligen är helt säker på abort så behöver du inte säga något, gör det bara och sterilisering är väl ett bra långsiktigt skydd att tänka på då.


    Sterilisering känns ju rätt drastiskt att göra som 43-årig kvinna.
  • Anonym (K)
    Sat 16 Oct 2021 17:23
    #7
    -1
    Anonym (LK) skrev 2021-10-16 17:16:02 följande:
    Sterilisering känns ju rätt drastiskt att göra som 43-årig kvinna.
    Du citerade nog fel människa.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Sat 16 Oct 2021 18:07
    #8
    Anonym (LK) skrev 2021-10-16 17:16:02 följande:

    Sterilisering känns ju rätt drastiskt att göra som 43-årig kvinna.


    Men jag har gjort mitt när det gäller barn har varit ensamstående 2ggr och när jag fick dottern för 9år sen så ville jag redan då stelisera mig. Om jag vore gravid nu så blir det abort.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Sat 16 Oct 2021 18:09
    #9
    Anonym (LK) skrev 2021-10-16 17:16:02 följande:

    Sterilisering känns ju rätt drastiskt att göra som 43-årig kvinna.


    Jag ska inte har fler barn och varit säker på det i 9år.
  • Anonym (Solig­t)
    Sat 16 Oct 2021 18:20
    #10
    Anonym (Orolig) skrev 2021-10-16 18:09:00 följande:

    Jag ska inte har fler barn och varit säker på det i 9år.


    Poängen var väl mer att en 43-årig kvinna är så nära klimakteriet och överlag är risken/chansen för en kvinna i den åldern väldigt låg att få behålla en graviditet. Undantag finns förstås, men eftersom du har oregelbundna menstruationer är nog klimakteriet på ingång ändå och äggen inte särskilt bra.
Svar på tråden Hjälp kanske är gravid