Inlägg från: En manlig man |Visa alla inlägg
  • En manlig man

Kvinnor, känner ni skuld?

Anonym (Ojdå) skrev 2021-10-18 22:56:01 följande:

Phew! Nu har jag läst hela tråden. Det är helt uppenbart att kvinnorna på Familjeliv inte känner någon som helst skuld för att de gått vidare till en ny man efter deras gamla förhållande tog slut p.g.a. brist på sex.

Då behöver med andra ord inte kvinnorna här inne ödsla tid på att kasta skit på de män som inte känner någon som helst skuld för att de dumpade sina fruar som inte ville ha sex med dem, och gick vidare till en ny kvinna.

Fast det lär ju aldrig hända...

Nej, allt är alltid mannens fel.
  • En manlig man
    molly50 skrev 2021-10-19 08:33:56 följande:

Är det någon som har påstått det?

Du verkar däremot gärna vilja lägga ansvaret på kvinnan.

Om du läser tråden så kommer du se att nästan varenda kvinna skyller på att mannen är egoistisk i sängen och lat när det gäller barn och hushållet och att det var orsaken till minskad sexlust och separation. Så rätt många som påstått det!

Jag tror inte jag lagt skulden på någon, bara ställt frågor. Men visa gärna var jag lagt ansvaret på kvinnan.
  • En manlig man
    New Dawn skrev 2021-10-19 08:32:24 följande:

Du hakar upp dig på det här med attraktion, fast du inte tycker det är viktigt. I flera inlägg har du ju pratat om att man ju kan ställa upp. Det behövs inte attraktion för.

Tycker du att det är viktigt att man berättar att man inte är attraherad även om man vill ha sex?

Tycker du även att män(vissa män) ska berätta hur de resonerar, och säga att de vill ha sex, men att de skulle kunna tänka sig att ha sex med frun... Eller någon annan...

Jag tycker det är svårt att särskilja attraktion. Jag kände inte direkt attraktion till mitt ex men vi hade det bra i många, många år trots det. Vi hade det bra ihop. Vi blev kåta och hade sex ganska ofta. Skulle jag sagt att jag inte kände attraktion redan när vi hade sex?

Jag vet inte om han var attraherad av mig, eller om han bara var sugen på sex.

Om en man märker att hans fru/sambo inte vill ha sex, vet han ju redan. Vad gör skillnaden att prata om attraktion?

Jag ställer den frågan då det är väldigt många som skrivit just det. De har tappat attraktionen till sin man helt enkelt och vill inte ha sex med honom längre. Men ingen talar om det för honom så han lever ju i tron om att det är något annat. Detta kan pågå under lång tid, flera år innan separationen är ett faktum. Tycker inte du att man som kvinna borde tala om för sin man i det läget att attraktionen är borta så mannen får en chans att besluta om nästa steg och kanske gå vidare till någon som attraheras av honom?
  • En manlig man
    Anonym (Jaget) skrev 2021-10-19 11:54:01 följande:

Mannen tycker det är för jobbigt att hitta någon annan och stannar ändå och gnäller. ;)

Kan så vara men då har han ett val. Skulle du stanna om din man sa att han tappat attraktionen för dig och inte ville ha sex?
  • En manlig man
    molly50 skrev 2021-10-19 13:01:02 följande:

Jag tycker det lyser igenom i dina svar att du gärna vill lägga över ansvaret för kvinnan.

Det verkar t ex ok för en man att vilja lämna pga sexbrist utan att behöva känna skuld.. Men inte om kvinnan gör samma sak. Då ska hon känna skuld.

Om mannen har sexbrist p.g.a kvinnan saknar sexlust och att kvinnan har sexbrist p.g.a att hon inte vill ha sex är samma sak då enligt dig?
  • En manlig man
    Anonym (Dåtid) skrev 2021-10-19 13:17:10 följande:

Tror att Molly menade om kvinnar har sexbrist för att mannen saknar lust.

Jo, troligen är det så men jag utgick från temat i trådstarten.

Oavsett så är det troligen mannens skuld.
  • En manlig man
    Mandel skrev 2021-10-19 13:19:25 följande:

Hade barnens far inte bara prioriterat sig själv och sitt eget först i alla lägen utan tagit sin del av ansvaret för hem, barn, familj, relation osv så hade kanske inte hans ölmage spelat så stor roll för min förlorade sexlust.

Så nej, jag känner ingen skuld alls för jag försökte. Det gjorde inte han.

Mannens fel igen då!

Var tar alla dessa värdelösa män vägen?

Har din exman ny kvinna?
  • En manlig man
    New Dawn skrev 2021-10-19 14:04:33 följande:

Jag tycker absolut att man ska tala om relationen, men det viktigaste är inte just attraktionen. Det viktiga är att ta reda på om personen man lever med vill stanna och jobba med relationen. Om man har problem med just sex kan lika väl den som har mer lust fråga om ens partner vill jobba med sexlivet. Vill hen inte det räcker det som svar. Jag tror egentligen dessutom det ofta handlar om kärlek och den som har mer lust kan också känna mindre kärlek för sin partner. Om män vore ärliga skulle de ibland behöva säga "jag älskar inte dig längre. Vi är mer som kompisar, men jag knulla dig gärna ändå, för jag gillar, sex"

För min del var det känslorna som saknades och sex var egentligen inte det svåra. Det kan man ju ha för att man har en sexdrift. Det svåraste var den emotionella närheten och glädjen, och det var från båda. Det dalade långt innan sexlivet. Självklart var det även olika delar i mitt och hans beteende som ändrats över alla år. Nu i efterhand vet jag jättemånga olka delar i mitt liv som är bättre än det förra, men det är svårt att se. Sex är inte en isolerad händelse, och för mig skulle just ditt synsätt förstöra sexlivet. Sexet och hur bra det är, är ofta ett resultat av hela relationen.

Jag tror många som skiljer sig känner sorg, misslyckande och skuld, oavsett sexlust, särskilt om man har barn.

Mina barn har dock sagt att de ser att jag mår bättre nu. De ser också att relationen till min nya kärlek är mycket bättre. Dom har fokuserat på kärlek och glädjen mellan oss.

Att attraktionen till sin man är överlägset viktigaste är solklart när man läser tråden. I ditt fall funkade sexet utan attraktion men det verkar vara otroligt viktigt för alla andra.

Så om du generaliserar istället så skulle det vara kul att höra svaret på min fråga om kvinnan borde tala om för mannen att hon inte är attraherad av honom längre?
  • En manlig man
    Anonym (Lotta) skrev 2021-10-19 14:32:10 följande:

Anonym (min tanke) skrev följande i sitt inlägg 135:

"Det kan ju vara så att hon tappat sexlusten på grund av att det finns saker i förhållandet som hon är missnöjd med och då är det enbart på grund av den obefintliga lusten som förhållandet tar slut. Dock tycker jag att den som tappat lusten har ett ansvar att kommunicera med sin partner om vad som eventuellt inte fungerar och hur man skulle kunna lösa problemet".

Trådskaparens (En manlig man) respons:@manlig man

Din tolkning av inlägget är uppåt väggarna. Angreppssättet blir helt fel. (Min tanke) uppmärksammar dig/oss på att det kan finnas missförhållanden i relationen som kvinnan är mindre nöjd med och att den som tappar lusten därav har ett ansvar att kommunicerad bristerna. Min tolkning inbegriper mannen om det är hos honom den obefintliga lusten hamnar. Mannen har då motsvarande ansvar att kommunicera orsaken med kvinnan.

Din subjektiva övertolkning polariserar hela kvinna/man grejen i linje med dina fördomar mot kvinnliga varelsers reflektioner... När du upprepat och generellt påstår att alla kvinnor skyller på männen... "Allt är mannens fel". En sån slogan är svår att köpa rakt av för väldigt många kvinnor.     

Jag håller med om det du skriver men har faktiskt utgått från vad som skrivits här av kvinnor. Det är många som skrivit tydligt att de tycker det är mannens fel.
  • En manlig man
    Anonym (Jaget) skrev 2021-10-19 14:27:57 följande:

Dom två felen jag gjorde var att gifta mig med honom och vänta alldeles för länge innan jag drog, resten av felen gjorde mannen :) 

Ja, det låter inte som du gjorde något bra val. Varför gjorde du ett så dåligt val? Och varför stannade du så länge?

Hur tänker du säkerställa att nästa blir ett bra val?
Svar på tråden Kvinnor, känner ni skuld?