• Anonym (Fundersam)

    Orkar man? Narcissist

    Jag tror att jag efter tre år upptäckt att min partner är dold narcissist. Jag har börjat fundera på hela vårt förhållande och känner mig bestulen på något sätt, att det inte blev eller egentligen aldrig varit som jag tror/trodde. Är det någon som lever med en narcissist här, orkar man det i längden?

  • Svar på tråden Orkar man? Narcissist
  • Anonym (Maja)

    Om han beter sig dåligt mot dig och manipulerar så finns det inget skäl att stanna kvar.Men hur kom du fram till att han är narcissistisk?

  • fornminne

    Om du på goda grunder misstänker att din partner är narcissist finns det inget att orka. Då är det bättre att dra fortast möjligt. Man ska aldrig FÖRSÖKA ha en relation med en narcissist (i betydelsen narcissistisk personlighetsstörning eller starka narcissistiska drag.) Man ska aldrig tänka: Min partner kanske är narcissist, men det kanske funkar ändå? Det kan det aldrig göra med en sådan person. Bättre att försöka hitta en normal partner och ha ett sunt förhållande. Men även om du skulle ha fel, om din partners beteende beror på något annat, mår du ju inte bra i relationen? Blir det inte bättre bör du lämna oavsett. Det ska inte behövas någon diagnos eller etikett för att bryta upp från ett dåligt förhållande.

  • Anonym (Fundersam)
    fornminne skrev 2021-10-16 21:20:44 följande:

    Om du på goda grunder misstänker att din partner är narcissist finns det inget att orka. Då är det bättre att dra fortast möjligt. Man ska aldrig FÖRSÖKA ha en relation med en narcissist (i betydelsen narcissistisk personlighetsstörning eller starka narcissistiska drag.) Man ska aldrig tänka: Min partner kanske är narcissist, men det kanske funkar ändå? Det kan det aldrig göra med en sådan person. Bättre att försöka hitta en normal partner och ha ett sunt förhållande. Men även om du skulle ha fel, om din partners beteende beror på något annat, mår du ju inte bra i relationen? Blir det inte bättre bör du lämna oavsett. Det ska inte behövas någon diagnos eller etikett för att bryta upp från ett dåligt förhållande.


    Jag inser nu att jag har försökt i tre år. Trodde det skulle bli bättre eftersom vi pratat om saker o ting. Men nu blossa det upp igen, hen blev förbannad och drog, inte en chans till försoning. Jag har som vanligt sagt fel saker och nu ingen kommunikation, silent treatment osv, osv från denne person.. Förut har jag blivit så ledsen, nu känner jag mig bara tom.
  • fornminne
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-10-16 21:33:15 följande:
    Jag inser nu att jag har försökt i tre år. Trodde det skulle bli bättre eftersom vi pratat om saker o ting. Men nu blossa det upp igen, hen blev förbannad och drog, inte en chans till försoning. Jag har som vanligt sagt fel saker och nu ingen kommunikation, silent treatment osv, osv från denne person.. Förut har jag blivit så ledsen, nu känner jag mig bara tom.

    Det låter som du söker en anledning att bryta upp. Behöver du det? Din partner utsätter dig för känslomässig misshandel. Det är inget att stanna i, oavsett om partnern är narcissist eller ej. Den tomhet du känner kan vara uppgivenhet, men det är bra att du inte blir lika ledsen längre. Det kan betyda att du har börjat distansera dig känslomässigt från din partner, vilket gör det lättare att fatta nödvändiga beslut. Det är inte bra att bli känslomässigt avtrubbad, men dina reaktioner är fullt normala. När man har kommit ifrån en destruktiv relation brukar man gradvis få tillbaka känslolivet igen.
  • Anonym (Nej)

    Svar nej. Om din partner är narcissist har du ingen framtid med honom. De dödar folk själsligt. Du får lov att göra slut även om han inte är narcissist. Du bara säger att det är över. Du vet, du äger faktiskt ditt liv, TS. Lämna aldrig över din lycka i händerna på någon som klämmer sönder dig.

  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-10-16 21:33:15 följande:

    Jag inser nu att jag har försökt i tre år. Trodde det skulle bli bättre eftersom vi pratat om saker o ting. Men nu blossa det upp igen, hen blev förbannad och drog, inte en chans till försoning. Jag har som vanligt sagt fel saker och nu ingen kommunikation, silent treatment osv, osv från denne person.. Förut har jag blivit så ledsen, nu känner jag mig bara tom.


    Varför fundera så mycket över om hen är det eller det, om en relation är dålig (inte ens har varit bra under på tre år??) så drar man, tack o hej.
  • Anonym (Fundersam)

    Så tacksam för era svar. Tack! Det är bara att det går upp för mig nu att hen aldrig visat empati, aldrig tröstat när man varit ledsen, saker och ting har då snarare blivit värre. Det har hänt att jag stått på mina knän gråtandes och inte bett hen gå, men hen går och drämmer igen dörren. Det är så mycket som kommer upp i mitt huvud nu. Sist hen gick efter vårat bråk sa jag ingenting. Tänkte för mig själv att går du nu så är det sista gången. Saken är den att min partner är superbra på alla andra plan, men när det kommer till det emotionella är det kaos. Det är väl ändå det som håller par ihop, att man stöttar och finns där för varandra?

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-10-16 21:57:46 följande:

    Så tacksam för era svar. Tack! Det är bara att det går upp för mig nu att hen aldrig visat empati, aldrig tröstat när man varit ledsen, saker och ting har då snarare blivit värre. Det har hänt att jag stått på mina knän gråtandes och inte bett hen gå, men hen går och drämmer igen dörren. Det är så mycket som kommer upp i mitt huvud nu. Sist hen gick efter vårat bråk sa jag ingenting. Tänkte för mig själv att går du nu så är det sista gången. Saken är den att min partner är superbra på alla andra plan, men när det kommer till det emotionella är det kaos. Det är väl ändå det som håller par ihop, att man stöttar och finns där för varandra?


    Det sista du skrev hoppas jag var en retorisk fråga. Självklart! Utan ömsesidig empati funkar inga relationer. Vet du vad? Den här typen av man behöver du inte förklara någonting alls för. Planera bara tyst och beslutsamt din exit. Och när du är flyttklar eller göraslutklar så bara gå. Säg inget. Lämna honom i ett vacuum många gånger värre än de han så ofta utsatt dig för. Ödsla ingen tid på att få detta att funka. Planera ditt eget liv TS.
  • jrockyracoon
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-10-16 21:57:46 följande:

    Så tacksam för era svar. Tack! Det är bara att det går upp för mig nu att hen aldrig visat empati, aldrig tröstat när man varit ledsen, saker och ting har då snarare blivit värre. Det har hänt att jag stått på mina knän gråtandes och inte bett hen gå, men hen går och drämmer igen dörren. Det är så mycket som kommer upp i mitt huvud nu. Sist hen gick efter vårat bråk sa jag ingenting. Tänkte för mig själv att går du nu så är det sista gången. Saken är den att min partner är superbra på alla andra plan, men när det kommer till det emotionella är det kaos. Det är väl ändå det som håller par ihop, att man stöttar och finns där för varandra?


    I en sund relation stöttar man varandra och ställer upp både emotionellt och på andra sätt.

    Du berättar så lite om era konflikter, och dina skäl till att du tror att hen är en narcissist. Det är svårt att ta ställning till om du har rätt, eller om det finns andra förklaringar.

    När det gäller detta att han helst vill gå iväg när ni har en konflikt och du helst vill lösa den, så tänker jag att alla har sina sätt att tackla konflikter. Att gå iväg när det hettar till är inte fel, men inte heller att vilja prata om problemen på en gång. Har man olikheter på det planet kan man försöka reda ut det i t.ex. terapi.

    Men om du upplever att han fysiskt eller psykiskt misshandlar dig, eller om du inte ser någon framtid i relationen så tycker jag inte att du ska försöka, utan lämna på en gång.
Svar på tråden Orkar man? Narcissist