• sextiotalist

Att bli bonusförälder

Jag förstår inte dessa negativa kommentarer om att pappan endast har barnet varannan helg. Det kan finnas så många orsaker till detta. 
    En, inte allt för obetydlig orsak, kan vara att barnen inte fixar växelvist boende. En annan, kan vara bostadsort. Verkligheten ser ut som den gör, och då kanske det är bättre för barnen att han sin vardagsbas hos den ena föräldern (med tanke på avstånd till skolor, dagis etc). Det kan vara en överenskommelse mellan föräldrarna att just denna lösning fungerar bäst för dom och deras barn.
    Det är inget som tyder på att detta ska vara en pappa som vill smita undan.
    Det övriga instämmer jag i
    Flyttat ihop för snabbt, går för snabbt in i rollen "bonusmamma", tar detta på för stort allvar. 

• sextiotalist
    Anonym (AB) skrev 2021-10-18 13:09:13 följande:
    OK, då tycker vi olika. Jag anser inte att man är barnvakt om ens sambo tar en dusch på 10 minuter. Jag kan inte se hur en sådan enskild händelse skulle påverka något alls. 

Ja, jag skrev ganska tydligt att jag tycker de flyttar ihop för tidigt, eftersom det finns barn inblandat.  Men nu bor de ihop, och då anser jag inte att det är fel att han tar en dusch när barnen är vakna. 
    Men barnvakt är man. 
  • sextiotalist
    Anonym (AB) skrev 2021-10-18 14:52:15 följande:
    Jag tycker inte det. Bor man tillsammans med barn, så hjälps man åt. Jag kallar inte det att vara barnvakt, i alla fall inte om det handlar om en dusch på 10 minuter. 
    Jag var barnvakt åt sambons barn, nu var det lite större. Det enda barnet jag aldrig var barnvakt åt, var mitt eget. 
  • sextiotalist
    Anonym (AB) skrev 2021-10-18 15:06:24 följande:
    Ja, har redan läst att du tycker att det är så. Tack för infon!
    Då måste du också veta att alla har inte samma inställning som du. Du är inte barnvakt åt din sambos/mans barn, jag var barnvakt åt min sambos barn. Inget är fel, inget är rätt. 
Svar på tråden Att bli bonusförälder