• Linda2021

    Bygga nytt hus eller inte

    Hej! Behöver få läsa lite tankar kring att bygga hus. Har fått tag på en tomt med fint läge vid havet, centralt, i en mindre stad i Sverige. Vi bor billigt i en villa nu som min sambo äger sedan länge (bodde här med sitt x innan vi träffades) Att bygga nytt kommer landa på närmare 6 miljoner. Jättekul att bygga hus och få välja allt från början, men tvekar lite nu. Gillar mitt liv där jag reser en del och gillar också att shoppa???? inser att det blir mindre pengar över ifall vi bygger ett nytt hus..samtidigt tillbringar man en del tid o huset. Huset vi bor i nu är det inget fel på men behöver göras lite på det, är helt ointresserad av att renovera själv. Ligger även närmare skolan och kompisar, 7 åringen kommer inte vilja byta skola så vi kommer få skjutsa honom mestadels, 2 åringen kan vi ändra Föris till närmare. Tankar? Någon som byggt hus? Var det jättejobbigt med alla val? En fördel som jag tycker med staden vi bor i är att man får mycket hus för pengarna men blir ju inte riktigt så ifall vi bygger. Det är guldläge på tomten dock, kommer inte dyka upp ett sånt läge igen. Vi kan gå in med ca 2,5 miljoner men resten blir lån då?

  • Svar på tråden Bygga nytt hus eller inte
  • Linda2021
    Tow2Mater skrev 2021-10-17 22:57:43 följande:

    6 miljoner? Ska ni bygga slott?


    Haha näe men det är med alla kostnader för ett hus på 200 kvm. Vill inte ha för litet men visst känns som mycket pengar speciellt i en liten stad..
  • Linda2021
    Tow2Mater skrev 2021-10-17 22:57:43 följande:

    6 miljoner? Ska ni bygga slott?


    Haha näe men det är med alla kostnader för ett hus på 200 kvm. Vill inte ha för litet men visst känns som mycket pengar speciellt i en liten stad..
  • Studentpappa

    Det är väl avhängt era inkomster och vilka marginaler ni vill ha i vardagen. Har ni 2,5 MSEK kontant hade inte iaf jag låst dom i ett hus där ett huslån har en ränta på 1-1,3%.

    Men vill ni göra det så blir ju inte ett huslån på 3,5MSEK särskilt dyrt med dagens ränta åtminstone. Vi har en kostnad för vårt bolån på ca 8 500:-/mån men mer än hälften är amortering, det tycker jag är lagom med vår inkomst. I dagsläget är jag inte intresserad av att bygga nytt och tror inte intresset kommer komma heller, möjligtvis fjällstuga.

    Men bygger ni vid havet och avser att bo där ett antal år är det garanterat en bra affär oavsett.


    Ride it like you stole it
  • Linda2021
    Studentpappa skrev 2021-10-18 09:22:27 följande:

    Det är väl avhängt era inkomster och vilka marginaler ni vill ha i vardagen. Har ni 2,5 MSEK kontant hade inte iaf jag låst dom i ett hus där ett huslån har en ränta på 1-1,3%.

    Men vill ni göra det så blir ju inte ett huslån på 3,5MSEK särskilt dyrt med dagens ränta åtminstone. Vi har en kostnad för vårt bolån på ca 8 500:-/mån men mer än hälften är amortering, det tycker jag är lagom med vår inkomst. I dagsläget är jag inte intresserad av att bygga nytt och tror inte intresset kommer komma heller, möjligtvis fjällstuga.

    Men bygger ni vid havet och avser att bo där ett antal år är det garanterat en bra affär oavsett.


    Tack för bra svar! Vi kommer att få loss ca 4 miljoner då vi säljer hus plus stuga och lägger isåfall in 2,5 av dessa, har även mer sparande men de få ligga kvar där som dom är. Vi har 105.000 kr i lön tillsammans men jag är slösa medans mannen är spara, framförallt äskar jag att resa och vill inte sluta med det.

    Får jag fråga hur mycket ni har lån på?
  • Studentpappa
    Linda2021 skrev 2021-10-18 13:46:50 följande:

    Tack för bra svar! Vi kommer att få loss ca 4 miljoner då vi säljer hus plus stuga och lägger isåfall in 2,5 av dessa, har även mer sparande men de få ligga kvar där som dom är. Vi har 105.000 kr i lön tillsammans men jag är slösa medans mannen är spara, framförallt äskar jag att resa och vill inte sluta med det.

    Får jag fråga hur mycket ni har lån på?


    Då har ni ju väldigt bra förutsättningar. Vi har lån på ca 2,6-2,7 MSEK men också lägre löner än er. Ni lär ju inte behöva sluta att leva med såpass höga löner och stadigt kapital, vill ni bygga och samtidigt inte tänker göra mycket själva kan det väl inte vara särskilt ansträngande att bygga hus?

    Jag har alltid gjort mycket själv och då blir det jobbigt tillsammans med sitt vanliga arbete men att bläddra i lite kataloger och bestämma kök etc. kan ju inte vara betungande
    Ride it like you stole it
  • Lönnsirap

    I min värld är bygga hus att dra på sig massa stress man inte vill ha, samtidigt som det säkert är kul på andra sätt.

    Man sugs in i det hela och vill göra ypperliga val, men samtidigt så kan det definitivt bli mer konflikter än vad man behöver. Bara ett par av de 5 som jag känner byggt hus är ihop fortfarande.

    Samtidigt är det ju ofta så att nybyggda hus byggs där det faktiskt inte finns något att köpa. Så ibland är det ju det man får göra för att få ett boende man vill, där man vill ha det.

    Sen är ett nybyggt hus "bara" underhållsfritt första året. Redan år 2 börjar det bli dags att fixa och efter 10 år börjar det bli mer än en vitvara som behövs bytas ut.

  • Medborgare
    Lönnsirap skrev 2021-10-18 14:42:24 följande:

    I min värld är bygga hus att dra på sig massa stress man inte vill ha, samtidigt som det säkert är kul på andra sätt.

    Man sugs in i det hela och vill göra ypperliga val, men samtidigt så kan det definitivt bli mer konflikter än vad man behöver. Bara ett par av de 5 som jag känner byggt hus är ihop fortfarande.

    Samtidigt är det ju ofta så att nybyggda hus byggs där det faktiskt inte finns något att köpa. Så ibland är det ju det man får göra för att få ett boende man vill, där man vill ha det.

    Sen är ett nybyggt hus "bara" underhållsfritt första året. Redan år 2 börjar det bli dags att fixa och efter 10 år börjar det bli mer än en vitvara som behövs bytas ut.


    Nyfiken, vad måste man byta ut efter redan 1 år?
  • Lönnsirap
    Medborgare skrev 2021-10-18 15:09:03 följande:

    Nyfiken, vad måste man byta ut efter redan 1 år?


    Det vet man ju inte innan, utan det kan ju vara vad tusan som helst som går sönder. Eller visar sig vara en idiotisk lösning. Eller som faktiskt inte fanns, men behövdes. Grejer som dör i den nyanlagda trädgården.... Osv
Svar på tråden Bygga nytt hus eller inte