• Zenit19

    Så trött

    Hej!

    Har en dotter på 10 år som krånglar med sömnen sen ca 1 1/2 år tillbaka.

    Hon är en social, aktiv, glad och trygg tjej förövrigt!

    Hon har väldigt svårt att somna själv!

    Hon kan inte sätta fingret på vad som gör att hon inte kan somna mer än hon känner sig ensam och känner då en klump i magen.

    Känns som vi provat allt och i perioder har hon somnat och sovit hela nätter men så ?faller hon tillbaka? i gamla tankar.

    Hon läser och varvar ner innan sova, har ett tyngdtäcke, nattlampa, är fysiskt aktiv under dagen och ÄR trött när hon lägger sig .

    Men ändå går det inte.. jag har haft madrass på golvet i hennes rum och ett bra tag räckte det så men nu funkar det inte heller, eller bara om jag sover där men det pallar inte min kropp i längden.

    Pappan tycker det är bara ?lära sig sova själv? men det är ju tydligt att det inte är ?bara?.. och sjukt jobbigt när hon gråter och är ledsen sena timmen?

    Vad 17 gör vi??

  • Svar på tråden Så trött
  • AMCG

    Är det grubblerier som stör hennes insomning? Då kan låg musik fungera för att distrahera att tankarna spinner iväg. Man kan ha en timer så musiken efter att hon väl somnat inte väcker henne istället.

    Det är det enda jag kan komma på just nu. Jag hade också jättesvårt att somna som barn på grund av oro och grubblerier.

  • Zenit19

    Hon menar på att hon inte tänker på något särskilt, faktiskt att hon mest tänker på olika låtar ;)

    Och jag känner igen mig med i hennes känslor, hade också svårt att somna.. men minns inte heller hur/när det ändrades..

    Däremot älskade jag sova över med kompisar - det tycker hon är jättejobbigt och undviker det då hon ?vet redan innan? att det kan bli svårt att somna.. det känns jättetråkigt att hon blir begränsad på det sättet av sina egna tankar.

  • Zenit19

    Hon menar på att hon inte tänker på något särskilt, faktiskt att hon mest tänker på olika låtar ;)

    Och jag känner igen mig med i hennes känslor, hade också svårt att somna.. men minns inte heller hur/när det ändrades..

    Däremot älskade jag sova över med kompisar - det tycker hon är jättejobbigt och undviker det då hon ?vet redan innan? att det kan bli svårt att somna.. det känns jättetråkigt att hon blir begränsad på det sättet av sina egna tankar.

  • AMCG
    Zenit19 skrev 2021-10-17 22:54:27 följande:

    Hon menar på att hon inte tänker på något särskilt, faktiskt att hon mest tänker på olika låtar ;)

    Och jag känner igen mig med i hennes känslor, hade också svårt att somna.. men minns inte heller hur/när det ändrades..

    Däremot älskade jag sova över med kompisar - det tycker hon är jättejobbigt och undviker det då hon ?vet redan innan? att det kan bli svårt att somna.. det känns jättetråkigt att hon blir begränsad på det sättet av sina egna tankar.


    Haha, då kanske musik gör saken värre?

    Sova över hos kompisar gjorde att vi aldrig somnade för att vi inte kunde sluta prata? Så jag förstår att man har svårt att somna hos vänner. ;)
  • Zenit19
    Tow2Mater skrev 2021-10-17 22:52:35 följande:

    Kan pappan sova i hennes säng ett par veckor och hon sova i hans med dig?


    Vi har sovit tillsammans nu ca 1 vecka i ett gästrum vi har med en rejäl bäddsoffa för att ta igen på sömnkontot m. Nu har vi pratat om att sova i sitt rum igen och på dagen förstår hon allt men på kvälllen låser det sig.. men såklart hoppas jag det blir bra denna gång.
  • Zenit19
    AMCG skrev 2021-10-17 22:58:36 följande:

    Haha, då kanske musik gör saken värre?

    Sova över hos kompisar gjorde att vi aldrig somnade för att vi inte kunde sluta prata? Så jag förstår att man har svårt att somna hos vänner. ;)


    Ja känns som just musiken där inte är klockrent ????

    Hon är envis som få och tex i henne sportutövande är det en stor fördel men väldigt inte alls i detta läge?

    Jag har försökt introducera öronproppar (sover själv med det, älskar tystnaden) då hon ligger och lyssnar på om/när vi lägger oss men det är oskönt (vilket jag såklart köper, det är lite trix att få det bra) och sovmask har hon sen några år tillbaks med.
  • Wolfie13

    Hon verkar ju bara inte vilja sova ensam just nu? Känns som nåt som går att lösa rätt lätt iaf. Stor säng där alla får plats?

  • elin1989

    Ett så stort barn skulle helt enkelt få ligga i sitt rum tills hon somnar om det var jag. Om inte det har hänt något i familjen, typ dödsfall etc. Hon får helt enkelt vänja sig. Barn kommer lätt in i dåliga vanor, det är bara att bryta.

    En 10-åring är tillräckligt stor för att förstå att andra, även vuxna, har behov också och inte vill ligga på en madrass på hennes golv.

  • LFF
    elin1989 skrev 2021-10-18 02:35:40 följande:

    Ett så stort barn skulle helt enkelt få ligga i sitt rum tills hon somnar om det var jag. Om inte det har hänt något i familjen, typ dödsfall etc. Hon får helt enkelt vänja sig. Barn kommer lätt in i dåliga vanor, det är bara att bryta.

    En 10-åring är tillräckligt stor för att förstå att andra, även vuxna, har behov också och inte vill ligga på en madrass på hennes golv.


    Om barnet behöver extra närhet så är det väl inte värre än att man under den perioden ger barnet extra närhet. Varför är det viktigare att de vuxna ska få sova tillsammans än att barnet får den närhet och trygghet det behöver för stunden? 

    Man ska självklart prata om saken och försöka få barnet att sova/somna själv men i perioder så kanske inte det fungerar. 

    Många vuxna vill inte heller sova själva, så varför ska barn "helt enkelt vänja sig"? 
    Zenit19 skrev 2021-10-17 22:58:44 följande:
    Vi har sovit tillsammans nu ca 1 vecka i ett gästrum vi har med en rejäl bäddsoffa för att ta igen på sömnkontot m. Nu har vi pratat om att sova i sitt rum igen och på dagen förstår hon allt men på kvälllen låser det sig.. men såklart hoppas jag det blir bra denna gång.
    Är det bara somnandet som är problemet eller vaknar hon och kan inte somna om på natten? 

    Om det bara är själva insomnandet som är problemet så är det väl inte värre än att ni/du under en period nu när det är lite svårt sitter/ligger hos henne om det gör det enklare för henne att somna? Kanske prova en sk kramkudde som omfamnar henne? 
  • Hanky Panky

    Har ni testat andra ljud? Tex regn eller en sprakande brasa? Det finns mängder på youtube med rörlig video till också om man gillar det.

    Fungerar okej för mig när jag har ångest och inte kan stänga av tankarna.

  • Mrs Moneybags

    Kan inte hon ligga på en madrass i erat rum istället? Bara hon är tyst och blundar så skulle hon få ligga var som helst för mig när jag vill sova.

    Jag kan bara berätta att när jag var 10 hade jag någon period där jag var vaken halva nätterna för att jag inte kunde sova. Det påverkade min sömn negativt förstås, och den är inte bra ens idag. Det hade gått mycket lättare om jag hade fått vara i samma rum som mamma. 

Svar på tråden Så trött